یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر مباحث مربوط به افزایش قیمت شکر را رد کرد و گفت: چنین بحثی مطرح نیست.

شکر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، بهمن دانایی مباحث مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت شکر را رد کرد و گفت: هیچ گونه افزایش قیمت قانونی در این زمینه اتفاق نیفتاده و فعلاً هم قرار نیست که چنین اتفاقی بیفتد.

وی با اشاره به اینکه علیرغم کاستی‌ها و مشکلات موجود، شکر نسبت به کالاهای دیگر از حاشیه امن بیشتری برخوردار بوده است، افزود: ما در زمینه شکر با کمبود یا تشکیل صف برای خرید آن مواجه نبودیم.

دانایی تصریح کرد: اگر عده‌ای شکر را در بازار بالاتر از قیمت مصوب بفروش می‌رسانند خارج از حیطه مسئولیت‌های ما است، در صورتی که اگر تنظیم بازار شکر را به انجمن صنفی کارخانجات واگذار می‌کردند بهتر می‌توانستیم بازار را کنترل کنیم.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر تنظیم بازار این محصول تا دو سال قبل بر عهده انجمن بود.

عرضه شکر در بسته‌های ۹۰۰ یا ۷۰۰ گرمی ممنوع است

دانایی تاکید کرد: در حال حاضر نیز شکر بخش خانوار که توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران در کیسه‌های ۵۰ کیلویی به واحدهای بسته بندی و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود به قیمت هر کیلوگرم ۶ هزار و ۶۵۰ تومان در اختیار این واحدها و فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد که باید به صورت بسته بندی‌های یک کیلوگرمی در بیاید و به نرخ ۸ هزار و۷۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده نهایی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: فروش شکر به قیمت بالاتر از این میزان تخلف محسوب می‌شود ضمن اینکه عرضه این محصول در بسته‌های ۷۰۰ یا ۹۰۰ گرمی نیز ممنوع است.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر قیمت هر کیلوگرم شکر برای بخش صنف و صنعت را نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس مصوبه سال گذشته دولت، باید از ابتدای سال ۱۴۰۰ کالاهایی که یارانه و تسهیلات دولتی دریافت نمی‌کنند از قیمت گذاری دستوری خارج شوند و واحدهای تولیدی در این زمینه تصمیم گیری کنند.

دانایی با اشاره به اینکه شکر نیز هم اکنون در زمره همین کالاها قرار دارد، ادامه داد: بنابراین باید واحدهای تولید کننده بر اساس ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخلی که سازمان حمایت آن را تدوین کرده، اقدام به قیمت گذاری کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۳۷ کارخانه تولید کننده قند و شکر در کشور داریم که قیمت تمام شده تولید هیچ کدام از آنها شبیه یکدیگر نیست درخواست ما این بوده که به انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر اجازه داده شود که با بررسی قیمت تمام شده تولید واحدها نرخ میانگینی را محاسبه و اعلام کند که متأسفانه این پیشنهاد مورد پذیرش قرار نگرفت.

دانایی با اشاره به اینکه در سال جاری وضعیت تولید شکر بسیار مطلوب است، اظهار داشت: به همین جهت پیش بینی می‌کنیم که میان واحدها رقابت منفی ایجاد شود و در نتیجه نرخ کالا در بازار افت کند.

شرایط آرام بازار شکر را مدیون تولید داخل هستیم

وی با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان گفت: به همین جهت کارخانجات تولید کننده شکر با وجود اینکه محصول تازه آنها از اوایل اردیبهشت ماه وارد بازار می‌شود قیمت جدیدی تعیین نکرده اند و اخیراً به آنها ابلاغ کرده ایم که نرخ جدید را محاسبه و اعلام کنند.

دبیرانجمن صنفی کارخانجات قند و شکر توضیح داد: مشخص نیست که در بررسی جدید قیمت‌های تمام شده تولید، افزایش نرخی اتفاق بیفتد یا خیر؟ ضمن اینکه اگر افزایشی وجود داشته باشد بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان خواهد بود که رقم زیادی نیست.

دانایی شرایط مطلوب بازار شکر را ناشی از وضعیت خوب تولید داخل دانست و گفت: اگر قرار بود که ما در چنین شرایطی شکر وارد کنیم بیش از ۱۳ هزار تومان تمام می‌شد و وضعیت آرامی را که در حال حاضر داریم شاهد نبودیم.

کد خبر 601445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha