سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود گفت ۲۱ شهر به دلیل رد صلاحیت به حد نصاب برگزاری انتخابات شوراها نرسیده است و ۵۰ شهر هم در آستانه عدم نصاب است.

علی ربیعی

به گزارش همشهری‌آنلاین، علی ربیعی (سخنگوی دولت) در واکنش به ابراز نگرانی از ردصلاحیت‌های گسترده توسط هیات‌های نظارت مجلس، گفت: فرآیندهای مختلف انتخابات ۱۴۰۰ در حال انجام و سپری شدن است. برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نفر برای حوزه انتخابات تهران، مازندران، قم و خراسان رضوی آزمون علمی داده‌اند. برای میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز حدود ۸۷۷ نفر برای ۶ حوزه انتخابی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: در انتخابات شورای اسلامی شهرها ۵۱ هزار و ۵۹۸ داوطلب ثبت‌نام کرده که ۱۲ درصد آن را زنان و ۸۸ درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند که نسبت به دوره قبل حدود سه هزار نفر کاهش ثبت‌نام داوطلبان را مشاهده می‌کنیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: برای انتخابات شورای اسلامی روستاها حدود ۲۴۷ هزار و ۸۱۸ نفر ثبت‌نام کرده که شامل ۷ درصد زن و ۹۳ درصد مرد بوده و نسبت به دوره قبل ۱۳ درصد افزایش ثبت‌نام را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: هیات‌های اجرایی بیش از ۹۰ درصد داوطلبان را تایید کرده‌اند ولی ۱۴ درصد از تاییدشدگان توسط هیات‌های نظارت رد صلاحیت شدند.

ربیعی گفت: یک‌هزار نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهرها توسط هیات نظارت رد صلاحیت شده‌اند؛ به عنوان مثال در کلانشهر تهران بیش از ۸۰  درصد و در شهرهایی مثل رشت، کرج و سمنان نیز بیش از ۸۰ رد صلاحیت داشته‌ایم.

نکته جالب این است که سه هزار و ۷۴۶ نفر از ردصلاحیت‌شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه‌ای نداشته‌اند با این حال در هیات نظارت رد صلاحیت شده‌اند.

۲۱ شهر به دلیل ردصلاحیت حدنصاب لازم برای تشکیل شورا را ندارد

وی افزود: براساس گزارش‌های وارده تعداد ۲۱ شهر به دلیل رد صلاحیت گسترده داوطلبان حدنصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده و بیش از ۵۰ شهر دیگر نیز در معرض عدم حد نصاب هستند.

ردصلاحیت‌های گسترده موجب مشارکت پایین می‌شود

ربیعی گفت: این موضوع در یکی از جلسات دولت مورد بحث قرار گرفت. به نظر می‌رسد نتایج این نوع ردصلاحیت‌های گسترده، کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی شود.   

وی اضافه کرد: استنادات و دلایل رد صلاحیت‌ها در مورد این حجم از افراد چنانچه به عنوان نمونه آماری به کل جامعه تعمیم داده شود نتیجه نگران‌کننده خواهد داشت.

ربیعی با بیان اینکه وزارت کشور در حال رایزنی با مدیران ارشد مجلس در این زمینه است، ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه مقام معظم رهبری همواره بر افزایش مشارکت در انتخابات تاکید فرموده‌اند، ریاست و هیات رییسه مجلس در خصوص عملکرد هیات نظارت تدبیری بیندیشند تا انتخابات رقابتی با حضور همه دیدگاه‌های سیاسی در آن، برگزار شود.

کد خبر 599030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha