یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

محققان دانشگاه «آلبرتا» توانستند راهی برای تبدیل ضایعات کشاورزی و جنگل‌داری به سوخت بیابند.

سوخت جت

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از گلوبال نیوز، دکتر دیوید برسلر، استاد دانشگاه آلبرتا توانسته راهی برای تبدیل ضایعات کشاورزی و جنگلداری به سوخت جت پیدا کند.

برسلر رهبر پروژه‌ی FORGE Hydrocarbons است و برای سال‌ها به مطالعه‌ی نحوه‌ی تبدیل مواد کشاورزی، جنگلداری و شیمیایی به سوخت پرداخته است. نزدیک به دو دهه تحقیق به این گروه کمک کرد تا تحقیقات‌شان را به صورت متمرکزتر بر روی چربی‌ها ادامه‌ دهند.

برسلر می‌گوید: «هنگامی که حیوانات ذبح می‌شوند اجزای باقی‌مانده برای جداسازی و بازیابی چربی به بخشی دیگر می‌روند و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم. این چربی‌ها قیمت ارزانی دارند و می‌توانند برای تولید سوخت به کار بیایند.»

برسلر می‌گوید: «صنعت هوانوردی امروزه با چالش‌هایی روبه‌روست زیرا می‌خواهد میزان افزایش انتشار گازها را به حد استاندارد برساند.»

هنگامی که یک بوئینگ ۷۷۷ یا هر وسیله‌ی نقلیه هوایی دیگری می‌خرید این وسیله برای مدت ۳۰ تا ۳۵ سال مورد استفاده خواهد بود و ما نیازمند راه‌حلی برای کاهش انتشار کربن در طول دوره‌ی مصرف این وسیله هستیم.

چربی مرغ، سوخت هواپیماهای آینده

با حرارت بالا و استفاده از رادیکال‌های آزاد می‌توان این چربی‌ها و روغن‌ها را به سوخت‌های هیدروکربنی تبدیل کرد که اثر کربن کمتری به نسبت سوخت‌های سنتی دارند و پایدار هستند. این سوخت‌ها بهتر از نفت می‌سوزند.

او افزود که براساس تحقیقاتش راه‌حلی برای کربن‌زدایی نیز وجود دارد و در کوچک‌ترین تاسیسات می‌توان سالانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت تولید کرد و تاسیسات بزرگ‌تر می‌توانند ۴۰۰ میلیون لیتر تولید کنند.

برسلر می‌گوید: «گروهی از دانشجویان مقاطع ارشد، فوق دکترا و کارآموزان در این دو دهه برای رسیدن به این هدف کمک کرده‌اند.»

گروهی از شرکت "ابداعات آلبرتا" نیز به دنبال همکاری با محققان این پروژه و شرکت‌های کوچک و صنایع بزرگ برای توسعه‌ی این دستاورد در منطقه هستند.

کد خبر 598565
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha