مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان از ارتقاء مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان به منطقه شمال کشور خبر داد.

اسناد

ژاله حساس‌خواه، با اشاره به فعالیت 12 مدیریت منطقه‌ای و استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به همشهری آنلاین گفت: گیلان از مرکز استانی به منطقه شمال کشور ارتقا پیدا کرده و مسئولیت ارزشیابی و تعیین تکلیف اسناد محلی و منطقه‌ای و برنامه ریزی و مدیریت کلان چند استان، از جمله استان زنجان به استان گیلان سپرده شده است .
وی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال کشور ارزشیابی و تعیین تکلیف اسناد واجد ارزش، تنظیم و توصیف اسناد و انتقال اسناد آرشیو به سازمان و همچنین دریافت اسناد اهدایی و امانی و خریداری اسناد با ارزش استان‌های منطقه شمال کشور را عهده‌دار است.
حساس خواه با بیان اینکه از نظر ساختمان اداری، مرکز اسناد گیلان به شدت با مشکل فضای مناسب مواجه است، اظهار کرد: با پیگیری‌های بسیار از وزارت راه و شهرسازی گیلان 2 هزار متر زمین در مسکن مهر رشت برای احداث ساختمان جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال کشور تخصیص یافت. 
مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان اضافه کرد: در حال حاضر مرکز اسناد استان از لحاظ شاخص مخزن استاندارد برای نگهداری اسناد در وضعیت مطلوبی است و امیدواریم با ایجاد ساختمان جدید جایگاه مناسب و در خور شأن سازمان و پرسنل این سازمان نیز فراهم شود.
وی اضافه کرد: مرکز اسناد ملی گیلان در شاخص‌های مختلف از نگه داری اسناد تا مخزن در رده بالای کشور است و از لحاظ تخصیص اعتبارات سال گذشته در رتبه یک کشوری قرار گرفت.
حساس‌خواه با بیان اینکه طی سال‌های گذشته اسناد فراوانی از بسیاری از دستگاه‌های دولتی و همچنین مردم گیلان گردآوری شده است اظهار کرد: در گیلان خلا اسنادی وجود دارد و هنوز بسیاری از مردم و ادارات علاقه‌مند به نگه‌داری اسناد خود هستند. این در حالی است که بسیاری از این اسناد از لحاظ تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌توانند راهگشا باشند. معتقدیم حتی یک برگ سند که می‌تواند حلقه‌های گمشده پژوهش‌های تاریخی را کامل کند و اطلاعات موثق و دقیقی از جامعه ارائه دهد، نباید گم بماند و گرد فراموشی بگیرد.
وی تأکید کرد: مرکز اسناد ملی منطقه شمال کشور آمادگی دارد اسناد ارزشمند تاریخی گیلان و زنجان را که در اختیار مردم قرار دارد توسط کارشناسان مرکز اسناد بازبینی، ارزشیابی و فهرست‌نویسی کند و به صورت فایل طبقه بندی و قابل استفاده در اختیار پژوهشگران قرار دهد.
مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان اینکه دریافت سند به سه طریق صورت می‌گیرد گفت: این مهم به سه روش انتقال اسناد از دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت، خرید اسناد در اختیار خانواده‌ها و نیز اشخاص و اهدای سند صورت می‌گیرد. بسیاری از اسناد و مدارک مانند عکس ها، مهرها، سند، تمبر و نامه جز سندهای ملی هستند که در دو دسته تاریخی و اداری طبقه بندی می‌شوند.
به گفته وی، بیشتر اسناد موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال کشور با موضوعات اداری، اجتماعی، قضایی و فرهنگی هستند.
حساس‌خواه از ایجاد شبکه ملی اسنادی خبر داد و گفت: قصد داریم در این شبکه کلیه اسنادی که در اختیار مردم، مجموعه‌داران و ادارات قرار دارد را تجمیع، طبقه بندی و به صورت فایل در اختیار پژوهشگران قراردهیم.

کد خبر 600644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha