از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، کشور چهار پیک کرونا را تجربه کرده و حالا در چهاردهمین‌ماه از ورود رسمی این ویروس به ایران، چهارمین پیک آن رقم خورده است.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، نخستین پیک، فروردین سال ۹۹ اتفاق افتاد؛ زمانی که ۵ هزار و ۷۹۴ نفر جانشان را در اثر این بیماری از دست دادند و ۴۹۳ هزار و ۱۲۲ نفر هم مبتلا شدند. فروردین سال ۹۹، دومین‌ماه شیوع کرونا در کشور بود و وضعیت پیش آمده از نظر شیوع کرونا، تحت‌تأثیر شرایط اسفند سال ۹۸ بود که به‌طور دیرهنگام با اعمال محدودیت‌ها مواجه شد.

با تعطیلی بسیاری از مشاغل و توقف فعالیت مراکز آموزشی، شیوع کرونا در اردیبهشت روند نزولی گرفت و درنهایت از اواسط اردیبهشت، بازگشایی‌ اصناف و مراکز آموزشی به‌تدریج اتفاق افتاد. همین موضوع در کنار تعطیلات خرداد سبب شد تا در مرداد پیک جدیدی از بیماری اتفاق بیفتد. در این پیک، ۵ هزار و ۷۴۲ نفر جانشان را از دست دادند و ۷۳ هزار و ۶۲۵ نفر هم مبتلا شدند. 

پیک سوم کرونا، آذر ماه گریبان کشور را گرفت. در آن یک ماه، ۹ هزار و ۷۲۹ نفر جانشان را از دست دادند و ۳۳۰ هزار و ۷ نفر هم مبتلا شدند. از ابتدای پاییز، آمار فوتی‌ها و ابتلا روند صعودی به‌خود گرفته بود که درنهایت در آذرماه به اوج خود رسید. فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در آن دوره، به‌دلیل سفرهای مرداد و شهریور و همچنین فعالیت گسترده مشاغل به بالاترین میزان خود رسیده بود. از ابتدای آذر اما با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه و ممنوعیت تردد شبانه، روند شیوع و در ماه‌های بعد یعنی زمستان ۹۹، آمار شیوع کنترل شد.

پیک چهارم اما در پی عادی‌سازی‌ها در اسفند و آغاز خرید عید و رفت‌وآمدهای قبل از تعطیلات، از اواخر فروردین‌ماه آغاز شد. در ۳۱روز فروردین، ۵ هزار و ۷۹۴ نفر فوت کردند و ۴۹۳ هزار و ۱۲۲ نفر مبتلا شدند که تعداد مبتلایان بالاترین میزان در ۱۳‌ ماه گذشته بود. ادامه پیک چهارم در اردیبهشت در جریان است و آمارها حکایت از روند صعودی تعداد فوتی‌ها در روزهای آینده دارد.  در این میان اما تجربه آذر سال گذشته  نشان می‌دهد محدودیت‌های سختگیرانه در کنترل شیوع کرونا مؤثر بود و توانست شیوع ویروس را کنترل کند. 

نگاهی به وضعیت ۴ پیک کرونا در ۱۴‌ ماه گذشته

کد خبر 596965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha