مجموع نظرات: ۲
سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

به دلیل مشکل جدی کمبود تراشه‌های جهانی، دو غول بزرگ خودروسازی جنرال موتورز و شرکت فورد موتور مجبور به کاهش بیشتر تولید کارخانه‌های خود در آمریکای شمالی شدند. دور جدید تعطیلی کارخانه‌ها ممکن است بر کمتر شدن موجودی خودرو در دست فروشندگان تأثیرگذار باشد. در هفته‌های اخیر وضعیت به ویژه در صنعت خودرو بدتر شده است.

خودرو خارجی2.jpg

به دلیل عدم تأمین کافی تراشه ، بسیاری از کارخانه های تولید خودرو تعطیل شده اند. انسداد کانال سوئز کمبود تراشه جهانی را بیشتر کرده است. بر اساس گزارش ها فورد اعلام کرد که این شرکت با تعطیلی یک هفته ای چندین کارخانه خود را در شیکاگو ، کانزاس سیتی و میشیگان تعطیل خواهد کرد. پیش از این ، غول تولید خودرو به دلیل کمبود تراشه ، از جمله کارخانه های تولید کامیون در شش کارخانه آمریکای شمالی را به میزان قابل توجهی کاهش داده بود.

جنرال موتورز پیش بینی کرده است که کمبود تراشه در سال جاری سود شرکت را تا ۲ میلیارد دلار کاهش می دهد. فورد همچنین برای شوک سود در همان مقیاس آماده می شود. به نظر می رسد علاوه بر جنرال موتورز و فورد موتور ، شرکت های نیسان موتور ، فولکس واگن موتورز ، گروه استالنتیس که با ادغام PSA و FCA تشکیل شده است و شرکت هیوندای موتور به دلیل کمبود تراشه متحمل خسارات زیادی شده اند. از این حیث تحت تأثیر کمبود تراشه های خودروسازی ، شرکت های بزرگ خودروسازی جهان مجبور به کاهش تولید شده اند.

رسانه های ژاپنی اخیراً گزارش دادند که هوندا ، یکی از خودروسازان این کشور ، در اوایل فوریه فعالیت خود را در یک کارخانه بزرگ در ژاپن به مدت ۵ روز متوقف کرد ؛ علاوه بر این ، بسیاری از کارخانه های مزدا در سراسر جهان تولید خود را کاهش داده اند. سه شرکت خودروسازی دیگر تویوتا ، نیسان و سوبارو نیز اخیراً کاهش تولید اجباری را تجربه کرده اند. با این حال ، کاهش تولید به دلیل "کمبود تراشه" تنها مشکلی نیست که شرکت های خودروساز با آن روبرو هستند.

آنچه این شرکت های خودروساز را بدتر می کند این است که در حال حاضر تولیدکنندگان تراشه های اتومبیل در حال افزایش قیمت تراشه ها هستند ، این بدان معناست که هزینه شرکت های خودروسازی نیز باعث افزایش می شود و در نتیجه سود ممکن است کاهش یابد. و ژاپن تنها کشوری نیست که به دلیل "کمبود تراشه" دچار مشکل شده است. در حقیقت ، غول های تولید اتومبیل جهانی مانند جنرال موتورز ، فورد و دایملر و فولکس واگن در ایالات متحده نیز به دلیل عدم عرضه کافی تراشه مجبور به کاهش  تولید شده اند.

قطعا  کمبود تراشه و افزایش قیمت آن میتواند بر قیمت تمام شده خودرو در بازار جهانی تاثیرگذار باشد و هزینه تولید خودرو در همه کشورها را افزایش دهد، موضوعی که جا دارد در صنعت خودروسازی کشور نیز توجه شود وگرنه هزینه واردات قطعات و تولید باز هم افزایش می‌یابد و تامین آن به سختی صورت میگیرد. نهایتا قیمت تمام شده بالا میرود  بلایی که گریبانگیر اکثر غولهای خودروسازی شده و میتوان دامنه تاثیر انرا بر صنعت خودروسازی کشور نیز پیش بینی نمود.

کد خبر 600431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha