خراسان ‌رضوی، خوزستان و اصفهان در حالی پیشتاز واکسیناسیون در کشور هستند که برخی استان‌ها از جمله تهران آمار دقیقی از میزان تزریق واکسن‌ها ارائه نکرده‌اند.

واکسن

به گزارش همشهری‌آنلاین، فاز اول واکسیناسیون کرونا با اولویت کادر بهداشت و درمان، سالمندان و پاکبان‌ها همچنان ادامه دارد و بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در هفته اول اردیبهشت به پایان خواهد رسید.

بررسی‌ وضعیت تزریق واکسن در استان‌ها حاکی از آن است که خراسان رضوی، خوزستان و اصفهان پیشتاز هستند که البته با توجه به نبود آمار از میزان واکسیناسیون انجام شده در تهران، احتمالا پایتخت هم عدد قابل‌توجهی از این جدول را به‌خود اختصاص می‌دهد.

هر چند آمارهای واکسیناسیون اعداد قابل اعتمادی را نشان نمی‌دهد؛ آن هم درحالی‌که براساس اعلام سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نمودار ابتلا و بستری روزانه به‌علت کوویدـ۱۹ در کشور همچنان شیب تند صعودی دارد و همه استان‌ها با افزایش جدی بیماران بستری و موارد سرپایی مواجه هستند.

گزارش و جدول پیش رو نتیجه پیگیری همشهری از دانشگاه‌های علوم پزشکی استان های کشور است. 

در هفته گذشته ایلام، همدان، چهارمحال و بختیاری و مازندران دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری و البرز، همدان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری بوده‌اند.

استان‌های سمنان، فارس، خراسان جنوبی و تهران آمار شفافی از میزان تزریق ندارند و آمارهای کهگیلویه و بویراحمد هم در حالی پنهان مانده و حاکی از آغاز واکسیناسیون دیرهنگام است که این استان بیشترین میزان بروز را به‌خود اختصاص داده است.

کدام واکسن برای چه گروهی؟

یکی از موارد مورد سؤال برای مردم، نوع واکسن تزریق شده در استان‌هاست.

استاندار لرستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «براساس دستورالعمل ارسالی، واکسن چینی برای افراد پرخطر ازجمله افراد دارای بیماری زمینه‌ای و بیماری خاص و واکسن اسپوتنیک وی نیز برای تکمیل واکسینه‌کردن کادر بهداشت و درمان در معرض بیماران کرونایی استفاده می‌شود.

واکسن کرونایی که برای کادر درمان تزریق شده از نوع روسی است که درحال حاضر مجوز تزریق را برای افراد زیر ۱۸ سال ندارد. فاز اول تزریق برای افرادی بود که بیشترین خطر ابتلا را دارند و شامل کادر بهداشتی درمانی در معرض بیماران کرونایی، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و پرخطر و مراکز نگهداری عمومی است و فاز دوم برای افراد دارای محرومیت و آسیب‌پذیری بالاست و با فاصله سنی ۱۰ سال تعیین می‌شود.»

سیدموسی خادمی با بیان این که تاکنون حدود ۸۵۰۰ واکسن به لرستان وارد و تزریق آنها انجام شده که با ورود محموله جدید واکسن به استان تزریق آنها نیز صورت می‌گیرد، می‌افزاید: «آخرین محموله واکسن کوویدـ ۱۹ شامل ۲۱۳۶ دوز واکسن سی‌نوفارم ساخت کشور چین و ۲۸۵۰ دوز واکسن اسپوتنیک‌وی روسی در روزهای پایانی سال گذشته در استان تزریق شد.»

به‌گفته وی، در محموله سوم ۱۰۶۵، محموله دوم ۷۸۰ دوز و در مرحله نخست ۲۶۰ دوز واکسن کرونا به استان وارد و با اولویت کادر درمان بخش‌های کرونایی در استان تزریق شد. 

 3 استان پیشتاز در واکسیناسیون کدام هستند؟ | جدول آمار تزریق واکسن در تمام استان‌ها

کد خبر 596165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    3 4
    دلیل خاصی داره که تعداد واکسن در استان سمنان (استان رئیس جمهوری) اعلام نشده؟
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    7 2
    وضعیت تمام کشور اط نظز واکسن فلاکت بار است. استانهایی که آنها را پیشتاز اعلام کردید جمعیت را در نظر نگرفتید برای نمونه خراسان رضوری با جمعیت 5 میلیون 30 هزار حتی ار سیستان و بلوجستان با جمعبت 1.7 میلیون و 20 هزار وضعیت خلی بدتری دارد. وضعیت واکسن خراسان از نصف سیستان و بلوچستان کمتر است