انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران در بیانیه‌ای نوشت: رد صلاحیت گسترده داوطلبان شوراهای شهر و روستا از سوی هیئت‌های اجرایی و نظارت در انتخابات ۱۴۰۰ ضربه سنگینی به تنوع آرا و ضرورت گستردگی مشارکت شهروندان در پای صندوق‌های رأی است.

انتخابات شوراها

به گزارش همشهری‌آنلاین در این بیانیه آمده است: اکنون که کشور در بستر تحولات جدی در عرصه بین‌المللی و بیماری سهمگین کووید ۱۹ است و نیاز به همبستگی و تفاهم بیشتر در آن بیش از گذشته احساس می‌شود، رد صلاحیت گسترده نمایندگان کنونی شوراهای شهر مراکز استان به ویژه پایتخت تصویری غبارآلود از نگاه به منافع ملی و همبستگی ملی را به نمایش گذاشته است. به واقع آنان که مسئولیت این کار را برعهده گرفته‌اند در این  مقطع خاص که ضرورت حضور مردم در پای صندوق‌های رأی برای کشور جدی است به این مهم اندیشیده‌اند که منافع ملی فارغ از منافع جناحی است در این میان توجه به بندهایی که نمایندگان کنونی شوراها بر اساس آن رد صلاحیت شده‌اند جالب است.

ظاهرا نمایندگان مجلس یازدهم به عنوان ناظران انتخابات شورای ششم با همان نگاه استصوابی شورای نگهبان بررسی صلاحیت متقاضیان را دنبال کرده‌اند. استناد به بندهای «ج و د ماده ۳۰» همچنین «ج و د ماده ۳۳» نکته جالبی است که نشان‌دهنده کم‌توجهی به مسئولیت کنونی این نمایندگان در شوراهای شهر است.

چگونه می‌توان اعتماد و همدلی و شور و نشاط را برای صندوق‌های رای که مأمن مردم‌سالاری و سنگ پایه‌ای نظام جمهوری اسلامی است، با این موارد همراه کرد؟ به واقع در برابر این سخن رهبر جمهوری اسلامی که علاج دردهای مزمن کشور در گرو برگزاری انتخابات پرشور است، این رفتار تعجب برانگیز است.

سرمایه اجتماعی سیاسی ایران در گرو برگزاری انتخابات پرشور است پس راهکار این پرشوری در تنوع سلایق است و حضور همه بخش‌های جامعه است.

انجمن روزنامه‌نگاران زن ضمن درخواست بازنگری بر این رد صلاحیت‌ها خواهان آن است که پای منافع ملی و حفظ اقتدار ملی کشور در میانه عدم تفاهم‌های سیاسی و یارگیری‌های گروهی کنار کشیده شود. 

امروز اقتدار نظام بر پایه مشارکت گسترده مردم و حضور همه سلایق سیاسی در انتخابات است، ضروری است نمایندگان مجلس یازدهم و هیئت نظارت انتخابات شورا این اصل مهم را به خاطر داشته باشند که خود نیز برخاسته از آرائ مردم هستند و گشایش چنین شیوه‌هایی اختلال در نظام تصمیم‌گیری مبتنی بر رأی مردم ایجاد می‌کند. نمایندگان کنونی شوراها همچون شما برخاسته از آرای مردم هستند و لذا با توجه به اشتراک در خاستگاه لازم است نسبت به این مهم با توجه بیشتری ورود پیدا کنند. 

کد خبر 599520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha