مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه از کمک ۵۱ میلیاردی خیرین مدرسه‌ساز در سال گذشته به استان کرمانشاه‌ خبر داد و گفت: خیران مدرسه‌ساز در کرمانشاه سال گذشته ۸۸ تفاهم نامه برای ساخت ۲۸۳ کلاس درس در استان امضا کردند.

مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی کرمانشاه

مرزبان نظری در گفت و گو با همشهری آنلاین با اشاره به احداث ۱۲۰۰ کلاس درس در ۱۲۰۰ روز در استان، افزود: از آبان ماه سال ۹۶ تا پایان سال ۹۹ با همت خیرین و دولت در مدت زمان حدود ۱۲۰۰ روز پس از زلزله، در استان کرمانشاه هزار و ۲۲۱ کلاس درس با اعتبار بیش از ۳۵۰میلیارد تومان ساخته شد. از این میزان اعتبار ۱۵۵ میلیارد تومان را خیرین و ۱۹۵ میلیارد تومان دولت برای  ساخت مدارس در استان کمک کرده است.  

وی گفت: هزار و ۲۰۰ روز پس از زلزله، هر روز بیش از یک کلاس درس در استان ساخته شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه ادامه داد: در زلزله آبان ماه سال ۹۶ در کرمانشاه، ۸۷ مدرسه آسیب دید که با تلاش های مجموعه نوسازی مدارس استان و همت خیرین تاکنون تعداد ۲۹۲ پروژه با هزار ۲۲۱ کلاس درس در استان ساخته شده است.

وی میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲۱ مترمربع عنوان کرد و گفت: در استان کرمانشاه تا قبل از وقوع زلزله میانگین سرانه فضای آموزشی ۵.۷ مترمربع بود. پس از بازسازی مدارس مناطق زلزله‌زده میانگین سرانه فضای آموزشی در استان  به ۶.۴۱ مترمربع افزایش یافت.

نظری افزود: در سال گذشته نیز ۵۹ پروژه آموزشی با ۳۰۹ کلاس درس در زیربنای ۳۲ هزار و ۹۷۹ متر مربع احداث، تخریب و بازسازی شد.  

وی در ادمه به استاندارد سازی سیستم های گرمایشی و جمع آوری بخاری های نفتی و گازی نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای طرح استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارسدر سال ۹۲ تا سال ۹۸ تعداد هزار و ۳۴۱ مدرسه با ۴ هزار و ۹۲۷ کلاس درس و با اعتبار ۵۳ میلیارد تومان استاندارد سازی شده است.

در سال ۹۹ تعداد ۸۲۱ مدرسه با هزار ۵۲۴ کلاس درس و با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجرا است.

 با اجرای استاندارسازی این تعداد مدارس تمام مدارس استان کرمانشاه به سیستم گرمایشی استاندارد و ایمن مجهز خواهند شد.  

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه درباره جمع آوری مدارس خشتی و گلی، سنگی و کانکسی نیز گفت: با پیگیری‌های مستمر این اداره کل و مشارکت خیرین در سنوات اخیر، خوشبختانه مدارس خشتی و گلی در این استان برچیده شده است. مدارس کانکسی دارای بیش از ۲۰ دانش آموز نیز حذف و مدارس استاندارد جایگزین شده است. طی یک سال گذشته حدود ۱۰ مدرسه سنگی و ۳۰ مدرسه کانکسی با ۹۴ کلاس درس حذف و مدارس استاندارد جایگزین شده است

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود  ۱۳۳ فضای سنگی و ۲۵۸ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که برای حذف این فضاها و جایگزینی با فضاهای استاندارد مکاتباتی با سازمان برای تامین اعتبار صورت گرفته است.  

نظری در ادامه گفت: در استان کرمانشاه ۳۷۴ خیر مدرسه ساز حقیقی و حقوقی دارد، که ۲۴۷ خیر مدرسه ساز استان آقا و ۶۱خیر مدرسه ساز بانو هستند، ضمن اینکه ۶۶ خیر حقوقی هم داریم.

درطرح «آجر به آجر» بیش از ۱۲ هزار نفر با اعتبار ۳۷۰ میلیون تومان در سایت آجر به آجر ثبت‌نام کردند که با استفاده از مبالغ جمع آوری شده از این افراد، خشت گذاری مدرسه ۳ کلاسه روستای میدان منطقه سرفیروزآباد کرمانشاه انجام شد.

در طرح های «آجر به آجر» و طرح ملی" من مادرم، بچه های ایران فرزندان من" به مشارکت مردمی ۸۱ هزار نفری در استان رسیدیم. از این لحاظ مشارکت مردمی در کشور رتبه دومین استان را داریم.

 وی درباره ساخت مدارس روستایی نیز گفت: در سال گذشته ۴۲ پروژه روستایی با ۱۲۶ کلاس درس در زیربنای۷ هزار و ۶۴ مترمربع به بهره‌برداری رسیده‌اند. درحال حاضر ۲۳ پروژه روستایی در استان با ۹۲ کلاس درس و در زیربنای۵ هزار ۶۶۸ مترمربع زیربنا در دست اجرا است.

کد خبر 596850

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha