یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با به تصویب رسیدن دامنه متقارن منفی و مثبت ۵ در هیات مدیره سازمان بورس انتظار می‌رود در هفته آینده بازار به تعادل نزدیک شود. با این تصمیم مسئولان معتقدند بازار از نوسان خارج و به وضعیت متعارف نزدیک می‌شود.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین، احسان رضاپور نیکرو افزود: هیات مدیره سازمان بورس، متقارن‌سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن را مصوب کرد که به نظر می‌رسد با این مصوبه رفته رفته دامنه به سمت بازتر شدن کارایی معاملات و بازار به سمت جذاب‌تر شدن پیش می‌رود. با توجه به اینکه بازار به واسطه وضعیت بنیادی که درچند ماه اخیر داشته اکنون به وضعیت جذاب‌تری نسبت به ماه‌های گذشته رسیده است. به نظر می‌رسد این مصوبه، اثر مثبت خود را در خرداد ماه نشان دهد.

این کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: بازار یک دوره ریزشی را پشت سرگذاشته و اجرایی شدن تصمیم‌هایی که مسئولان برای بازار سرمایه می‌گیرند،  زمان می‌برد، همین مساله اثر روانی و هیجانی را بر بازار تحمیل می‌کند و منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران می‌شود. حتی بعد از تصمیم‌های اخذ شده این اثر روانی شدیدتر شده و در خیلی از سهم‌ها شاهد فشار فروش هستیم.

رضاپور نیکرو بیان کرد: همچنین به فصل مجامع شرکت‌ها در خرداد ماه نزدیک می‌شویم. گزارش فروردین ماه شرکت‌ها از یک جهش سودآوری حکایت دارد که نشان می‌دهد وضع بهتر شده است چرا که نرخ دلار طی این مدت بالای قیمت ۲۰ هزار تومان ثبات پیدا کرده بود و قیمت‌های جهانی نیز روند افزایشی در چند ماه اخیر داشته است.

وی ادامه داد: نگرانی‌هایی نیز برای ریزش نرخ ارز در بازار جهانی وجود دارد. در کنار افت شدیدی که بازار سرمایه در اردیبهشت ماه داشت و تصمیم‌هایی که در بازار از سوی سران قوا برای کمک به  بازار سرمایه از طریق صندوق توسعه ملی،  حمایت از نقدشوندگی سهم‌ها واصلاح قوانین مالیاتی گرفته شد، جذابیت بازار سرمایه را به شدت کاهش داد. درواقع منجر به کوچ سرمایه گذاران و خالی شدن بازارشد.

رضاپور نیکرو گفت: اکنون دغدغه نوسان نرخ ارز امنیت خاطر سرمایه گذاران را تهدید می‌کند. ممکن است نرخ ارز ریزشی باشد و این موضوع بازار سرمایه را به طور جدی تحت الشعاع قرار می‌دهد. وعده‌ای که برای نرخ ارز ۱۵ هزارتومانی داده می‌شود وضعیت سود آوری شرکت‌ها و محاسبات آنها، بازار را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. به همین دلیل سرمایه گذاران محتاط شده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه به مساله انتخابات و تاثیرآن در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: انتخابات هم در شرایط فعلی،  ابهامات و پیچیدگی‌ها و نگرانی‌های زیادی در سرمایه گذاران ایجاد کرده است.

وی افزود: اکنون دولت فعلی تمایل دارد وضعیت شاخص وضعیت بهتری از امروز باشد تا برای تحویل دولت دوازدهم به سیزدهم در کارنامه دولت ثبت شود. از طرفی دولت جدیدی هم که روی کار خواهد آمد تمایل دارد بازار سرمایه زیر قیمت باشد تا بخشی از بازدهی در کارنامه دولت جدید به ثبت برساند. همین مسائل در هفته‌های آینده بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.  

همچنین نکته دیگر هم بحث برجام است. این موضوع هم دغدغه‌هایی ایجاد می‌کند. اگر گشایش‌هایی اتفاق بیفتد و توافق صورت گیرد قیمت ارز در محدوده واقعی خود ارزش‌گذاری می‌شود و دیگر ریزش پرشتابی را تجربه نمی‌کند. توافق می‌تواند اثر خوبی  برای شرکت‌های ارزی داشته باشد. در کاهش هزینه‌های دسترسی مالی به منابع شرکت‌ها و کاهش تخفیف‌هایی که شرکت‌ها در بازار بین المللی متحمل می‌شدند را جبران کند تا سهم بیشتری را از بازار محصولات در فضای بین المللی از آن خود کنند.  

رضاپور نیکرو در مورد جزئیات بسته ۳+ ۷بیان کرد: هدف از اجرای این طرح تزریق نقدینگی به بورس و بهبود بازار سرمایه و حمایت از بازار است. با توجه به جذابیت‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارد قاعدتا باید اتفاق مثبتی باشد اما فرایندی که طی می‌کند تا به بازار سرمایه برسد یک فرایند طولانی است و چون چنین طرح هایی زمان بر است، منجربه بی اعتمادی سرمایه گذاران و دفع آنها از بازار می‌شود.  

کد خبر 600289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha