«پدر» (The Father) به نویسندگی و کارگردانی فلوریان زلر، بر اساس نمایشنامه سال ۲۰۱۲ به همین نام ساخته شده است. بازی‌ آنتونی هاپکینز در نقش یک پیرمرد آلزایمری و اولیویا کلمن در نقش دختر وی در بیشتر جشنواره‌ها ستایش شد و هر دو بخت اصلی اسکار ۲۰۲۱ برشمرده می‌شوند.

آنتونی هاپکینز و اولیویا کولمن در فیلم پدر

درباره فیلم پدر | آنتونی هاپکینز، اولیویا کلمن و اکتورز استودیو دهه ۶۰  همشهری‌آنلاین - مهدی تهرانی: سینمای آمریکا اگرچه هنوز سرشار از استعدادهای ناب است اما باید پذیرفت که آخرین فارغ التحصیلان اکتورز استودیو در عصر طلایی این مدرسه یا سال‌هاست که در آرامگاه ابدی خوابیده‌اند و یا مثل جک نیکلسون،       داستین هافمن و جین هکمن دیگر در سینما حضور ندارند و کنار کشیده‌اند.   بازی آنتونی هاپکینز و اولیویا کلمن در فیلم   «پدر»  که برای اسکار ۲۰۲۱ در ۶ بخش از جمله اسکار بهترین بازیگر مرد و اسکار بهترین بازیگر زن نامزد دریافت جایزه شده بیش از   هر چیز یادآور کلاس بازیگران قدیمی و صاحب سبکی بود که همه از اکتورز استودیو بیرون آمده و استعدادشان را به پرده نقره‌ای تابیدند.  

آنتونی هاپنکینز در «پدر»  تقریبا کاری نیست که انجام ندهد. از رفتار موقر و استخوان قورت داده تا رقصیدن و خندیدن‌های دیوانه وار و حتی در گریستن، او در جا در حال برگزاری یک ورک شاپ بازیگری در سطح جهانی است. اگر هنوز فیلم را ندیده‌اید یک نکته را باید توجه کنید. شخصیت پیرمرد ماجرا یک آدم عادی به لحاظ ضریب هوشی نیست. او آدمی بوده با استعدادهای فراوان و درخشان و ضریب هوشی ممتاز. حالا او دارد از درون ویران می‌شود. طبیعی است که ابتدا خودش با خودش دشمن می‌شود و در مرتبه بعدی با اطرافیانش. او نمی‌خواهد یا بهتر بگویم نمی‌تواند بپذیرد که آن عقلی که بدان افتخار می‌کرد حالا کمی تا قسمتی می رود تا از کار بیفتد. این روند ویرانگر را آنتونی هاپکینز به فنی‌ترین و از منظر روایت تصویری با احساس خاص و ناب از کار درآورده است. در سوی دیگر دختر او با بازی اولیویا کلمن قرار دارد. او فخر پدرش است. همواره اورا ستوده و طبیعی است که اولین نفر باشد که بخواهد پدر را تیمار کند اما اگر پدر نپذیرد چه؟ این جا یک ویرانگری درونی دیگری ایجاد می‌شود که کلمن دقیقا به مانند فیلم سوگلی (که برایش اسکار گرفت) آن را به زبان تصویر برایمان بازگو می‌کند.

فلوریان زلر در اولین تجربه سینمایی خود اینقدر باهوش بوده که سراغ فیلمی با لوکیشن‌های زیاد نرفته است. در حقیت جز چند مکان مانند منزل اصلی هاپکینز، مطب پزشک و یکی دو مورد دیگر، فیلم زلر بسیار از منظر پروداکشن محدود است. همین محدویت به همراه یک فیلمنامه ششدانگ قوی و دلاویز باعث شده بازیگران فیلم به معنای واقعی کلمه در نقش خود فرو بروند. جدا از فیلمنامه اقتباسی و کارگردانی زلر و بازی‌های هاپکینز و کلمن اما باید از موسیقی لودویکو اناودی نیز یاد کنم که نقش عمیقی بر داستان گذاشته است.

درباره فیلم پدر | آنتونی هاپکینز، اولیویا کلمن و اکتورز استودیو دهه ۶۰

کد خبر 596901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha