پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها افزایش یافت.

دلار - ارز

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از رویترز نوشت: در خبری خوب برای اقتصاد اروپا، رشد فعالیت های تجاری در سطح اتحادیه اروپا تا پایان ماه آوریل به اوج پنج ماه اخیر خود رسیده است. با این حال افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش تورم مواد اولیه می تواند زمینه ساز افزایش تورم شود و این مساله به ویژه از آن جهت اهمیت دار دکه نرخ تورم در بسیاری از کشورها از جمله آلمان که بزرگ ترین اقتصاد اتحادیه به شمار می رود، همین حالا هم از سطح هدف گذاری شده دو درصدی عبور کرده و ابزارهای کنترل تورم نیز برای بانک مرکزی محدود است. 

بانک مرکزی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که همه گیری کرونا بیش از همه روی وضعیت معیشتی افراد با تحصیلات پایین و کسانی که مجبور به شیفت های کاری طولانی هستند، تاثیر منفی گذاشته است. جروم پاول- رییس فدرال رزرو- با بیان اینکه اقتصاد در مسیر احیا و بازگشت به شرایط قبل از آغاز همه گیری کرونا قرار دارد، نسبت به اشتغال زایی بیشتر با توجه به تقویت رشد اقتصادی ابراز امیدواری کرد. در پنج ماه اخیر نرخ بیکاری آمریکا در مسیر نزولی بوده و از نرخ های دورقمی مجددا فاصله گرفته است.  

نشانه هایی از احتمال نزدیک شدن به موعد پایان حمایت های بی حساب بانک های مرکزی از بازارهای مالی در مقابل کرونا به چشم می خورد. رابرت کاپلان- رییس دفتر منطقه ای فدرال رزرو در دالاس- گفته است که به زودی با مدیران بانک مرکزی در خصوص مسیر آینده سیاست گذاری صحبت خواهد کرد. در اروپا نیز لوییس گیندوس- قایم مقام رییس بانک مرکزی اروپا- گفت هنگامی که میزان واکسیناسیون به سطح قابل قبولی برسد و سرعت رشد اقتصادی به پایداری نسبی برسد، بانک مرکزی برنامه فعلی را متوقف خواهد کرد.  

چاپ  گسترده اسکناس در آمریکا برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی در برابر کرونا منجر به قرار گرفتن کسری بودجه دولت و میزان بدهی ها در سطح نگران کننده ای شده است. اکنون میزان بدهی‌های دولت این کشور تا پایان ماه آوریل به ۲۸ تریلیون و ۲۳۴  میلیارد و ۹۵۸ میلیون دلار رسیده است. میزان بدهی هر شهروند آمریکایی تا پایان این ماه به طور متوسط ۸۴ هزار و ۷۴۸ دلار بوده است. کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه آوریل به سه تریلیون و ۲۵۶ میلیارد و ۵۵۹ میلیون دلار رسیده است.

کارشناسان ارزی هشدار داده اند که برنامه دولت بایدن برای اجرایی کردن یک بسته محرک بزرگ ۱.۸ تریلیون دلار دیگر به منظور حمایت از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا می تواند ریسک افزایش کسری بودجه دولت، افزایش کسری حساب تجاری و بدهی های عمومی را به شدت افزایش دهد که این مسایل می توانند به پاشنه آشیل دلار در مقابل سایر ارزهای مهم جهانی تبدیل شود. دولت آمریکا از زمان آغاز بحران کرونا تاکنون چیزی در حدود ۲.۷ تریلیون دلار نقدینگی به اشکال مختلف به بازارهای مالی تزریق کرده ولی به دنبال حمایت های بیشتر است.

برخلاف سطح تولیدات ناخالص داخلی، وضعیت بازار کار در اروپا رو به بهود است. تا پایان ماه مارس نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۸.۱ درصد رسید. این نرخ در سطح اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷.۳ درصد رسید. این نرخ بیکاری کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه ماه اخیر بوده است. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۵ میلیون و ۵۲۰ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند.

با کاهش مجدد شدت شیوع کرونا در آلمان، اکنون بزرگ ترین اقتصاد منطقه یورو و اتحادیه اروپا نسبت به چشم انداز اقتصادی خود امیدوارتر شده است. پتر آلتمایر- وزیر اقتصاد آلمان- در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه انتظار دارد باتوجه به کاهش محدودیت ها و پیش رفتن برنامه واکسیناسیون، خانوارها به تدریج از نیمه دوم امسال بخش بیشتری از پس انداز خود را وارد چرخه اقتصادی کنند، از برآورد دولت برای رشد ۳.۵ درصد امسال اقتصاد کشورش خبر داد که این رقم نسبت به برآورد قبلی صورت گرفته، ۰.۵ درصد بیشتر شده است.  

هر چند انتظار نمی رود در کوتاه مدت بانک مرکزی آمریکا تمایلی به تغییر نرخ بهره داشته باشد، وضعیت بازار کار و رشد اقتصادی آمریکا نسبت به سال گذشته آشکارا بهبود یافته است. از سوی دیگر اما کند بودن توزیع واکسن در سطح کشورهای اروپایی تا جایی پیش رفته که اتحادیه اروپا از شرکت استرا زنکا به دلیل عمل نکردن به تعهداتش شکایت کرده است. با توجه به شیوع موج سوم کرونا در اروپا، شاخص خوش بینی به اقتصاد آلمان به عنوان بزرگ ترین اقتصاد اروپایی، در ماه آوریل رشد کمتر از حد انتظار داشت.  

شاخص مدیران خرید در اروپا تا پایان ماه آوریل با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۶۳.۳ واحد رسید که این رقم در طول ۹ ماه اخیر بی سابقه بوده است. به دنبال احیای تدریجی سطح تقاضا، رشد تولیدات کارخانه های اروپایی برای نهمین ماه متوالی در سطح مثبت باقی مانده که این رقم برای اقتصادهای بزرگ اروپایی یعنی آلمان و فرانسه قابل توجه بوده است. همچنین با رونق گرفتن فعالیت های تولیدی در قاره سبز، سطح اشتغال زایی بخش صنعت در اروپا به بالاترین سطح خود از فوریه سال ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است.  

در خبری خوب برای اقتصاد آمریکا به ویژه در زمانی که نرخ تورم وضعیت نگران کننده ای دارد، شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری این کشور تا نیمه نخست ماه آوریل با ۷۷ هزار نفر کاهش نسبت به ماه قبل به ۵۴۷ هزار نفر رسید که این رقم، پایین ترین رقم ثبت شده طی ۱۱ ماه اخیر تاکنون محسوب می شود. طبق اعلام وزارت کار آمریکا، بیشترین میزان کاهش در تقاضای دریافت مزایای بیکاری مربوط به ایالت های نیویورک، فلوریدا، جورجیا و تگزاس بوده است.  

تاکنون بیش از ۱۵۵ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۳۳۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۲۴۷ هزار و ۴۱۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۹۲ هزار و ۵۱۱ نفر، برزیل با ۴۱۱ هزار و ۸۵۴ نفر، هند با ۲۲۸ هزار و ۷۳۶ نفر، مکزیک با ۲۱۷ هزار و ۷۴۰ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۵۷۰ نفر بوده است.

مازن عیسی - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه تیدی سکیوریتیز - گفت: نگرانی از اوج گیری تورم یکی از اصلی ترین عواملی است که جلوی رشد بیشتر دلار را گرفته اما دلار در مقطع فصلی فعلی دارای پشتوانه های بنیادی خوبی برای صعودی شدن است. در صورتی که بازدهی اوراق قرضه روی مدار نزولی قرار گیرد، دلار حرف های زیادی برای گفتن در برابر ارزهای امن تر خواهد دشت. موضع فعلی بانک مرکزی ادامه سیاست های حمایتی است که در برابر رشد دلار عاملی بازدارنده محسوب می شود.  

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۳۱۵ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۴ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۹۰ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۳ درصد پایین رفت و با رفتن به کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۹ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱۰۹.۲۹۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۷۳ یوان چین اعلام شد.

کد خبر 599322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha