شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

سقوط ارزش لیر و رشد رمزارزها در کشور ترکیه دولت اردوغان را به ابلاغ قوانینی برای ارزهای رمزنگاری‌شده واداشت.

بیت کوین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از میدل ایست آی، ترکیه شرکت‌های رمزنگاری را تحت قوانین پولشویی و تأمین مالی ترور اضافه کرد. این اعلام در حالی مطرح شد که این کشور مقررات جدید مالیات بر معاملات و دارایی‌های رمزنگاری شده را نیز تهیه می‌کند.

در فرمان ریاست جمهوری این کشو رکه روز شنبه منتشر شد، گفته شده ترکیه سیستم‌های معاملات ارزهای رمزنگاری‌شده را به لیست شرکت‌های تحت پوشش مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم افزود.

روزنامه رسمی این کشور اعلام کرده است که آخرین بسط در قوانین حاکم بر معاملات ارزهای رمزنگاری شده در ترکیه فوراً اعمال می‌شود و «ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های رمزنگاری» را تحت پوشش قرار خواهد داد.

این خبر با پیش‌نویس آیین‌نامه جدید ترکیه برای معاملات و دارایی‌های رمزنگاری شده همراه است. روزنامه صباح، که همسوی با سیاست‌های دولت اردوغان است، گزارش داد که ارزهای رمزپایه طی چند هفته آینده به عنوان دارایی یا کالا و بر طبق قوانین ترکیه در نظر گرفته خواهد شد.

این آیین‌نامه جدید مالیاتی در مورد خرید، تملک، فروش و انتقال دارایی‌های مالی رمزنگاری برای حمایت از سرمایه‌گذاران و با در نظر گرفتن آیین‌نامه جدید مکانیزم‌های بازرسی و نظارت بر تجارت ارزهای رمزنگاری شده معرفی خواهد شد.

با این حال هنوز مشخص نیست که مالیات جدید، به عنوان مالیات مستقیم یا مالیات بر درآمد از ارزهای رمزپایه اخذ می‌شود یا خیر. رئیس بانک مرکزی ترکیه تاکید کرد که مقررات جدید طی روزهای اخیر لازم الاجرا می‌شود.

بسیاری از کشورها مانند انگلستان و ایالات متحده از طریق سیستم مالیات بر درآمد، دارایی‌ها و ارزهای رمزنگاری شده را مدیریت می‌کنند.

در اوایل این ماه، طبق دستورالعمل بانک مرکزی، دولت ترکیه استفاده از ارزهای رمزپایه و دارایی‌های رمزنگاری شده را به دلیل ایجاد «زیان‌های غیر قابل بازیابی» برای خرید کالا و خدمات ممنوع کرد. در این تصمیم همچنین، استفاده از کیف پول دیجیتال در معاملات ارزهای رمزنگاری شده ممنوع شد.

اکنون به دلیل کاهش ۲۰ درصدی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا طی یک سال اخیر، شهروندان ترکیه سرمایه خود را به ارزهای رمزپایه و بورس اوراق بهادار وارد کردند.
 
اعتقاد بر این است که معاملات روزانه ارزهای رمزپایه مستقر در ترکیه بین یک تا دو میلیارد دلار ارزش دارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بین ۱۶ تا ۲۰ درصد از شهروندان ترکیه در سال ۲۰۲۰ از ارزهای رمزپایه استفاده کرده و یا مالک آن بوده‌اند.

برخی تخمین‌ها حاکی از این است که تعداد سرمایه‌گذاران رمزارزهادر ترکیه حدود ۵ میلیون نفر باشد. در پی آیین نامه خرید بانک مرکزی، تعدادی از صرافی‌های محلی دارایی‌های رمزنگاری شده اعلام ورشکستگی کردند.

بنیانگذار وب سایت تبادل ارزهای رمزپایه Thodex مستقر در استانبول سایت خود را تعطیل کرد و بر اساس اخبار، هفته گذشته با ۲ میلیارد دلار دارایی سرمایه گذاران از کشور گریخته است؛ به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، این وب سایت حدود چهارصد هزار کاربر داشت که ۳۹۰،۰۰۰ نفر از آنها تجارتی فعال داشتند.

مقامات ترکیه اواخر هفته گذشته نیز دست‌کم چهار نفر را که به صرافی رمزنگاری محلی دیگری به نام Vebitcoin متصل بودند، بازداشت کردند زیرا با استناد به فشارهای مالی، همه فعالیت‌های پلتفرم خود را متوقف کردند. Vebitcoin چهارمین پلتفرم بزرگ تبادل‌های رمزنگاری شده در ترکیه بود که حجم فروشی نزدیک به ۶۰ میلیون دلار در روز داشت.

روزنامه صباح همچنین گزارش داد که دولت ترکیه در سال گذشته ۱۲۰ میلیون دلار معامله غیرقانونی رمزنگاری شده را مسدود کرده است. دادگاه‌های این کشور به طور فزاینده‌ای در حال شناسایی ارزهای رمزپایه به عنوان دارایی‌های ارزشمند قانونی هستند. به عنوان نمونه، دادگاهی محلی اخیرا حساب رمزنگاری شده یک شهروند ترک را به عنوان اقدام برای اجرای بدهی، مسدود کرد.

کد خبر 598473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha