شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

اگر «ایوان گنجاروف» زنده بود احتمالا از شباهت انسان‌های مدرن امروزی با شخصیت کتاب معروفش «ابلوموف» که صبح تا شام را در رختخواب به سر می‌برد، حیرت می‌کرد.

برای انسان‌های تنبل و کم تحرک دنیای جدید این خبر می‌تواند خوشحال‌کننده باشد که محققان آمریکایی در حال تولید دو نوع قرص معجزه آسا هستند که کمک می‌کند بدون تکان حتی یک عضله یا تمرین ورزشی، عضله‌سازی‌ کنند، استقامت بدنی را بالا ببرند و چربی‌های اضافی را بسوزانند.

این دو دارو که AICAR و GW1516 نامگذاری شده‌اند، ظاهرا روی ژنی اثر می‌گذارند که در ساخت و تنظیم عضلات نقش دارد. موش‌هایی که این دارو را مصرف کرده‌اند قادرند 44 درصد بیش از سابق تمرین‌های ورزشی را تحمل کنند. حال این سؤال مطرح است که کاربرد این داروها آیا واقعا برای انسان مفید است؟

اگرچه هدف اصلی این طرح استفاده از اثرات درمانی این داروها در بیماری‌هایی نظیر دیابت است که ورزش تاثیری ثابت‌شده دارد ولی تمام کسانی که 40 دقیقه ورزش منظم روزانه را انجام نمی‌دهند و حتی ورزشکارانی که قصد دوپینگ دارند مشتری آنها خواهند بود.

با این حال چنین دارو‌هایی اولا نمی‌توانند باعث ایجاد مهارت، انعطاف پذیری و هماهنگی‌های مغزی ـ عضلانی شوند که برای یک ورزشکار لازم است. ثانیا قادر به ایجاد دیگر اثرهای ورزش نظیر شادمانی، اعتماد به نفس و اثرات ضد‌افسردگی نیستند.

ثالثا به‌دلیل نامشخص بودن نوع تاثیر آن بر فیبرهای عضلانی درباره مفید بودنش در عضلات نیز حرف و حدیث وجود دارد.

کد خبر 60179

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز