وزارت امور خارجه فرانسه گفته برای احیای برجام لازم است کارهای زیادی در مدت زمان اندکی انجام شوند.

وزیر خارجه فرانسه: اولویت ما کاهش تنش در منطقه است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه فرانسه امروز سه‌شنبه با ارائه ارزیابی جدید خود از مذاکرات جاری در خصوص برجام گفته زمان اندکی برای احیای این توافق هسته‌ای باقی مانده است.

دستگاه دیپلماسی فرانسه در بیانیه‌ای گفته برای احیای برجام لازم است اقدامات زیادی در مدت زمانی بسیار اندک انجام شوند.

وزارت خارجه فرانسه همچنین گفته چنانچه ایران تا اتمام موعد توافق میان این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی برجام بازنگردد لازم است دو طرف برای تمدید این توافق مذاکره کنند.

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی توافق هسته‌ای برجام است که در سال ۲۰۱۵ میان ایران از یک سو و گروه موسوم به ۱+۵ (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) حاصل شد.

این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران به رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران منجر شود. 

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق علیه ایران را مجدداً اجرا کرد.

پاریس به همراه دو کشور اروپایی دیگر بعد از خروج آمریکا وعده دارند آثار خروج آمریکا را جبران کنند اما به وعده‌های خود عمل نکردند. ایران تا یک سال بعد از نقض عهد آمریکا و کشورهای اروپایی تعهداتش را به طور کامل اجرا کرد اما پس از یک سال تعهداتش را کاهش داد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» وعده داده آمریکا را به توافق هسته‌ای بازگرداند اما از انجام اقدامات لازم برای بازگشت به تعهداتش خودداری کرده است.

دولت آمریکا می‌گوید از طریق گفت‌وگوهایی که در حال حاضر در وین جریان دارد به دنبال مذاکره غیرمستقیم با ایران جهت هموار کردن مسیر بازگشت به توافق است.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

کد خبر 600482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha