مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

حدود چهل سال از لایروبی روگا شنبه بازار انزلی می‌گذرد اما به دلیل ورود فاضلابهای شهری و انسانی، این رودخانه با رسوباتی به حجم ۶۰ هزار متر مکعب مواجه است.

رودخانه انزلی

«حمید رضا آبایی» مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان به همشهری آنلاین با اشاره به اینکه در حال حاضر متوسط عمق روگا به عنوان یکی از خروجی‌های آب تالاب به سمت دریا ۳۰ سانتی متر تا یک متر است تأکید کرد: با انجام لایروبی عمق روگا به ۳ متر افزایش پیدا می‌کند و امکان تردد برای قایق‌های موتوری و شناورها تسهیل می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریا نوردی گیلان اضافه کرد: شنبه بازار روگا و پاشا روگا از ورودیهای اصلی آب تالاب انزلی به دریا هستند و با لایروبی آنها، جریان آب خروجی از تالاب روان‌تر حرکت کرده و از میزان نشست رسوبات بالادست نیز در تالاب کاسته می‌شود.

وی افزود: به دلیل انباشت طولانی مدت رسوبات در روگا، جریان و سطح مقطع آب خروجی از تالاب با دبی پایین است که موجب حرکت کند آب به سمت دریا شده است. با لایروبی به میزان سرعت جریان آب افزوده می‌شود و شاهد تغییررژیم رسوب گذاری در تالاب و روگا خواهیم بود.
 آبایی خواستار جلوگیری محیط زیست گیلان ازوورد فاضلابهای صنعتی و انسانی به روگا و تالاب انزلی شد و گفت: شهروندان از ریختن فاضلاب انسانی به تالاب خودداری کنند.
مدیر کل بنادر گیلان با تأکید به اینکه رسوبات موجود در رودخانه شنبه بازار روگا از لجن و فاضلاب انسانی و صنعتی هستند اظهار کرد: این رسوبات غیر قابل استفاده بوده و هیچ کاربری ندارند. لذا از شهرداری انزلی تقاضا داریم نسبت به تخلیه و دفن آنها در مکان مناسب اقدام کند و اداره کل بنادر نیز در این خصوص واکنشی ندارد.
 این مقام مسئول افزود: لایروبی روگا از محل اعتبارات لایروبی بندر هزینه می‌شود و هر متر مکعب لایروبی هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ هزار تومان است.  
وی بروزرسانی تجهیزات و صدور به موقع مجوزهای سد معابر در روگا را از مشکلات اجرای طرح بیان کرد و گفت: با توجه به برنامه زمانبندی این پروژه باید حداکثر ظرف مدت ۳ ماه آینده به پایان برسد.  

کد خبر 600105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha