شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 32 نمایشنامه توانستند از مرحله بازخوانی ششمین جشنواره تئاتر رضوی بگذرند و خود را برای حضور در این جشنواره که 2 ماه دیگر در تهران و بجنورد برگزار می‌شود، آماده کنند.

این 32 نمایشنامه از بین 243 متن انتخاب شده‌اند که در چند ماه گذشته به دبیرخانه رسیده و به دست بازخوانان سپرده شده‌اند.

بازخوانی متن‌های امسال برعهده خسرو حکیم‌رابط، نادر برهانی‌ مرند و نصرالله قادری بوده است که علاوه بر انتخاب این 32، 11 نمایشنامه دیگر را هم به‌عنوان متن‌های مشروط معرفی کرده‌اند.

در تمام این‌ متن‌ها، زندگی، تفکرات و موضوعات و مضامین مرتبط با امام رضاع محور کار است و تا 5 مرداد به خیابان زرتشت غربی تهران رسیده‌اند.

مهلت شرکت در جشنواره امسال که در بخش‌های نمایش صحنه‌ای، متون نمایشی، آیین‌های نمایشی و مجالس تعزیه برگزار می‌شود، ابتدا 15 شهریور اعلام شده بود، اما طبق رسم مرسوم تمدید مهلت، به 5 مرداد محول شد، اما این بار آثار باید به خیابان بهار شمالی می‌رفتند.

نهایتا آن طور که مهر نوشته ، از 40 شهر کشور، 243 نمایشنامه رسیده است؛شهرهایی چون: تهران، همدان، اصفهان، بجنورد، ارومیه، قم، اردبیل، بندرانزلی، مشهد، خرم‌آباد، گرگان، گنبد، رشت، کردستان، شاهرود، کرمانشاه، کاشمر، سمنان، تبریز، اهواز، خرمشهر، یزد، شیراز، گناوه، قزوین، اراک، بروجرد، قوچان، ایلام، نقده، میاندوآب، ملایر، قائن، آبادان و خمین.

البته این نمایشنامه‌ها فقط به بخش اجرای صحنه‌ای مربوط می‌شوند و بخش‌های دیگر هنوز کارشان ادامه دارد.

تلاش برای میزبانی دائمی

در جشنواره امسال محمد خزایی، دبیری می‌کند؛ همان کسی که سال گذشته هم دبیر جشنواره بود. خزایی 7 اردیبهشت امسال با حکم حسین پارسایی برای بار دوم به این سمت منصوب شد.

15 روز بعد، در 22 اردیبهشت امسال، شورای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری جشنواره ششم که به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده بود، برگزاری جشنواره امسال را به‌صورت ملی در استان خراسان شمالی تصویب کرد.

این اقدام ظاهرا به‌علت برگزاری مناسب جشنواره پنجم بوده است که در 2 سالن شهرستان بجنورد برگزار شد.

به این شکل، بعد از جشنواره فیلم کودک و نوجوان که در همدان به شکل مناسبی برگزار شد و توانست میزبانی را نزد خود نگه‌دارد، به‌نظر می‌رسد که این استان هم می‌تواند به میزبانی سال‌های آینده جشنواره تئاتر رضوی امیدوار باشد؛

ضمن اینکه مسئولان استانی این جشنواره نیز مثل مسئولان جشنواره فیلم کودک و نوجوان در تلاشند دبیرخانه دائمی را نیز از آن خود کنند؛ هرچند هنوز نام تهران در کنار بجنورد به گوش می‌رسد.

جایزه و برگزیدگان

به برگزیدگان سال گذشته، یک‌ونیم میلیون تومان داده شد. نمایش‌های مسافر نوشته محمد رحمانیان، روزهای سرخ نوشته مهدی ایوبی و وقف نوشته فرهاد غلامیان سال گذشته این جایزه را دریافت کردند اما در بخش‌های فرعی‌، نظیر بهترین موسیقی، بهترین بازیگر، بهترین طراحی صحنه و... جایزه چیزی در حد 500 تا 700هزار تومان تقلیل یافت.

این جوایز در مقایسه با بودجه 400میلیارد تومانی جشنواره سال گذشته، البته چندان به چشم نمی‌آید.

پنجمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی از20تا 25 آبان‌ماه امسال در شهرهای تهران و بجنورد برگزار خواهد شد.

کد خبر 60215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز