بر اساس آماربرداری دور دوم که سال‌های ۸۸ و ۸۹ انجام شده، در لرستان مصرف آب‌های سطحی در حوزه آشامیدنی ۵۵/۲۲ میلیون مترمکعب، ۹ صدم میلیون مترمکعب در فضای سبز، ۱۱/۳ میلیون مترمکعب در صنعت و ۴۴۱/۶۶ میلیون مترمکعب در حوزه کشاورزی است.

مصرف اصولی آب

همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی:

 بر اساس آماربرداری دور دوم که سال‌های ۸۸ و ۸۹ انجام شده در لرستان مصرف آب‌های سطحی در حوزه شرب ۵۵/۲۲ میلیون مترمکعب، ۹ صدم میلیون مترمکعب در فضای سبز، ۱۱/۳ میلیون مترمکعب در صنعت و ۴۴۱/۶۶ میلیون مترمکعب در حوزه کشاورزی است و در مجموع، برداشت‌های مستقیم آب در این چهار حوزه ۵۰۸/۲۲ میلیون مترمکعب می‌شود. بنابراین مصرف آب لرستانی‌ها بر طبق استانداردهاست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان گفت: متوسط بارندگی استان منتهی به سال ۹۶-۹۷ در طول آماری ۴۹ ساله ۵۵۰ میلی‌متر بوده است. استان لرستان پس از حوضه آبریز دریای خزر و ارومیه در سومین حوضه آبریز پرباران کشور یعنی خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد. مساحت استان ۲۸ هزار و ۲۹۰ کیلومتر است و ۱/۷ درصد مساحت کشور را شامل می‌شود. ۵۹ درصد مساحت استان در حوضه آبریز کرخه و ۴۱ درصد آن در حوضه کارون بزرگ قرار گرفته است و ۹۰ کیلومتر از مساحت استان نیز در حوضه دریاچه نمک قرار گرفته است. بنابراین استان‌های مرکزی، کرمانشاه، همدان و حتی چهارمحال و بختیاری استان‌هایی هستند که از آن‌ها به لرستان آب می‌رسد.

داریوش حسن نژاد افزود: متوسط آب‌های سطحی تولیدی لرستان در حوضه کرخه، حوضه آبریز درجه دو رودخانه‌های سمیره ۵۳۲ میلیون مترمکعب، حوضه کشکان یک میلیون و ۶۳۵ میلیون مترکعب و مولداب ۴۰۷ میلیون مترکعب است که جمع تولیدی آن در حوضه کرخه ۲ میلیارد و ۵۷۴ میلیون مترمکعب است. در حوضه کارون بزرگ تولیدی آب استان در رودخانه سزار ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب و در رودخانه بختیاری ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که در مجموع ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب می‌شود. با این تفاسیر، جمع کل آب سریع تولیدی در درازمدت استان لرستان ۷ میلیارد و ۹۷۴ میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: خروجی آب در حوضه کرخه در رودخانه سیمره ۳ هزار میلیون مترمکعب، کشکان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب و مولداب ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که جمع آن ۵ میلیارد مترمکعب می‌شود. در حوضه کارون بزرگ در رودخانه سزار ۳ میلیارد و صد میلیون و در رودخانه بختیاری ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب خروجی آب است که جمعا ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب می‌شود. بنابراین حجم خروجی آب استان لرستان ۱۲ و نیم میلیارد مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان تأکید کرد: بر اساس آماربرداری دور دوم که سال‌های ۸۸ و ۸۹ انجام شده مصرف آب‌های سطحی در حوزه شرب ۲۲/۵۵ میلیون مترمکعب، ۹ صدم میلیون مترمکعب در فضای سبز، ۱۱/۳ میلیون مترمکعب در صنعت و ۴۴۱/۶۶ میلیون مترمکعب در حوزه کشاورزی است و در مجموع، برداشت‌های مستقیم آب در این چهار حوزه ۵۰۸/۲۲ میلیون مترمکعب می‌شود. بنابراین مصرف آب لرستانی‌ها بر طبق استانداردهاست. در بخش توسعه منابع آبی و در قسمت بهره‌برداری از تأسیسات ۴۲/۴۱ میلیون مترمکعب نیز در حوزه کشاورزی برداشت می‌شود.

کد خبر 600695

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha