پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
۰ نفر

مریخ‌نورد «استقامت» ناسا برای نخستین بار در مریخ اکسیژن تولید کرد و این کار ممکن است به گشودن راه سفرهای سرنشین‌دار به مریخ یاری برساند.

MOXIE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از Space.com مریخ‌نورد استقامت برای نخستین بار از ابزار «موکسی» (MOXIE) برای تولید اکسیژن از جو رقیق عمدتا تشکیل‌شده از دی‌اکسیدکربن مریخ استفاده کرد و نشان داد که این فناوری می‌تواند در آینده هم برای کمک به تنفس فضانوردان و هم کمک به پرتاب موشک‌های از سطح این سیاره برای بازگشت به زمین کمک کند.

«موکسی» (مخفف «تجربه مصرف منابع محلی اکسیژن مریخ») یک ابزار به اندازه یک توستر است که با گرفتن دی‌اکسیدکربن از جو مریخ از آن اکسیژن استخراج می‌کند و مونوکسیدکربن باقیمانده را دفع می‌کند. این تبدیل در دمای ۸۰۰ درجه سلسیوس انجام  می‌شود، به همین علت «موکسی» از مواد مقاوم در برابر گرما ساخته شده است و دارای یک غلاف نازک طلا است که مانع از انتقال گرمای بالقوه آسیب‌رسان به بدنه «استقامت» می‌شود.

گرو کنترل‌کننده موکسی این وسیله را تا دو ساعت داغ کردند و بعد برای یک ساعت با آن اکسیژن استخراج کردند. موکسی در این بازه زمانی ۵.۴ گرم اکسیژن تولید کرد که برای تنفس آسان یک فضانورد برای ۱۰ دقیقه کافی است.

موکسی می‌تواند حداکثر حدود ۱۰ گرم اکسیژن تولید کند. تیم کنترل‌کننده قصد دارد ۹ بار دیگر در طول یک سال مریخی (حدود ۶۸۷ روز زمینی) این وسیله را برای تولید اکسیژن به کار بیندازد.

البته موکسی در اندازه‌ای نیست که اکسیژن کافی برای اکتشاف فضایی سرنشین‌دار در مریخ ایجاد کند. برای مثال پرتاب کردن چهار فضانورد با یک موشک از سطح مریخ نیاز به حدود ۷۰۰۰ کیلوگرم سوخت موشک و ۵۵۰۰۰ کیلوگرم اکسیژن دارد.

کد خبر 596798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha