بزرگ‌ترین هواپیمایی که تا به حال ر جهان ساخته شده است، برای دومین بار به پرواز در آمد.

ًRoc

هواپیمای باربری «راک» (Roc) ساخت شرکت «استراتولانچ» که صبح روز پنج‌شنبه دومین پرواز آزمایشی خود را انجام داد.

این هواپیمای غول‌پیکر که فاصله نوک بال‌های آن به ۱۱۷ متر می‌رسد، از پایگاه هوایی و فضایی «موهاوی» در جنوب غرب کالیفرنیا به پرواز درآمد و سه ساعت و ۱۴ دقیقه در آسمان بود.

«راک»: به ارتفاع حداکثر ۴۲۶۷ متر و سرعت حداکثر ۳۲۰ کیلومتر در ساعت رسید که از نظر شرکت سازنده موفقیت شمرده می‌شود.

پل آلن، یکی از دو بنیانگذار شرکت مایکروسافت شرکت استراتولانچ را در سال ۲۰۱۱ را با این هدف بنیان نهاد که هواپیمای «راک» برای فرستادن ماهواره‌ها به مدار زمین در حین پرواز به کار گرفته شود. اما آلن در اکتبر ۲۰۱۸ درگذشت و به تحقق درآمدن ایده‌اش را ندید. «راک» نخستین پروازش را در آوریل ۲۰۱۹ انجام داد.

بیشتر بخوانید: 

این شرکت در اکتبر ۲۰۱۹ به صاحبان فعلی‌اش فروخته شد که نقش آن را تغییر دادند. این هواپیما اکنون به عنوان یک پلتفرم متحرک پرتاب برای وسائل نقلیه با سرعت مافوق‌صوت یعنی هواپیماهای مانورپذیری که دست کم با سرعت پنج برابر سرعت صوت می‌توانند حرکت کنند، به کار خواهد رفت.

استراتولانچ در حال ساخت خانواده‌ای وسائل هوایی مافوق‌صوت از جمله یک هواپیمای قابل‌استفاده دوباره به درازای ۸.۵ متر به نام «تالون-آ» (Talon-A) است که نخستین وسیله‌ای که از روی «راک» به پرواز در خواهد آمد. البته «راک» هنوز باید چند پرواز آزمایشی دیگر انجام دهد تا مرحله پرتاب «تالون-آ» برسد. مقامات استراتولانچ می‌گوین احتمالا آزمایش «تالون-آ» در اوائل سال آینده انجام خواهد شد.

یک گونه کاربردی «تالون-آ» در سال ۲۰۲۲ به سرعت مافوق صوت خواهد رسید و نخستین پرواز گونه قابل‌استفاده مجدد این وسیله نقلیه برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است.

داده‌های گردآوری‌شده در پروازهای «تالون-آ» ممکن است مورد علاقه ارتش آمریکا باشند که سال‌هاست خودش در حال ساخت وسائل هوایی مافوق‌صوت خاص خودش است که البته هیچکدام تا با حال عملیاتی نشده‌اند.

وسایل هوایی مافوق‌صوت می‌توانند به سامانه‌های تسلیحاتی فوق‌العاده‌ای بدل شون، چرا که مانورپذیری‌شان مقابله با آنها را سخت‌تر از موشک‌های بالیستیکی معمول می‌کند.

کد خبر 598292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha