گزارش تحقیقی همشهری نشان می‌دهد با وجود موج جدید شیوع دوباره کرونا، نه‌تنها بیشتر فدراسیون‌های ورزشی مسابقات کم‌اهمیت‌شان را تعطیل نکرده‌اند که نیمی از باشگاه‌های بدنسازی در تهران هم همچنان فعال هستند.

ورزش کرونا

همشهری‌آنلاین - لیلی خرسند: هر روز تعداد هشدارها بالاتر می‌رود، بخشنامه‌های جدیدی صادر می‌شود، در خبرها مسئولان رده بالا، مسئولان رده پایین‌تر را خطاب قرار می‌دهند و از آنها می‌خواهند تا به پروتکل‌ها پایبند باشند. در پیام‌های مردمی، دوستانه خواهش می‌کنند اگر مورد تخلفی دیدند، اطلاع بدهند و... اما پلمب ۲۷باشگاه و ابتلای ورزشی‌هابه کرونا و حتی مرگ آنها بر اثر کرونا ، نشان می‌دهد نه مردم خیلی به این پیام‌ها توجه دارند نه مسئولان صددرصد پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و نه سختگیری‌های سال گذشته برای برگزاری مسابقات ورزشی اعمال می‌شود.

روزهای اول همه‌گیر شدن ویروس کووید- ۱۹برگزاری لیگ‌های برتر هم با اما و اگر روبه‌رو بود و فدراسیون‌ها با سختی ستاد کرونا را راضی کردند تا برای انجام این مسابقات و تشکیل اردوهای تیم ملی مجوز صادر کنند اما حالا در پیک چهارم کرونا و در شرایطی که سرعت شیوع این ویروس بیشتر شهرها را قرمز و جامعه را وحشت‌زده کرده، مسابقاتی که اهمیت چندانی هم ندارند، برگزار می‌شود.

برای خیلی‌ها سؤال است که چرا باید اجازه برگزاری مسابقات قهرمانی کشور رده‌های سنی کشتی یا لیگ‌های دسته یک فوتبال و فوتسال زنان صادر شود. یا اینکه چرا در این شرایط فدراسیون دوومیدانی در مشهد که قرمزی شهر به سیاهی نزدیک است، میزبان تورنمنتی بین‌المللی شد که عایدی چندانی به جز کرونا برایش نداشت. گفته می‌شود رئیس این فدراسیون هاشم صیامی و چند نفر از مسئولان و ورزشکاران بعد از مسابقات مشهد به کرونا مبتلا شده‌اند.

یکی از افراد آگاه در فدراسیون پزشکی‌ ورزشی که مسئول نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ورزش است، می‌گوید: « فدراسیون پزشکی و ستاد موافق برگزاری این مسابقات نیستند اما هر فدراسیون برای خودش استدلال‌هایی دارد و با همین توجیهات فدراسیون پزشکی را مجبور می‌کند تا مجوز صادر کند. امسال سال المپیک است و فدراسیون‌ها می‌گویند برای حضور در این بازی‌ها مجبورند مسابقه برگزار کنند.» فدراسیون دوومیدانی با این توضیح که ورزشکاران می‌توانند برای المپیک توکیو سهمیه بگیرند، مسابقات مشهد را برگزار کرد.

اما بهانه برای برگزاری مسابقات دسته یک فوتبال و فوتسال زنان چه بود؟ زنان که در ۲ سال گذشته تیم ملی هم نداشته‌اند و حتی بیشتر تیم‌های حاضر در این مسابقات توانایی پرداخت دستمزد به بازیکنانشان را هم ندارند، چطور می‌توانند برای تست کرونای بازیکنان هزینه کنند یا چه ضرورتی بوده که کشتی‌گیران نوجوان و جوان مسابقه بدهند؟

گفته می‌شود در مسابقات نوجوانان تست کرونای ۱۷کشتی‌گیر مثبت شده. طبق صحبت‌هایی که غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی هفته‌های پیش داشت، در شرایط فعلی فدراسیون‌ها فقط مجازند اردوهای تیم ملی و مسابقات لیگ را برگزار کنند.سختگیری‌ها فقط در چند رشته اعمال شده است.

مثلا در کبدی، به‌خاطر برخوردهای نزدیک، نه سال گذشته مسابقه‌ای برگزار شد و نه قرار است امسال مسابقه‌ای داشته باشند. فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو هم که روزهای آخر پارسال بعد از یک سال کشمکش موفق شد مسابقات واترپلو را برگزار کند، با قرمز شدن دوباره وضعیت، مسابقات شنا و شیرجه را برگزار نکرد. فدراسیون هاکی هم بعد از کرونای دسته‌جمعی بازیکنان در اردوی ورزقان، فقط توانست مسابقات لیگ مردان را برگزار کند.
 

همه پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند

همه مسابقات در ظاهر با شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مجوز برگزاری می‌گیرند. اما گفته می‌شود بیشتر فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند؛ تیم‌ها سر زمان‌های تعیین شده آزمایش نمی‌دهند و بعضی‌ها هم جعل سند می‌کنند.

برای تیم‌های ورزشی که همیشه با مشکلات مالی روبه‌رو هستند، سخت است که هر ‌ماه یکی دو بار برای تست کرونای ورزشکارانشان هزینه کنند. در لیگ دسته یک و ۲ فوتبال، لیگ‌های برتر و دسته یک فوتبال و فوتسال زنان، بعضی از تیم‌ها حتی ۲ ‌ماه یک‌بار هم تست نمی‌دهند. در لیگ والیبال صحبت از جعل سند است و گفته می‌شود به همین دلیل پارسال حدود ۶۰بازیکن در لیگ به کرونا مبتلا شدند. می‌گویند در لیگ بسکتبال هم اگر پزشک گواهی سلامت برای تیم صادر کند، برای فدراسیون کفایت می‌کند.

یکی از مسئولان فدراسیون‌پزشکی همه این شایعات را تأیید نمی‌کند. این فرد که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌گوید: «جعل سند را رد می‌کنم. به‌خاطر اینکه هر تست با کد ملی فرد ثبت می‌شود و هیچ آزمایشگاهی حاضر نمی‌شود الکی مجوز تست مثبت صادر کند چون وزارت بهداشت همه‌چیز را رصد می‌کند.» اما می‌پذیرد که همه فدراسیون‌ها به پروتکل‌ها پایبند نیستند: «فدراسیون ما روی کار فدراسیون‌ها نظارت دارد اما همانطور که نمی‌شود برای هر شهروند یک پلیس گذاشت، در فدراسیون‌ها هم نمی‌شود همه‌چیز را تحت نظر گرفت. خود آنها باید به پروتکل‌ها پایبند باشند، ما هم جلوی خیلی از تخلفات را گرفته‌ایم. مثلا در خوزستان اجازه ندادیم مسابقات فوتبال نوجوانان برگزار شود.»
 

 نصف باشگاه‌های عمومی تهران بازند 

مسئله ورزش با کرونا فقط به مسابقات محدود نمی‌شود. باشگاه‌هایی هم که حاضر نمی‌شوند در این روزها کارشان را تعطیل کنند، دردسرساز شده‌اند. فدراسیون پزشکی‌ورزشی فعالیت همه باشگاه‌ها و اماکن ورزشی در شهرهای قرمز و نارنجی را ممنوع کرده است اما طبق آماری که خود این فدراسیون داده، ۲۷باشگاه در یک‌ماه گذشته پلمب شده‌اند و این یعنی بیشتر این باشگاه‌ها و اماکن بخشنامه فدراسیون را جدی نگرفته‌اند.

کافی است استوری‌های مربیان این باشگاه‌ها در صفحه‌های اینستاگرام رصد شود تا مشخص شود چند درصد باشگاه‌ها این روزها مشغول به کارند. البته این استوری‌ها فقط برای شاگردانشان به نمایش در می‌آید یا آنها در گروه‌های واتساپ و تلگرام با هم هماهنگ می‌شوند که چطور و دور از دید عموم کلاسشان را برپا کنند. برای اینکه باشگاه هم زمان کمتری باز باشد، اغلب شاگردان در یکی دو نوبت کنار هم ورزش می‌کنند و این مسئله ریسک ابتلا را بالا می‌برد. بعضی از مربیان هم برای اینکه بیکار نشوند و درآمد داشته باشند شاگردان را در خانه‌هایشان تمرین می‌دهند.

رضا خرم که مسئول گروه نظارت بر عملکرد فعالیت‌های ورزشی باشگاه‌های استان تهران است، مسئله اصلی را مشتریان این باشگاه‌ها می‌داند: «کمتر باشگاهی حاضر است با ما همکاری کند. شرایط اقتصادی را بهانه می‌کنند یا اینکه می‌گویند از مشتریان شهریه گرفته‌اند و بازپرداخت این شهریه برایشان سخت است. خود مردم هم کار ما را سخت کرده‌اند. مشتریان این باشگاه‌ها بیشتر جوانان و نوجوانان هستند، سر نترسی دارند و در مقایسه با افراد بزرگسالان کمتر کرونا را جدی می‌گیرند. »

این باشگاه‌ها بیشتر به بدنسازی اختصاص دارند و کسانی که سال‌ها طول کشیده بدنشان را به شرایط ایده‌آل برسانند، حاضر نیستند به‌خاطر کرونا، زحماتشان را به باد بدهند.خرم می‌گوید نزدیک به ۵۰درصد باشگاه‌ها در تهران فعال هستند: «۵۰درصد باشگاه‌ها بسته هستند ولی بقیه تقریبا فعالند. در سرکشی‌ها به همه اخطار داده‌ایم و در این مدت فقط ۴ باشگاه در تهران پلمب شده‌اند.» فعالیت‌ باشگاه‌هایی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند، کار نظارت را سخت‌تر کرده است. گفته می‌شود حدود ۲۳هزار باشگاه غیرقانونی در سطح ایران فعالیت دارند و بخش قابل توجهی از آنها در تهران هستند. نظارت روی ۲۷هزار باشگاه ادامه دارد ولی توقعی که مسئولان دارند، برآورده نشده است. به باشگاه‌ها گفته شده است که اگر تعطیل نکنند، بعد از ۳ بار اخطار لغو پروانه می‌شوند اما تعداد قابل توجهی از آنها حاضر نیستند دست از فعالیت بردارند

جعل گواهی سلامت در لیگ‌های حرفه‌ای | نصف باشگاه‌های بدنسازی تهران باز است | جدول مسابقات غیرضروری در سال ۱۴۰۰

کد خبر 596772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha