سرنوشت بیش از ۱۲۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا در ژاپن همزمان با تایید استفاده اضطراری از آن در هاله‌ای از ابهام است و تزریق این واکسن کرونا با کارآیی ۷۰ درصدی فعلا به حال تعلیق درآمده است.

مركز تزريق واكسن كرونا در توكيو

به گزارش همشهری آنلاین، مقام‌های بهداشتی و دولتی ژاپن در حالی از رسیدن آمار واکسیناسیون کرونا به چهار درصد خبر می‌دهند که توکیو تا چند هفته دیگر میزبان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان است. هر چند حدود ۸۰ درصد مردم ژاپن مخالف برگزار شدن بازی‌های المپیک تابستانی توکیو هستند اما مقام‌های ورزشی این کشور نمی‌خواهند از موضع خود عقب‌نشینی کنند و بازی‌های را برای بار دوم به تاخیر بیندازند.

با اینکه وزارت بهداشت ژاپن پس از آزمایش‌های گسترده بالینی و بررسی پیامدهای واکسن آسترازنکا استفاده اضطراری از آن را تایید کردند اما همان روز تزریق آسترازنکا به حال تعلیق درآمد تا سرنوشت حدود ۱۲۲ میلیون دوز از این واکسن در هاله ابهام بماند. ژاپنی‌ها نگرانند عوارض جانبی این واکسن سوئدی-بریتانیایی پس از تزریق به شهروندان به گونه‌ای باشد که ناچار شوند استفاده از آن را برای مدت نامعلوم ممنوع کنند.

وزارت بهداشت ژاپن به افراد مسن اجازه استفاده از واکسن‌های فایزر و مدرنا داده است اما کارآیی ۷۰ درصدی آسترازنکا و گزارش چند مورد لخته شدن خون در بریتانیا و برخی کشورهای دیگر آنها را در استفاده از این واکسن مردد کرده است. تا امروز فقط چهار درصد از جمعیت ۱۲۶ میلیون نفری ژاپن واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و به همین دلیل، مقام‌های مسئول در توکیو وضعیت اضطراری را برای چند روز دیگر ادامه می‌دهند تا جلوی گسترش شیوع کرونا را بگیرند.

دولت ژاپن قرارداد دریافت ۱۲۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا را بسته و قرار است ۳۰ میلیون دوز آن در داخل این کشور تولید شود. هر چند می‌توان واکسن آسترازنکا را در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد چند ماه نگه داشت اما اگر ۱۲۰ میلیون دوز موجود در انبارهای ژاپن تا شش ماه آینده استفاده نشود، شاید ژاپنی‌ها ناچار شوند همه واکسن‌ها را دور بریزند.

کد خبر 602590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha