مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

وقتی سخن از ماهی و محصولات آبزی پروری به میان می‌آید، ناخودآگاه توجه‌ها به سواحل جنوب و شمالی کشور جلب می‌شود، اما جالب اینجاست که استان چهارمحال و بختیاری با آنکه دور از دریا قرار دارد، بزرگ‌ترین تولید کننده ماهی سردابی کشور است.

پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش همشهری آنلاین، تولیدات صنعت آبزی‌پروری در یکی دو دهه گذشته بسیار مورد توجه و استقبال عمومی قرار گرفته و بخشی قابل توجهی از سبد مصرفی خانوار خانوار ایرانی را به خود اختصاص داده است.

مصرف ماهی و انواع آبزیان از جمله توصیه‌های کارشناسان و متخصصان علوم تغذیه‌است و همین تاکیدات باعث شده تا استقبال عمومی به تهیه انواع غذاهای دریایی بیشتر شود. همین استقبال شرایط را در مسیری هدایت کرده که صنعت آبزی پروری اکنون به یکی از منابع درآمدی برخی استان‌های کشور تبدیل شود.

استان چهار محال و بختیاری به دلیل داشتن ویژگی‌های جغرافیایی برای تولید نوعی خاص از آبزی پروی، اکنون عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده ماهی سردآبی کشور را به خود اختصاص دهد.

جایگاه ویژه استان

مدیر شیلات جهاد کشاورزی چهار محال بختیاری در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: بنابر آمار استانی، چهار محال و بختیاری بیش از ۲۳ هزار ۱۵۰ تن ماهی سرآبی تولید می‌کند که این رقم جایگاه ویژه‌ای را برای چهار محال و بختیاری در کشور اختصاص داده است.

محمد کریمی اظهار کرد: البته این رقم مربوط به جمع‌آوری اطلاعات در استان است و آمار رسمی کشور از تولید ماهی سردابی کل کشور در سال ۹۹ هنوز منتشر نشده است و این میزان تولید هم فقط مربوط به بخش پرورش ماهی استان است. زیرا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن هم سالانه در منابع آبی استان اعم سدها و منابع دیگر صید می‌شود.

تولید ماهیان زینتی

مدیر شیلات جهاد کشاورزی چهار محال بختیاری تصریح کرد: تولید ماهیان زینتی هم بخشی از فعالیت‌های شیلاتی استان است که سالانه و طبق مجوز رسمی، مجاز به تولید ۵۰۰ هزار قطعه انواع ماهی زینتی هستیم.

کریمی ادامه داد: سطح تولید ماهیان زینیتی در استان قابل افزایش است. در همین رابطه تفاهمی بین بخش شیلات جهاد کشاورزی استان با شهرک‌های کشاورزی صورت گرفته تا برای افزایش تولید فضاهایی را در اختیار متقاضیان قرار دهند. این تفاهم هنوز به نتیجه قطعی نرسیده، اما سرمایه‌گذار و متتقاضی اکنون پای کار هستند.

۴۰۰ مزرعه تولید ماهی

مدیر شیلات جهاد کشاورزی چهار محال بختیاری گفت: اکنون بیش از ۴۰۰ مزرعه پرورش ماهی سردآبی در استان به تولید و پرورش ماهی می‌پردازند که طبق مجوز رسمی سازمان محیط زیست، فقط مجاز به تولید ماهی قزل‌الای رنگین کمانی هستند و شهرستان اردل با تولید بیش از ۷ هزار تن ماهی درسال مهم‌ترین تولید کننده استان است.

کریمی درباره میزان اشتغال‌زایی صنعت آبزی‌پروری در استان اظهار کرد: آبزی پروری سهم مهمی در اقتصاد استان دارد. به عنوان مثال قیمت هرکیلو قزآالای رنگین کمانی به‌صورت عمده بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است.   حالا اگر بخواهیم این قیمت را با ۲۳ هزار و ۱۵۰ تن جمع بزنیم رقم قابل توجهی به‌دست خواهیم آورد و این میزان سوای بخش صید و تولید ماهیان زینتی است.

وی ادامه داد: البته باید متذکر شد که ما در صنعت آبزی پروری استان صنایع درآمد زای وابسته مانند تولید غذای ماهی، شبکه توزیع و مزارع تکثیر ماهی را نیز داریم که هر یک از کارخانجات و مزارع تکثیر سهم عمده‌ای در اقتصاد آبزی پروری استان دارند.

کریمی اضافه کرد: موضوع اشتغال‌زایی آبزی‌پروری هم از دیگر فواید بخش اقتصادی این صنعت است. برای تولید ۱۰ تن ماهی ایجاد یک‌نفر اشتغال تعریف شده است. با آماری که در این رابطه به‌دست آمده فقط در بخش تولید ماهی سردآبی ۲۵۰۰ نفر و در مجموع برای همه بخش‌ها بین ۷ تا ۱۰ هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند.

مصرف سرانه و تولید

مدیر شیلات جهاد کشاورزی چهار محال بختیاری گفت: مصرف سرانه ماهی در استان ۹ کیلوگرم و سرانه تولید هم ۲۳ کیلو است که ما در این رابطه مازاد تولید داریم. به همین دلیل بخش قابل توجهی ماهی سردآبی چهار محال و بختیاری به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

کریمی بیان کرد: تهران و اصفهان مهم‌ترین مقاصد صادراتی استان هستند. سوای صادرات، واردات ماهی به استان را نیز داریم که اغلب ماهی مورد نیاز از جنوب وارد می‌شود. گفتنی است ۹ کیلوگرم مصرف سرانه یاد شده در استان از مجموع تولیدات و واردات تعیین می‌شود.

چالش‌های پرورش ماهی

مدیر شیلات جهاد کشاورزی چهار محال بختیاری بیان کرد: آبزی‌پروی استان سوای موارد یاد شده با چالش‌های روبه روست که مهم‌ترین آن خشکسالی‌است.

کریمی گفت: دلیل اصلی رونق تولید ماهی سردآبی در استان، ویژگی جغرافیایی آن است. آب فراوان و دمای مناسب هوا و آب شاخص اصلی تولید ماهی هستند. آب‌های مورد نیاز هم از رودخانه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها تامین می‌شود. برهمین اساس خشکسالی تاثیر مستقیمی بر میزان تولید ماهی می‌گذارد.

وی ادامه داد:بحث بیماری، هزینه بالای تولید، تخصیص نیافتن تسهیلات لازم و آلودگی نفتی منابع آلودگی منطقه سرخون میانکوه که عملا ظرفیت هزارتن ماهی را از مدار تولید خارج کرده از دیگر چالش‌های پیش روی این صنعت در استان است.

کریمی توضیح داد: سنتی بودن شیوه تولید هم از دیگر چالش‌های پیش‌روست. اگر این صنعت بتواند به صورت صدرصدی مکانیزه شود، بسیاری از چالش‌های یاد شده رفع خواهد شد. مکانیزه شدن پرورش و تولید حتی مشکل اصلی یعنی خشکسالی را نیز حل خواهد کرد.

کد خبر 598847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha