مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

۲۶ و ۲۷ فروردین امسال مردم نواحی شمال و شرق استان کرمان شاهد وقوع بارش تگرگ، وزش توفان شدید به همراه گردوغبار و جاری شدن سیل در برخی نقاط بوده‌اند که این حوادث خسارات زیادی بر تاسیسات شهری، روستایی، منازل و باغ‌ها و اراضی کشاورزی وارد کرد.

سیل در شمال کرمان

به گزارش همشهری آنلاین، خشکسالی، سیل، توفان شن و سرمازدگی  از بلایای طبیعی و بارزی هستند که همه‌ساله بخش‌های وسیعی از استان کویری کرمان همه ساله با آن روبه‌رو می‌شود. در آغاز نیمه دوم فروردین امسال سرمازدگی خسارت هنگفتی به کشاورزی سیرجان، بردسیر وشهربابک وارد کرد و در ۲ روز پایان هفته گذشته سیل، تگرگ و طوفان مناطق شمال و شرق این استان را درنوردید تا بر آسیب‌پذیری این استان بیشتر صحه بگذارد.

 مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: پدیده‌های جوی اکنون در این استان فروکش کرده وشرایط زندگی به حالت عادی برگشته‌ است.

«مجید سعیدی» گفت: در پی وقوع بارش رگباری ماشاهد آبگرفتگی تعدادی خانه در روستای پشوئیه بودیم. همچنین سیلاب در بخش شهداد موجب تخریب یک راه روستایی از سمت «جهر» و قطع برق «پشوئیه» و «کشیت» شده‌ بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان ادامه داد: بارش شدید تگرگ در روزهای اخیر در شهرستان‌های بم و نرماشیر خساراتی به درختان میوه وارد کرده است.

سعیدی اضافه کرد: وزش طوفان و تگرگ در شهرستان ریگان نیز موجب فرو ریختن تعدادی از دیوارهای بلوکی، آبگرفتگی ۵ کپر خانوار روستایی و وارد آمدن خساراتی به تاسیسات و شبکه خطوط انتقال برق ریگان شد.

وی گفت: روستای پشتوئیه شهداد با سیلاب بیشتری روبه‌رو بوده و بخشی از جاده ارتباطی روستایی آن تخریب شده که نیروهای امدادی و راهداری در حال رفع خرابی‌ها هستند.

وی درباره برآورد خسارات گفت: هنوز نمی‌توان آمار دقیقی در این زمینه ارائه‌ داد، چون بیشترین بخشی که از این حوادث مربوط به بخش کشاورزی است و کلیه آمارها به صورت موردی است و نتیجه نهایی برآوردها منوط به ارائه گزارش از سوی جهاد کشاورزی استان است.

آسیب رسیدن به بخش کشاورزی فهرج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فهرج گفت: بارش تگرگ و وزش توفان بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد.

علی فهرجی با بیان اینکه بارش تگرگ به ۴۰ درصد از مرکبات این شهرستان ۵۳ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است اظهار کرد: وزش توفان و بارش تگرگ ۴ میلیارد تومان خسارت به زمین‌های زراعی گندم و جو فهرج وارد کرده است. همچنین در این زمینه ۲۰ درصد از نخل‌های این شهرستان  حدود ۱۰۳ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

وضعیت خسارت در شهداد و منطقه پشتوئیه

 شهردار شهداد هم گفت: جاری شدن سیلاب  اخیر ۲۰ میلیارد ریال به اماکن و تاسیسات این شهر خسارت وارد کرده است.

«علی بهرامی» افزود: ورود سیلاب به برخی منازل و کارگاه‌های شهر۲۰ میلیاردریال  به آنها خسارت وارد کرد.

«رضا فلاح» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان هم با بیان اینکه وقوع بارندگی‌های اخیر موجب طغیان رودخانه و آبگرفتگی و خسارت مالی در بخش شهداد کرمان شد اظهار کرد: طغیان رودخانه موجب آبگرفتگی ۳۷ منزل مسکونی در بخش شهداد از توابع شهرستان کرمان شد که در این بین سیلاب به ۹ واحد مسکونی روستای پشوییه بخش شهداد خسارت جدی وارد کرده است.

خسارت توفان در ریگان

فرماندار شهرستان ریگان هم گفت: گرد و غبار شدید و بارش تگرگ، موجب قطع شدن برق ۲۰ روستای این شهرستان شد.

«امین باقری» افزود: بارش تگرگ و وزش توفان شدید شن روز گذشته به مدت یک ساعت جاده ریگان به چابهار را بست و همچنین این طوفان شن و بارش تگرگ موجب تلف شدن صدها دام و طیور، خسارت سیدن به نخلستا ن‌ها و مزارع گندم و جو شد و همچنین ۱۷ شهروند را راهی مراکز درمانی کرد.

باقری ادامه داد: گرد و غبار شدید راه ۲۱ روستای شهرستان ریگان را بست و خسارت سنگینی به زیرساخت‌های این شهرستان وارد کرد که کارشناسان در حال برآورد دقیق خسارت هستند.

گزارش در حال تکمیل است.

کد خبر 595541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha