مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا از آغاز کشت نیشکر در ۲۲ هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد.

نیشکر

احمد پادیاب با بیان اینکه صومعه‌سرا قطب تولید این محصول در گیلان است، به همشهری آنلاین گفت: در حال حاضر ۷۵ خانوار نیشکرکار صومعه‌سرایی در روستاهای قاضده، کلسر، میانده، چمثقال و سنگجوب کشت این محصول شیرین را در ۲۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان آغاز کرده‌اند.

پادیاب درباره طرح توسعه نیشکرکاری اضافه کرد: کشت نیشکر به‌دلیل دوره رشد طولانی آن که مدت ۹ ماه طول می‌کشد، معمولاً در اراضی‌ای که برای کشت محصولات دیگر مناسب نیست، انجام می‌شود. از این رو نمی‌توان به کشاورزان توصیه کرد از آن به‌عنوان کشت دوم استفاده کنند. لذا برای توسعه اراضی نیشکر به‌دنبال کشت تلفیقی آن در باغ‌های جوان یکی دو ساله صنوبر هستیم. در صومعه‌سرا حدود ۱۲ هزار هکتار صنوبرکاری وجود دارد که البته همه باغ‌ها مستعد کشت تلفیقی با نیشکر نیستند.

وی تأکید کرد: یک دهه پیش کشت نیشکر فقط در ۸ هکتار از اراضی شهرستان انجام می‌شد که با حمایت‌ها و طرح‌های توسعه‌ای این میزان را به ۲۲ هکتار افزایش دادیم.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با بیان اینکه کشت نیشکر در این شهرستان کاملاً ارگانیک و خالص است، افزود: از هر هکتار نیشکرکاری حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم شکر سیاه استحصال می‌شود. سال گذشته ۲۳ تن شکر سیاه در ۱۵ کارگاه سنتی شهرستان تولید شد که بلافاصله به فروش رسید.

پادیاب قیمت هر کیلو شکر سیاه را بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: کاشت نیشکر و تولید شکر سیاه از این محصول به‌عنوان سوغات و برای اشتغال‌زایی در حوزه مشاغل خانگی و افزایش درآمد کشاورزان مورد حمایت جهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا قرار دارد.

نیشکر هر سال از اوایل اردیبهشت‌ماه در زمین‌های تالابی صومعه‌سرا کشت و اواخر پاییز و اوایل زمستان برداشت می‌شود. قدمت نیشکرکاری در صومعه‌سرا بیش از ۱۳۰ سال است.

کد خبر 596510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha