مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: مجموع بارندگی ها در استان تا ۷ اردیبهشت سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ حدود ۱۷۶ میلیمتر ثبت شده که این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حدود ۳۳۴ میلیمتر بود ۴۷ درصد کاهش را نشان می دهد.

زنجان

به گزارش همشهری آنلاین، اسماعیل افشاری اظهار کرد: میزان بارندگی در این استان نسبت به بلندمدت ۲۷ درصد روند کاهشی را نشان می‌دهد که با این شاخص ها زنجان در میانه جدول کشوری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه  آب سدهای استان به دلیل کاهش بارندگی تا ۲۲ میلیون مترمکعب کمتر شده و این کاهش ۳۷ درصدی نشان از سال سخت کم آبی دارد، افزود: به عنوان مثال از آغاز امسال تا کنون، آورد مخزن سد تهم بیش از ۷ میلیون متر مکعب است در حالی که این میزان سال گذشته حدود ۱۶ میلیون مترمکعب بود که ۵۶ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

وی اظهار کرد: برای مقابله با بحران خشکسالی و کم آبی از سوی شرکت آب منطقه ای زنجان سه راهکار در نظر پیشنهاد شده است؛ پیشنهاد اول تداوم بهره برداری از سد با شرایط فعلی است که با این روند تامین آب برای همه مصارف امکانپذیر نخواهد بود.  پیشنهاد دوم؛ مصرف آب آشامیدنی در حد تخصیص است که در این صورت حجم قابل بهره برداری از سد در پایان سال آبی ۴۰۶-۱۴۰۵ به صفر خواهد رسید. اما پیشنهاد سوم کاهش مصرف آب آشامیدنی در حد ورودی به مخزن است که با در نظر گرفتن حداقل ورودی تجربه شده در سال آبی جاری و حداقل مصرف آشامیدنی متناسب با ورودی (۱۰ میلیون متر مکعب) در این صورت با توجه میزان تبخیر از سطح دریاچه سد و حقابه کشاورزی، حجم قابل بهره برداری از سد درپایان سال آبی ۴۱۴-۱۴۱۳ به صفر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان تاکید کرد: در کنار پیشنهادها برای مدیریت بحران خشکسالی امسال برنامه های دیگر در سه محور کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرا می شود.

از برنامه های در نظر گرفته شده برای سازگاری با کم آبی در استان زنجان، جایگزینی کشت گلخانه‌ای به‌جای زراعت سنتی، جایگزینی گیاهان کم آب بر و ارقام جدید به جای گیاهان با مصرف آب بالا، جایگزینی سامانه‌های نوین آبیاری به‌جای شیوه سنتی، مدیریت ماده آلی خاک و کشاورزی حفاظتی، اجرای عملیات آب و خاک در عرصه تشکل‌های کشاورزی، افزایش سطح کشت نشائی در صیفی‌جات و آموزش کشاورزان و ترویج روش‌های اصلاحی آبیاری سطحی (یک درمیان، موجی و...) عنوان شده است که صرفه جویی ۸۵ میلیون مترمکعبی در منابع آبی استان را در پی خواهد داشت.

کد خبر 599375

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha