لایحه شهرداری تهران درباره طرح تهران ۱۴۰۰ نتوانست اکثریت آراء شورای شهر را جلب کند و به این ترتیب بعد از بحث و بررسی در شورای شهر، این لایحه برای بازنگری و چکش کاری بیشتربه کمیسیون های تخصصی شورا بازگشت.

شورای شهر

به گزارش همشهری آنلاین، لایحه یک فوریتی شهرداری تهران امروز در دویست و نود و چهارمین جلسه شورای شهرتهران به جریان افتاد. درجریان بررسی این دستورجلسه، سید محی الدین فاضلیان دبیر طرح رویداد تهران ۱۴۰۰ به عنوان نماینده شهرداری در دفاع از فوریت لایحه گفت: اسفند ۹۶ براساس آینده‌نگری و ابتکار شورای پنجم قرار شد شهرداری تهران لایحه ۱۴۰۰ را تهیه و به شورا بیاورد. شهریور سال گذشته بود که بنا بر ضرورت لایحه را تنظیمکردیم و به شورا ارسال کردیم.

او ادامه داد:اما بحث تهران ۱۴۰۰ به دلیل اینکه چند معاونتی بود، تا حدی زمان برد و برنامه‌های آن از زمستان ۹۹ آغاز شد و تا بهار ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. بر همین اساس درخواست می‌کنم اعضای شورا به یک فوریت این لایحه رای بدهند.

فرصتی برای اجرای طرح نداریم

بعد از سخنان فاضلیان، احمد مسجد جامعی در مخالفت با این لایحه گفت: سه سال پیش شورا مصوبه‌ای برای طرح تهران ۱۴۰۰ را تصویب کرد و حالا ۳ ماه به پایان دوره باقی مانده  و اگربخواهیم ‌ سال تهران را برگزار کنیم نمی توانیم یکباره و جدای از روز و هفته تهران کاری انجام دهیم.

او با اشاره به برگزاری جشنواره جایزه تهران همزمان با هفته آن، اضافه کرد: تجربیات ما حداقل در دو سال گذشته نشان داد که مهمترین مساله پایتخت بحث سلامت است و در طرح تهران - ۱۴۰۰  کجا به این مساله توجه شده است؟ در تهران ترانه‌ها، لالایی‌ها و آواهای بسیاری داشتیم و باید دید که جنس سمفونی مورد نظر برای آن از چیست؟ چرا جنس بیات تهران را انتخاب نکنیم که اسم تهران هم روی آن است؟

این عضو فرهنگی شورای شهر تهران به بندهای این طرح مبنی بر راه‌ اندازی فرهنگستان اشاره کرد و گفت: مگر می‌شود بدون برنامه فرهنگستان تاسیس کرد؟ نمی شود که واژه وضع کرد و به نظر می‌رسد کمیسیون های مختلف باید درباره این لایحه نظر بدهند. باید معنویت و طبیعت تهران را هم در لایحه در نظر گرفت چراکه معانی مستتری در فرهنگ تهران دارد.

رای شورا به بازنگری «تهران ۱۴۰۰» | لایحه شهرداری برای چکش‌کاری به کمیسیون‌های تخصصی شورا ارجاع شد

مسجد جامعی با بیان اینکه اکنون که در سال ۱۴۰۰ هستیم، مدیرکل و دبیر این طرح را انتخاب کرده‌ایم و تبلیغات شهری را هم انجام دادیم، گفت: در حالی که در این طرح مهمترین سرمایه تهران از جمله توچال و قله های بی بی شهربانو جایی ندارد؛ این همه کارها را کرده ایم و اکنون یک فوریت آن را بررسی می کنیم؟ این طرح را باید از این شکل خارج و یک سند جدی، جامع و پایدار را مطرح کنیم که به معنویت و سرمایه های پایدار تهران هم توجه کند. به نظرم وظیفه ما حفظ سرمایه‌های پایدار تهران است. وقتی می‌گوییم تهران - ۱۴۰۰، ارتباط ما با منشا آن که مدینه النبی است چیست و در هیج جا به این مساله پرداخته نشده است.

شهرداری ۳ ماه برای ارائه لایجه وقت داشت

در ادامه حجت نظری ضمن تشکر از فاضلیان گفت: در این جلسه جای آقای جوادی یگانه یعنی معاون مربوطه خالی است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان انکه این لایحه خیلی دیر ارائه شده است، ادامه داد: امروز ۲۶ اردیبهشت است و حتی اگر یک فوریت این طرح هم تصویب شود، زمانی برای اجرای آن نداریم.

در ادامه سید ابراهیم امینی گفت: یک مصوبه در این زمینه در ۲۰ اسفند ۹۶ داشتیم و شهرداری را مکلف کردیم که حداکثر ظرف ۳ ماه لایحه را ارایه کند؛ معاون فرهنگی هم حضور ندارد که این وهن به شوراست که پس از ۳.۵ سال لایحه به شورا آمده است.

شورای شهر نکات مختلف را در لایحه بیاورد

حامد مظاهریان معاون شهردار تهران هم بعد از سخنان اعضای شورای شهر اظهارکرد: کار پر افتخاری را آغاز کرده‌ایم که چندماهی است شهروندان تهرانی طعم آن را چشیده اند. سخنان اعضای شورا درست است اما لایحه به شورا آمده و این شما هستید که باید در کمیسیون‌ها نکات مختلف را در لایحه بگنجانید.

بعد از سخنان مظاهریان، یک فوریت لایحه تهران ۱۴۰۰ به رای گذاشته شد که نتوانست رای کثاکثریت شورای شهر را جلب کند. به این ترتیب لایحه شهرداری تهران برای بررسی وچکش کاری بیشتر و پیش بینی موارد دیگربه کمیسیون های تخصصی شورای شهر ارجاع شد.

کد خبر 601439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha