رقابت آرام اما روزافزون موشکی میان کره‌جنوبی و کره‌شمالی احتمال رویارویی نظامی دو کشور را افزایش داده است.

موشک

به گزارش همشهری‌آنلاین، حس رقابت و حسادت سال‌های سال است که کره‌شمالی و کره‌جنوبی را در مقابل یکدیگر قرار داده و ۲ کشور حتی بر سر ارتفاع پرچم‌شان در منطقه مرزی با یکدیگر رقابت دارند. این روزها اما رقابت میان ۲ کره رنگ و بوی دیگری گرفته و وارد عرصه رقابت تسلیحاتی شده است؛ رقابتی که کارشناسان نسبت به ادامه آن هشدار جدی داده‌اند.

رویای کره‌ جنوبی برای ساخت جت جنگنده مافوق صوت اکنون به حقیقت پیوسته و این کشور طی روزهای اخیر، از جنگنده KF-۲۱ به‌ ارزش ۷.۸ میلیارد دلار رونمایی کرده است. کره‌ جنوبی همچنین اخیرا اعلام کرده که قصد دارد ده‌ها هلی‌کوپتر جنگی جدید از آمریکا خریداری کند. سال گذشته وقتی مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی، از آژانس توسعه دفاعی وزارت دفاع کشورش بازدید کرد از تولید نوع جدید موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد کره‌جنوبی خبر داد؛ موشک‌هایی که به‌گفته او توانایی حمل یکی از بزرگ‌ترین کلاهک‌های جنگی ساخته شده در جهان را دارد.

برخلاف کره‌ شمالی، کره‌ جنوبی سلاح هسته‌ای ندارد. سئول اما در سال‌های اخیر بودجه نظامی خود را افزایش چشمگیری داده است. به نوشته نیویورک‌تایمز، بودجه نظامی کره‌ جنوبی به خرید جت‌های رادارگریز آمریکایی و ساخت موشک‌های قدرتمند غیرهسته‌ای که توانایی هدف قرار دادن تأسیسات موشکی کره‌ شمالی را دارند، اختصاص پیدا کرده است. استراتژی بازدارندگی کره‌ جنوبی بر پایه تقویت توان موشکی برای حمله به سنگرهای زیرزمینی یعنی پناهگاه‌های کیم‌جونگ‌اون، رهبر کشور رقیب بنا شده است.

کره‌ شمالی نیز از این فرصت استفاده کرده تا به این بهانه، زرادخانه هسته‌ای خود را گسترش دهد. این کشور تهدید کرده که دست به پرتاب موشک‌های کوتاه‌برد با قابلیت حمل کلاهک‌ هسته‌ای می‌زند؛ موشک‌هایی که دشمن به راحتی امکان شناسایی و رهگیری آنها را ندارد.

کارشناسان آنچه میان ۲ کره بر سر رقابت تسلیحاتی در گرفته را یک چرخه خطرناک می‌دانند که در نهایت به عمیق‌تر شدن بحران امنیتی در شبه جزیره کره منجر خواهد شد.

تقویت توان نظامی کره‌جنوبی

مون‌جائه‌این در مدتی که هدایت دولت را به‌عهده داشته، بودجه نظامی سالانه کره‌جنوبی را به‌طور متوسط ۷درصد افزایش داده است. رقمی که در دولت قبلی ۴.۱درصد بود. بعد از این که اهرم دیپلماسی برای محدود کردن زرادخانه هسته‌ای کره‌ شمالی راه به‌جایی نبرد، مون چاره‌ای نداشت جز این که با تقویت زیرساخت‌های نظامی به مردمش این اطمینان را بدهد که کشورشان بی‌دفاع و آسیب‌پذیر نیست.

مدت کوتاهی بعد از بازدید مون از آژانس توسعه دفاعی، رسانه‌های کره‌ شمالی گزارش دادند که سلاحی که رئیس‌جمهور این کشور به آن اشاره کرده موشک Hyunmoo-۴ است که سال قبل از آن، آزمایش شده بود. به اعتقاد کارشناسان، Hyunmoo-۴ بُردی ۸۰۰ کیلومتری دارد و برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی کره‌ شمالی کافی است. این موشک با ظرفیت کلاهک ۲ تنی می‌تواند تأسیسات موشکی زیرزمینی کره‌شمالی را تخریب کند. البته این موضوع بستگی به این دارد که انبار مهمات کره‌ شمالی در چه عمقی از زمین قرار گرفته باشد. به اعتقاد کارشناسان، کره‌ جنوبی برای هدف قرار دادن چنین تأسیسات گسترده‌ای به تسلیحات هسته‌ای آمریکا که قابلیت نفوذ به زمین را دارد، نیازخواهد داشت. کره‌ شمالی در پاسخ، حدود یک‌ ماه پیش یک موشک جدید بالستیک جدید با بُرد ۶۰۰ کیلومتر و کلاهک ۲.۵ تنی را آزمایش کرد.

نقش واشنگتن

آمریکا دهه‌هاست که در منطقه حضور دارد و تلاش کرده برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود مانع افزایش تنش موشکی در شبه‌جزیره کره شود. طبق توافق سال ۱۹۷۹ بین واشنگتن و سئول، کره‌ جنوبی از ساخت موشک‌های بالستیک با بُرد بیش از ۳۰۰ کیلومتر و ظرفیت کلاهک بیشتر از ۵۰۰ کیلوگرم منع شده است. اما بعد از حمله راکتی کره‌شمالی به یکی از جزایر کره‌ جنوبی در سال ۲۰۱۰، سئول از واشنگتن خواست که این محدودیت‌ها را کمتر کند تا این کشور بتواند با ساخت موشک‌های قدرتمندتر از مرزهایش دفاع کند.

سال ۲۰۱۲ آمریکا به کره‌ جنوبی اجازه داد تا موشک‌های بالستیک با بُرد ۸۰۰کیلومتر را آزمایش کند، به شرط اینکه ظرفیت کلاهک آن از ۵۰۰کیلوگرم فراتر نرود. همچنین سئول این امکان را پیدا کرد تا موشک‌های با بُرد کمتر از ۸۰۰ کیلومتر با کلاهک بالاتر از ۵۰۰ کیلوگرم را نیز پرتاب کند. کره‌ جنوبی از آن زمان دست به آزمایش موشک‌های با بُرد بیشتر و کلاهک‌های بزرگ‌تر ازجمله Hyunmoo-۲A، Hyunmoo-۲B و Hyunmoo-۲C زده است. وقتی کره‌ شمالی نخستین موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) خود را در سال ۲۰۱۷ آزمایش کرد، دونالد ترامپ هم محدودیت ظرفیت کلاهک‌های جنگی را به‌طور کامل برای کره‌جنوبی لغو کرد؛ تصمیمی که راه را برای ساخت موشک Hyunmoo-۴ بازکرد.

واکنش کره‌ شمالی

رهبر کره‌ شمالی از حدود ۱۰سال قبل که قدرت را در پیونگ‌یانگ دردست گرفت، سعی کرده تا با ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با آمریکا رقابت کند. او همچنین تهدید کرد که توازن موشکی در منطقه را بر هم خواهد زد. کیم اوایل زمستان سال گذشته گفت که کشورش برای مقابله با کره‌ جنوبی موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌بُرد ساخته و وعده داد که آنها را به کلاهک‌های کوچک‌تر، سبک‌تر و پیشرفته‌تر مجهز خواهد کرد.

کیم در سال ۲۰۱۸ یعنی زمانی که برای نخستین‌بار با ترامپ دیدار کرد، همه آزمایش‌های موشکی کره‌ شمالی را متوقف کرد. این شرایط اما دوامی نداشت و بعد از به بن‌بست رسیدن مذاکرات ۲ طرف، کره‌شمالی در سال ۲۰۱۹ آزمایش‌ها را با معرفی ۳موشک بالستیک کوتاه‌بُرد با هدف مقابله با توانایی‌های ضدموشکی کره‌ جنوبی و آمریکا دوباره از سر گرفت.

موشک‌های قدیمی کره‌ شمالی از سوخت مایع استفاده می‌کردند و دقت پایینی داشتند. اما نسل جدید موشک‌های این کشور با سوخت جامد تغذیه می‌شوند که پرتاب آنها را سریع‌تر، حمل آنها را ساده‌تر و هدف قرار دادن آنها سخت‌تر است. این موشک‌ها همچنین قدرت مانور و دقت بیشتری دارند و می‌توانند سیستم دفاع موشکی کره‌ جنوبی را گمراه کنند.

موشک بالستیک جدیدی که کره‌ شمالی‌ ماه گذشته آزمایش کرد، با سوخت جامد کار می‌کند. برآورد ارتش کره‌ جنوبی از بُرد این موشک، برخلاف ادعای ۶۰۰ کیلومتری کره‌شمالی، ۴۵۰ کیلومتر است. البته امکان افزایش بُرد و ظرفیت وزنی این موشک با توجه به این که مجهز به قوی‌ترین موتور سوخت جامد ساخته شده در کره‌ شمالی هستند، وجود دارد.

موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای کره‌ شمالی هنوز از سوخت مایع استفاده می‌کنند و ساعت‌ها طول می‌کشد تا آماده پرتاب شوند. این ویژگی آنها را در برابر حمله بازدارنده آمریکا آسیب‌پذیر می‌کند. اما کیم در سخنرانی که حدود ۳‌ ماه پیش داشت وعده داد که موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با موتور سوخت جامد بسازد که چالش جدی برای دفاع موشکی واشنگتن خواهد بود. این موضوع به نگرانی‌ها در کره‌ جنوبی دامن زده است، زیرا در صورت حمله هسته‌ای کره‌ شمالی به این کشور، احتمال مداخله آمریکا کمتر می‌شود. نگرانی از عواقب خروج سربازان آمریکایی از کره‌ جنوبی، تصمیمی که در دولت دونالد ترامپ گرفته شد، نیز به این نگرانی‌ها دامن زده است. به‌نظر می‌رسد توسعه توانایی‌های نظامی پیونگ یانگ، نه‌تنها کره‌ جنوبی بلکه آمریکا را که با چالش بزرگ چین هم روبه‌رو است، در بن‌بست قرار داده است.

کد خبر 596949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha