خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام عراقی و یک دیپلمات اروپایی مدعی شد که ایران و عربستان در بغداد با یکدیگر مذاکره کرده‌اند و سرپرستی هیئت ایرانی را نمایندگانی از سوی علی شمخانی بر عهده داشته‌اند.

ایران و عربستان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، در روزهای اخیر برخی رسانه ها گزارش هایی ادعایی از وجود مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی طی هفته های اخیر منتشر کرده و آورده اند که این رایزنی ها با میانجی گری نخست وزیر عراق و در بغداد انجام شده است.

یک مقام دولت عراق در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که این مذاکرات انجام شده است. یک دیپلمات اروپایی نیز به این خبرگزاری گفت که پیش از برگزاری مذاکرات ایران و عربستان در جریان آن قرار گرفته و هدف آن کمک به برقراری روابط بهتر میان تهران و ریاض و کاهش تنش ها بوده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین مدعی شد که سرپرستی هیئت سعودی در این رایزنی ها را خالد بن علی الحمیدان رئیس اطلاعات عربستان بر عهده داشته و سرپرستی طرف ایرانی را نیز نمایندگانی از سوی علی شمخانی دییر شورای عالی امنیت ملی برعهده داشتند.

این در حالی است که عربستان سعودی به طور رسمی وجود چنین مذاکراتی را رد کرده است. ایران نیز همچنان سکوت اختیار کرده و تنها تاکید کرده است که همواره از رایزنی با ریاض استقبال می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این رایزنی ها تا زمانی که روزنامه فایننشال تایمز روز یک شنبه ادعا کرد که اولین دور از رایزنی ایران و عربستان روز نهم آوریل (ماه جاری میلادی) در بغداد صورت گرفته است، محرمانه باقی مانده بود اما اکنون به نظر می آید که این دو قدرت منطقه ای که بر سر موضوعات زیادی از سوریه گرفته تا یمن اختلاف نظر دارند، با وساطت عراق وارد مرحله جدیدی از گفت وگو با هدف بازگرداندن روابط میان دو کشور شده اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه فایننشال تایمز روز یکشنبه در گزارشی متناقض به نقل از سه منبع آگاه مدعی گفت‌وگوی مستقیم مقامات ارشد ایران و عربستان در بغداد پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور شد.

در این گزارش آمده بود: هدف از این مذاکرات که دور اول آن ماه جاری (میلادی) در پایتخت عراق انجام شده، اصلاح روند روابط میان دو کشور بوده است و اولین گفت وگوی سیاسی مهم میان دو کشور از سال ٢٠١٦ به شمار می آید.

این روزنامه آمریکایی همچنین آورده بود که دور اول این مذاکرات روز نهم آوریل برگزار شده و دو طرف درباره موضوع یمن و آنچه حملات انصارالله به عربستان خوانده شده بحث و گفت‌وگو کرده اند که به گفته این منابع آگاه، این دور از مذاکرات مثبت بوده است.

فایننشال تایمز در ادامه مدعی شده بود  که هیئت سعودی به سرپرستی رئیس اطلاعات عربستان در این رایزنی ها حضور داشته و دو طرف قرار است هفته آینده بار دیگر با یکدیگر دیدار کنند.

بنابر ادعای این روزنامه، نخست وزیر عراق انجام این مذاکرات را تسهیل کرده است.

به نوشته فایننشال تایمز، یک مقام ارشد دولت عربستان وجود هر گونه مذاکره با ایران را رد کرده است.

ادعای گفت‌وگوی ایران و عربستان در حالی روز یکشنبه از سوی فایننشال تایمز مطرح شد که تاکنون هیچ مقام رسمی ایرانی این خبر را تایید نکرده است و در همان گزارش این روزنامه هم یک مقام سعودی هرگونه مذاکره با ایران را رد کرده بود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با گزارش برخی از رسانه های غربی مبنی بر انجام مذاکرات میان ایران و عربستان در منطقه سبز بغداد و اظهارنظرهای مقامات غربی و عراقی در این ارتباط گفت: این گزارش های رسانه ای و مطبوعاتی را در مورد آنچه که شما اشاره کردید ما نیز دیده ایم. البته نقل قول های مختلف و بعضا متضادی منتشر شده است.

وی ادامه داد: چیزی که اهمیت دارد این است که ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و همچنین صلح و ثبات در منطقه می داند.

خطیب زاده در پاسخ به پرسش مکرر خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا ایران انجام چنین گفت‌وگوهایی را بین تهران وریاض در بغداد تأیید می کند یا نه، گفت: ما درباره گزارشات ضد و نقیض رسانه ای اظهار نظر نمی کنیم. با توجه به اینکه برخی از رسانه های منتشر کننده این اخبار نیز سابقه طولانی در خبرسازی دارند.

کد خبر 596309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha