مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

کرمان با اینکه استانی کویری و کم‌بارش است و با کمبود منابع آبی روبه‌روست، اما در حوزه تولیدات گیاهی از مناطق مهم کشور به‌شمار می‌آید. البته با وجود این ظرفیت، کشاورزان کرمانی به‌ویژه در جنوب استان در فروش محصولات خود مشکلات زیادی دارند.

برداشت گوجه فرنگی - بوشهر

به گزارش همشهری آنلاین، مهم‌ترین مشکل کشاورزان شهرهای جنوبی استان، مسأله بارگیری و حمل و نقل محصولات منطقه به مقاصد هدف است. طبق گزارش‌ها و اطلاعات به‌دست‌آمده، دوری این مناطق کشاورزی به بازارهای هدف موجب‌ شده‌است هزینه تمام‌شده محصولات افزایش یابد.

دو هفته پیش مدیرکل راهداری و حمل و نقل جنوب کرمان برای حل این مشکل و جلوگیری از هدررفت محصولات به‌ویژه گوجه‌فرنگی از کشاورزان ۷ شهرستان جنوبی استان خواسته بود قبل از برداشت محصول هماهنگی‌های لازم را با شرکت‌های حمل و نقل کالا برای بارگیری محصولات خود انجام دهند.

مسعود جمیلی گفته بود: امسال برداشت همزمان محصولات کشاورزی در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و نیز شرایط آب و هوایی و ورود کالاهای اساسی در بنادر سبب افزایش تقاضا در بخش حمل بار شده است. به‌ همین دلیل کشاورزان باید برای جلوگیری از افزایش کرایه حمل، قبل از برداشت محصولات خود با شرکت‌های حمل و نقل منطقه جنوب کرمان هماهنگی‌های لازم را انجام دهند  و در ارسال محصولاتشان عجله نکنند.

جمیلی همچنین از ارائه مشوق برای رانندگانی که در حوزه جنوب کرمان فعالیت می‌کنند، خبر داده و اظهار کرده بود که این مشوق‌ها شامل ۲۰ درصد سوخت اضافه، تعیین جایگاه ویژه سوخت‌گیری در هر شهرستان و تأمین لاستیک است.

 اکنون زمان برداشت محصولات است، اما کشاورزان هنوز نتوانسته‌اند مشکل حمل محصولات برداشت‌شده خود را حل کنند و انگار مشوق‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جنوب کرمان هم  نتوانسته‌است رانندگان را برای رفتن به مزارع این منطقه و حمل محصولات ترغیب کند.

نگرانی از هدررفت محصولات موجب شد حتی نماینده مردم ۵ شهرستان جنوبی کرمان در مجلس از استانداری، ارتش و سپاه بخواهد برای حمل بار محصولات کشاورزی این منطقه به مقاصد مورد نیاز کمک کنند.

منصور شکرالهی دو هفته پیش با انتقاد از کمبود کامیون حمل بار در این منطقه گفته بود: مشکلات حمل و نقل، نبود کامیون و افت قیمت محصولات کشاورزی جنوب را به متولیان دولتی گزارش کردم و امیدواریم با مشارکت استانداری، سپاه و ارتش مشکل کمبود کامیون برای حمل بار محصولات کشاورزی منطقه جنوب کرمان برطرف شود.

وی همچنین گفته بود: در تماس تلفنی با فرمانده سپاه ثارالله کرمان درخواست شده‌است که ترابری و ماشین‌آلات سنگین سپاه را برای حمل تره‌بار به جنوب گسیل کنند. همچنین برای رفع کمبود کامیون با استاندار کرمان و ارتش نیز هماهنگ شده تا به هر نحو ممکن در زمینه تأمین ماشین‌آلات سنگین اقدامات لازم را انجام دهند.

 کمک تعاون روستایی جنوب کرمان

سرپرست سازمان تعاون روستایی جنوب ‌کرمان نیز هفته گذشته اظهار کرده بود: از زمان آغاز برداشت این محصول تاکنون این نهاد ۱۲ هزار و ۷۰۰ تن پیاز از پیازکاران منطقه جنوب کرمان به‌صورت تضمینی خریداری کرده و این خریدها به میزان ۵۰۰ تن در روز تا نیمه اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

فاطمه میرساردو بیان کرده‌ بود: هدف سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان حمایت از کشاورزان است و می‌خواهد جلوی هدررفت محصول و ضرر و زیان کشاورزان منطقه را بگیرد.

مشکل همچنان باقی است

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان هم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: اکنون ۴/۵ میلیون تن محصول در جنوب کرمان تولید شده که فروش آنها منوط به بهبود وضعیت سامانه حمل و نقل است، اما متأسفانه هنوز این امر محقق نشده‌است.

سعید برخوری گفت: عمده محصولات تولیدشده پیاز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و هندوانه است که به‌دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم از امکان حمل آنها به مقاصد هدف کاسته شده‌است.

وی با بیان اینکه ما در این منطقه زیرساخت لازم مانند راه‌آهن و جاده مناسب نداریم، اضافه کرد: این مسائل باعث شده‌ هزینه حمل و نقل محصول از هزینه تولید فراتر برود و کشاورزان جنوب کرمان با مشکل جدی روبه‌رو شوند.

برخوری ادامه داد: مثلاً قیمت محصول روی زمین‌های کشاورزی کیلویی هزار تومان و هزینه حمل و نقل آن به مقاصد هدف کیلویی ۱۵۰۰ تومان است. با این شرایط، تولید و فروش محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و رانندگان کامیون‌ها هم می‌گویند که به دلیل استهلاک و دیگر هزینه‌ها نمی‌توانند هزینه حمل و نقل را کاهش دهند.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان گفت: اکنون در حال رایزنی هستیم که این محصولات را به نزدیک‌ترین ایستگاه خط آهن که در بم قرار دارد، برسانیم تا هم از هدررفت آنها جلوگیری کنیم و هم بتوانیم کشاورزان را در فروش محصولاتشان یاری دهیم.

وی اضافه کرد: با وجود این مشکلات، کشاورزان در سال زراعی جاری با افزایش قیمت نهاده‌ها روبه‌رو بودند و این روند اصلاً به نفع آنها نیست. باید اقدامات لازم هرچه سریع‌تر انجام شوند تا آنها بتوانند از پسِ هزینه‌های مختلف مانند بدهی به بانک‌ها و هزینه‌های دیگر برآیند.

خشکسالی بی‌سابقه

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان همچنین به خشکسالی بی‌سابقه پیش‌ رو و کاهش بارندگی‌های امسال در کرمان اشاره کرد و گفت: این مسأله بی‌شک بر تولیدات کشاورزی و در نهایت بر درآمد و زندگی کشاورزان منطقه اثر منفی خواهد گذاشت.

وی افزود: این مسأله همچنین روی محصولاتی مانند خرما و مرکبات اثر سوء خواهد گذاشت و در آینده نه‌تنها با افت تولید خرما و مرکبات روبه‌رو خواهیم شد، بلکه این کم‌آبی حتی می‌تواند به خشک شدن باغ‌ها و درختان منجر شود.

کد خبر 596025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha