آمریکا و برخی کشورهای عربی برای پیشبرد اهداف خود، با پرداخت هزینه‌های سنگین، به بهترین نحو ممکن از عناصر و گروه‌های معارض عراقی و به ویژه با استفاده از رسانه‌ها در راستای ضربه زدن به منافع ایران در عراق استفاده می‌کنند.

ایران  عراق

به گزارش همشهری‌آنلاین، پارسا جعفری، کارشناس روابط بین الملل نوشت: دو کشور ایران و عراق به لحاظ اشتراکات فرهنگی و مذهبی، برخورداری از مرزهای مشترک و همجواری در منطقه خاورمیانه، در چند دهه اخیر و در سایه شناخت فرصت‌ها و تهدیدات مشترک، به همگرایی رسیده و در ثبات سیاسی منطقه تاثیرات قابل توجهی به ویژه در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بر جای گذاشته اند، با این حال علی رغم این سطح از همگرایی، طی سال‌های اخیر با دخالت برخی از کشورهای  منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که چندان از این همگرایی بین دو کشور خشنود نیستند، تلاش شده تا با فضاسازی‌های غیر واقعی، مناسبات دو کشور را برهم زده و موجبات بی‌ثباتی وعدم اعتماد در میان این دو کشور همسایه را به وجود بیاورند. 

در نتیجه این فضاسازی‌ها بعضاً دیده می‌شود برخی عناصر و گروههای عراقی در برهه‌هایی با سر دادن شعارهایی غیرمتعارف، اماکن دیپلماتیک ایران را در جهت تخریب روابط ایران و عراق مورد حمله و تجاوز قرار دهند.  

حمله اخیر برخی از افراد به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا در حالی صورت گرفت که برخی فعالان رسانه‌ای در اقدامی مشکوک و با انتشار اخبار دروغ مبنی بر ترور ایهاب الزونی فعال اجتماعی، ایران را عامل این ترور معرفی کرده و طبق یک اقدام که هماهنگ شده به نظر می‌رسید، با سردادن شعارهای ضد ایرانی، بخش‌های از کنسول‌گری ایران را به آتش کشیدند. 

علی رغم اینکه تهاجم به کنسولگری ایران با دخالت نیروهای ضد شورش ناکام ماند و هیچ آسیب و خسارتی به کارکنان و اموال کنسولگری وارد نشده است، اما این اقدام یک پرسش اساسی را به وجود آورده که چرا با وجود سطح بسیار بالایی از اشتراکات فرهنگی و مذهبی بین دو ملت، باید شاهد بروز این گونه مسائل در عراق و بیان این شعارها نسبت به جمهوری اسلامی ایران باشیم. البته نباید فراموش کنیم بخش عمده‌ای از کسانی که چنین شعارهایی را می‌دهند کاملاً هدایت شده دست به این چنین اقداماتی می‌زنند و دست‌های پشت پرده‌ای در حال تلاش هستند که مناسبات ایران و عراق را در بعد اجتماعی و مردمی تخریب کنند. 

اطلاعات میدانی حاکی از آن است که کسانی که دیروز  قصد حمله به کنسولگری ایران در کربلا را داشتند، با توجه به اقدامات رسانه‌ای از جمله؛ انتشار ده‌ها عکس و ویدئو از محل آتش زدن در اطراف کنسول‌گری و آثار به جای مانده، از همان جریاناتی بودند که در سال گذشته اقدامات تخریبی علیه کنسولگری ایران در کربلا و علیه ملت عراق حتی در بین الحرمین از آنان سر زد که بر اساس مدارک و اسناد و اعتراف‌های آنان در نزد مقامات امنیتی عراق، ارتباط آنان با سفارت برخی کشورها از جمله آمریکا و تعدادی از کشورهای مرتجع منطقه اثبات شده بود.    

در این عرصه می‌بینیم که آمریکا و برخی کشورهای عربی برای پیشبرد اهداف خود، با پرداخت هزینه‌های سنگین، به بهترین نحو ممکن از عناصر و گروه‌های معارض عراقی و به ویژه با استفاده از رسانه‌ها در راستای ضربه زدن به منافع ایران در عراق استفاده می‌کنند. این کشورها با تبلیغات گسترده خود به افکار عمومی در عراق القا کرده‌اند که ایران در بسیاری از امور در عراق دخالت دارد و این کشور به دنبال احیای امپراطوری خود در منطقه است. 

در نتیجه این تبلیغات گسترده که با هزینه کرد مبالغ هنگفت از سوی برخی کشورهای منطقه همراه است، تلاش شده است که در ایجاد ذهنیت منفی نسبت به ایران در میان مردم عراق و به ویژه سنی‌های این کشور نقش جدی ایفا کنند. این سیاست در سال‌های اخیر به شکل گسترده‌تری از سوی رسانه‌های کشورهای مخالف ایران و همچنین برخی رسانه‌های عراقی و شبکه‌های مجازی آن‌ها تشدید شده است.  

نکته قابل توجهی که در جریان تعرضات مکرر به کنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا  در طول چند سال اخیر به چشم می‌خورد، نارضایتی بخشی از شهروندان عراقی از برخی شخصیت‌های مؤثر این کشور و ارتباط دادن آن ها با جمهوری اسلامی است. آن‌ها معتقدند که ایران به دلیل حمایت از این شخصیت‌های سیاسی و نظامی، به برخی پرونده‌های فساد که ممکن است بعضی از این افراد به آن آلوده باشند، بی¬توجهی کرده است. 

برخی نخبگان عراقی هم معتقدند تعدادی از شخصیت‌های عراقی صرفاً به دلیل کسب قدرت، اقدام به جلب حمایت ایران کرده‌اند و تهران فارغ از عقبه آن‌ها از آنان حمایت کرده است. البته در این میان نباید فراموش کرد که رسانه‌های مخالف ایران نیز تلاش دارند تا تمامی مشکلات موجود را به سیاستمداران شیعه و نزدیک به ایران نسبت دهند، در حالی که فساد موجود در میان مقامات عراقی، اختصاص به گروه خاصی از آنان ندارد و سیاستمداران و مقامات نزدیک به ایالات متحده، قطر، عربستان و… برخی شخصیت‌های غیر وابسته به احزاب اسلامی یعنی سکولارها و لیبرال‌ها نیز بخشی از مشکل هستند. 

هرچند برخی چنین اقداماتی را انجام می‌دهند تا بتوانند بر روابط بین دو کشور خدشه وارد سازند، اما باید بدانند که بروز چنین حوادثی هرگز روابط دو ملت ایران و عراق را خدشه دار نخواهد کرد. شرایط موجود عراق برای همگان قابل درک است و طبیعتاً برای جمهوری اسلامی ایران نیز واضح است که ممکن است اقداماتی خارج از توان و سیطره دولت بغداد صورت بگیرد. 

با این وجود جمهوری اسلامی ایران از دولت مرکزی عراق انتظار دارد ضمن محکومیت این اقدام نابخردانه، در جهت برملا ساختن دست‌های پشت پرده این گونه اقدامات خصمانه که در حقیقت دشمنان دوستی ملت ایران و عراق بوده و به شدت از گسترش روابط مردمی دو کشور نگران هستند، حرکت کرده و ضمن اطمینان از امنیت کامل اماکن دیپلماتیکی ایران، از بروز مجدد این حوادث جلوگیری به عمل آورد.

کد خبر 600547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha