رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره بر تاثیر مشکلات اقتصادی در تمایل جوانان به ازدواج گفت: دو سوم از کسانی که قصد ازدواج ندارند، مشکلات اقتصادی را عامل عدم تشکیل خانواده می‌دانند.

فاطمه قاسم پور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر،  چندی پیش اظهارنظری از محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش، منتشر شد مبنی بر آن‌که مطابق نگرش سنجی که اخیراً انجام‌شده، «۳۷ درصد جوانان کشور اعلام کرده‌اند که انگیزه تشکیل خانواده را ندارند و انجام عمل ازدواج جزء لزومات زندگی آنها نیست».

در واکنش به انتشار این آمار، فاطمه قاسم پور رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: هر چند تغییر نگرش به ازدواج و تشکیل خانواده مورد اجماع جامعه کارشناسی است و به تبع تحولات اجتماعی و عاملیت دختران و پسران جوان امروز ما محتمل است، اما پرسش این‌جاست که این رقم خام تا چه اندازه قابل استناد برای شناخت جامعه ایرانی و تحولات آن است.

قاسم‌پور با بیان این‌که مایلم با استناد به سایر آمار موجود در این پژوهش که به همت ایسپا و با مشارکت وزارت ورزش و جوانان انجام شده، به پاسخ این پرسش بپردازم، افزود: من به این پژوهش مراجعه کردم و براساس یافته‌های آن، در پرسش از این‌که در آینده ازدواج می‌کنید؟، ۴.۳ درصد پاسخ‌گویان اذعان داشتند که اصلاً ازدواج نخواهند کرد. علاوه بر آن ۲۵.۲ درصد مطمئن نبودند که در آینده ازدواج کنند. اما ۶۸.۳ درصد گفته‌اند که ازدواج خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این پژوهش در ادامه از افرادی که گفته‌اند اصلاً ازدواج نخواهند کرد یا مطمئن نیستند ازدواج کنند، پرسیده شده در صورت فراهم‌شدن شرایط اقتصادی، آیا به ازدواج فکر خواهند کرد؟ که ۶۲.۸ این افراد اظهار داشتند در این صورت به ازدواج فکر خواهند کرد. جالب اینجاست که این میزان بین افرادی که در ابتدا گفته بودند اصلاً ازدواج نمی‌کنند، ۴۰.۳ درصد و بین افرادی که مطمئن نبوده‌اند ازدواج کنند ۶۶.۶ درصد بوده است.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در واقع یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که از میزان ۲۵.۲ درصد افرادی که نمی‌خواستند یا مطمئن نبودند ازدواج کنند، بیش از دو سوم (۶۲.۸ درصد) مهم‌ترین علتشان شرایط اقتصادی است که در صورت ایجاد شرایط مناسب، نظرشان نسبت به ازدواج عوض می‌شود.

قاسم‌پور با اشاره به داده‌های دیگر این پژوهش خاطرنشان کرد: داده دیگری که جالب توجه است و می‌تواند موید این یافته باشد، آن است که جوانان مجرد درباره دلایل عدم ازدواج خود پس از گزینه نیافتن همسر دلخواه، به ترتیب بالا بودن هزینه‌های زندگی مشترک (۳۴.۹ درصد) و نداشتن شغل (۳۰.۴ درصد) را ذکر کرده‌اند. درواقع ۶۵.۳ درصد جوانان مشکلی مرتبط با تأمین اقتصادی را از علل عدم ازدواج خود می‌دانند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجموع یافته‌ها نشان از آن دارد که اگرچه در بررسی نگرش افراد به ضرورت ازدواج، درصدی از جوانان قائل به این بودند که لازم نیست حتماً آدم ازدواج کند، اما این داده در کنار سایر داده‌های این پژوهش می‌تواند تصویری از جامعه ایرانی به ما بدهد، ادامه داد: این تصویر گویای آن است که همچنان ازدواج در سطح انضمامی، شخصی و فردی هم به لحاظ زیستی و هم از حیث فرهنگی از انتخاب‌های مهم جوان ایرانی است که هنوز ارزش آن به قوت خود باقی بوده و اگر سیاست‌گذار به فراهم‌سازی و تسهیل شرایط اقدام کند، این انتخاب راحت‌تر صورت می‌گیرد.

وی افزود: یافته‌های فوق‌الذکر نیز حاکی از همین مطالبه است؛ مطالبه‌ای برای تسهیل شرایط اقتصادی کشور تا جوانان راحت‌تر بتوانند آینده خود را با ازدواج تعریف کنند.

قاسم‌پور خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اگر چه لازم است مسئولان در بخش‌های مختلف حاکمیت، بذل توجه جدی به تحولات اجتماعی داشته باشند، اما بایستی به جای ذکر آمار و ارقام خام و ایجاد ناامیدی یا رویه اجتماعی، مسؤولیت‌پذیری بیشتری نسبت به جامعه و خواست‌های آن داشته باشند و با اتخاذ رویکرد حکمرانی مبتنی بر حل مسأله موانع را از پیش پای جوانان بردارند.

کد خبر 599897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha