یک موسسه دانشگاهی در آمریکا می‌گوید کووید-۱۹ تا به حال باعث مرگ حدود ۶.۹ میلیون نفر در سراسر جهان شده است که بیش از دو برابر ارقام ثبت‌شده رسمی تلفات است.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  آنالیز جدید «انستیتو سنجش و ارزیابی بهداشت» (IMHE) دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد شمار مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ در اغلب کشورها کمتر از حد واقعی گزارش می‌شود، چرا که فقط مرگ‌های در بیمارستان‌ها یا مرگ‌های بیماران با عفونت ثابت‌شده به عنوان تلفات این بیماری ثبت می‌شوند.

بر اساس گزارش این موسسه پژوهشی مستقل که وضعیت بهداشتی در جهان را ارزیابی می‌کند شمار مرگ‌ومیر ماهانه گزارش‌شده کووید-۱۹ کاملا به میزان آزمایش کرونا در یک کشور همبستگی دارد.

کریستوفر موری، رئیس این موسسه گفت: «اگر تعداد آزمایش‌های انجام شده بسیار زیاد نباشد، بسیاری از موارد مرگ ناشی کووید-۱۹ کشف نمی‌شوند.»

این موسسه شمار کل مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ را با مقایسه شمار مرگ‌های پیش‌بینی‌شده ناشی از همه علل بر اساس روندهای پیش از آغاز پاندمی با شمار واقعی کل مرگ‌های ثبت‌شده در دوران پاندمی تخمین می‌زند.

تخمین این موسسه از شمار مرگ‌های مربوط به کرونا در ایالات متحده بیش از ۹۰۵۰۰۰ است، در حالیکه ارقام رسمی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا این میزان را در حد ۵۷۵۴۹۱ مورد تخمین زده است.

این گزارش فقط مرگ‌های ناشی از اثر مستقیم ویروس را تخمین زده است و مرگ‌های ناشی از مختل شدن نظام‌های مراقبت‌ بهداشتی و جوامع به علت پاندمی را به حساب نیاورده است.

موری گفت: «بسیار از کشورها تلاش فوق‌العاده‌ای بررای اندازه‌گیری تلفات پاندمی انجام داده‌اند، اما آنالیز ما نشان می‌دهد که ردیابی دقیق یک بیماری عفونی جدید و سریعا در حال گسترش کار مشکلی است.»

کد خبر 599425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha