مجموع نظرات: ۱
جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

‌بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، استان قم کمترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۰ را دارد.

خرید

روح‌الله کریمی، همشهری آنلاین: 

درست است که قم کمترین نرخ تورم را داراست و ارزان‌ترین استان کشور محسوب می‌شود، اما این آمار برای ساکنان استان زیاد هم قابل افتخار نیست. عموما سطح قیمت‌ها در قم نسبت به میانگین مناطق شهری کل کشور پایین‌تر است، اما روی دیگر سکه، سرانه درآمد خانوار شهری است که آن هم از میانگین کشوری پایین‌تر است.

قم از نظر جمعیت کلانشهرهای کشور در رتبه ششم از میان ۸ کلانشهر قرار دارد ولی به لحاظ سرانه درآمد خانوار در میانه جدول استان‌های کشور قرار دارد و غیر از تهران که وضعیت خاصی دارد، سرانه درآمد خانوارهای ۱۵ استان کشور از قم بیشتر است. این یعنی در عین حال که قم ارزان‌ترین استان کشور است، اما سبد مصرفی شهروندان این استان کوچک است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم در مورد نحوه اندازه گیری سطح عمومی قیمت‌ها و دلایل ارزان‌بودن کالا و خدمات در این استان به خبرنگار همشهری گفت: در این هزینه ۴۵۰ قلم کالا در ۱۲ گروه بررسی می‌شود. به این صورت که هر ماه دو یا سه بار مضنه قیمت کالاها در نقاط مختلف قم اندازه‌گیری می‌شود تا مشخص شود شهروندان قم زمینه‌های خوراک، بهداشت، آموزش، حمل و نقل و... چقدر هزینه می‌کنند. قسمت دوم مربوط به میزان مصرف است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. حاصل ضرب قیمت کالا و خدمات در مقدار مصرف، شاخص تورم را برای هر استان به دست می‌آورد.

محمدجواد شاکرآرانی افزود: در اندازه گیری سطح عمومی قیمت‌ها، هزینه خانه و زمین و کالاهای بادوام برآورد نمی‌شود و فقط تعرفه کالا و خدمات ارزیابی می‌شود.

۳ دلیل مهم

به گفته وی، ممکن است یکی از دلایل ارزان بودن قم ناشی از مصرف پایین کالا باشد که علت آن کم‌بودن قدرت خرید و کوچک‌بودن سفره مردم است.

شاکرآرانی بررسی معلول‌ها را در ریشه‌یابی ارزان بودن قم مهم دانست و افزود: مهاجرت معلول یک سری اتفاق‌ها است. ممکن است شهروندان برخی استان‌هایی که منشأ گردوغبار هستند مجبور شوند که از مناطق خود مهاجرت کنند. در قم جاذبه‌هایی وجود دارد که مهاجران تمایل دارند این شهر را برای مهاجرت انتخاب کنند. در اینجا باید بررسی شود که آیا دلیل این انتخاب، ارزان‌بودن کالا و خدمات است یا شرایط زندگی در قم به دلیل وجود امکانات مناسب، نسبت به کلانشهرهای دیگر مساعد است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم بیان داشت: یکی دیگر از معلول‌ها این است که بنکداران قم محل تأمین کالاهای مورد نیاز شهرهای اطراف همچون کاشان، ساوه، اراک، محلات، دلیجان و... هستند. چون وقتی قرار باشد مغازه‌داران این شهرها برای تأمین اجناس خود به استان‌های دورتر مراجعه کنند، هزینه‌های حمل و نقل را محاسبه می‌کنند و تأمین کالاها در قم برای آنها به‌صرفه‌تر است.

کد خبر 600679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha