مجموع نظرات: ۶۲
سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

با وجود قصاص‌ نشدن پدر در قتل فرزند، اما مقنن در ماده ‌۶۱۲ قانون مجازات اسلامی از باب جنبه عمومی و این که قتل موجب اخلال در نظم عمومی جامعه می‌شود، مجازاتی را برای او درنظر گرفته است.

عبدالصمد خرمشاهي

 همشهری- عبدالصمد خرمشاهی ـ وکیل دادگستری: سابقه فرزندکشی در تاریخ کیفری ایران کم نیست. قتل‌های زیادی داشتیم که پدر یا مادر با دلایل و انگیزه‌های گوناگون مرتکب قتل فرزند شده است. پیش از قتل کارگردان به‌دست پدر و مادرش، جنجالی‌ترین فرزندکشی، قتل رومینا اشرفی به‌دست پدرش بود؛ حادثه‌ای دلخراش که بازتاب گسترده‌ای در جامعه داشت.

آن زمان هم بار دیگر انتقاداتی متوجه قانون شد که برای قتل فرزند به‌دست پدر مجازات سنگینی درنظر گرفته نشده است. حالا هم با قتل کارگردان توسط پدر و مادرش، بار دیگر این بحث داغ شده است.

در این پرونده هرچند هنوز جزئیات تکمیلی و دقیقی منتشر نشده، اما با توجه به سن و سال و وضعیت جسمانی پدر و مادر مقتول، باید درباره اقرار آنها به قتل بیشتر تحقیق شود؛ چراکه تنها اقرار والدین نمی‌تواند کاشف واقعیت باشد.

در این میان گاهی شنیده می‌شود که پدر حق دارد فرزندش را بکشد. پدر به هیچ‌وجه چنین حقی ندارد. قانونگذار بنا بر قول مشهور فقهای امامیه که در میان اهل تسنن هم پذیرفته شده است، دیدگاه عدم‌قصاص پدر در قتل فرزند را مورد پذیرش قرار داده است و در ماده ‌۳۰۱ قانون مجازات اسلامی نیز آمده است که «قصاص در صورتی ثابت می‌شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنی علیه نباشد و مجنی علیه، عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد.»

به این معنی که پدر حق کشتن ندارد، اما اگر فرزندش را به قتل رساند، قول مشهور این است که پدر قصاص نمی‌شود. همین موضوع چالش‌هایی را برانگیخته است که شاید یکی از دلایل رشد فرزندکشی همین حاشیه امنی باشد که قانون برای پدر قاتل تعیین کرده است.

با وجود قصاص‌ نشدن پدر در قتل فرزند، اما مقنن در ماده ‌۶۱۲ قانون مجازات اسلامی از باب جنبه عمومی و این که قتل موجب اخلال در نظم عمومی جامعه می‌شود، مجازاتی را برای او درنظر گرفته است. در این ماده آمده است: «هرکس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود، در ‌صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد، دادگاه مرتکب را به حبس از ۳ تا ۱۰ سال‌ محکوم می‌نماید.»

کد خبر 601756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 51
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمود IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    83 5
    هیچ حقی ندارد پدر فرزند خود را بکشد ..... 3سال حبس برای قتل ؟ خنده دار نیست؟ حداقل اش باید حبس ابد باشه
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    69 5
    با سلام : این قتل جنبه های مشکوک بسیاری دارد ،بنظر من انگیزه قتل چیزی دیگری بوده وممکنه اصلا پدرو مادر این قتل را انجام نداده باشند و چون میدانستند که اعدام نمیشوند قتل را به گردن گرفتند تا از اعدام کس دیگری جلوگیری کنند.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      35 4
      توهم توطئه به این میگنا
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    45 31
    یکی نیست از این پیرمرد بپرسه چه واکسن کرونایی زده که انقدر سنگدل و بیرحم شده؟!!! اگه واکسنها باعث چنین جنونی شوند من نمیگذارم پدر و مادرم از آن واکسن تزریق کنند.
    • سپیده IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      15 1
      دوست عزیز ،حتی اگه قاتل یکی دیگه باشه ،چون ولی دم همون پدر و مادر هستن ،همون پدر و مادر میتونن قاتل رو ببخشند و قاتل هم با بخشش اولیای دم قصاص نمیشه ،پس این فرضیه ی شما هم به احتمال خیلی زیاد ،صحیح نیست .
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    42 1
    این قصه سر دراز دارد۰۰۰۰
  • فرزاد IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    18 28
    به علت اینکه زیر ساخت ها در ایران معیوب است اینگونه مسائل در ایران طبیعی است زیرا دین رسول الله برای ما جا نیافتاده است و اگر حبّ رسول الله و قوانین اسلامی و قراني در کشور برقرار می شد چنین نفرت و یا بیزاری به وجو د نمی امد.و همه جای کشور روابط صلح و دوستی و عشق و محبت و روایط مسالمت امیز برقرار بود.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    37 3
    هیچ پدر ومادر حاضر نیست ی تیغ به دست بچه‌اش بره من نمی دونم چطور مرتکب این کار شدن پس عاطفه کجاست اگه فرزندتان بد بوده حاصل تربیت خودتون بوده چرا تا اون سن مقدمات ازدواجشون فراهم نکردین اگه فرزند من بود حاضر بودم خودم برم مستاجر خونمو بدم به بچم براش زن بگیرم
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    60 3
    به این سادگی نیست....دوتا ادم پیر چطور تونستن یک انسان اون هم فرزند خودشون رو قطعه قطعه کنن؟؟؟؟؟وای برجامعه ای که مرد47ساله حتی توان زندگی مستقل روپیدانکرده... پدر حق نداره جان کسی روبگیره
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    76 3
    قانون باید اصلاح شود