شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

  یک کاندیدای ریاست جمهوری مطرح کرد: دولتی موفق می‌شود که ایران را قدرت حساب کند نه اینکه ملت ایران را به سیاست بازی مشغول کند. 

محمد غرضی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از برنا، بخشی از گفت‌وگوی محمد غرضی، وزیر دولت سازندگی و کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰را در ادامه می‌خوانید: 

چرا برای حضور در انتخابات اعلام کاندیداتوری کردید و از چه منظر خود را اصلح می‌دانید؟ 

اصل مطلب رضایت عموم مردم و حفظ حقوق عمومی است. سال‌های متوالی است که حقوق عامه حفظ نمی‌شود و همچنین حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن‌ها هم حفظ نمی‌شود و رضایت مردم جلب نشده است. عمر من اجازه می‌دهد این حرف را بزنم که وقتی، رضایت مردم جلب نشود در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

به یاد دارم در ۶ بهمن ۱۳۴۰ شاه انقلاب سفید را اعلام کرد و فقط در تهران و چهار شهر بزرگ تعدادی آمدند و اعلام شد از جمعیت ۲۰ میلیونی سال ۱۳۴۰ میزان ۶ میلیون نفر رای دادند الان هم همینطور شده است.

رئیس جمهور شوم دلار گرانتر نمی‌شود | آقایان در بالا دعوای زرگری راه می‌اندازند؛ در پایین رانت تقسیم می‌کنند  

اصل مطلب که باعث شد من وارد میدان شوم به دلیل معیشت مردم است؛ معیشت مردم بسیار سخت شده است این عزیزانی که آمده‌اند و مصاحبه کرده‌اند و برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کردند هیچ کدام نسبت به مسائل معیشتی مردم اظهار نظر نکردند. اصل مطلب این است که در حال حاضر و در طول تاریخ کشور معیشت مردم هیچ وقت به این سختی نبوده است.

مردم در بازار اجناس را به دلار می‌خرند. حدود سال ۸۰ تا ۸۴ حقوق رسمی کارگران ۴۰۰ دلار بود که امروز به ۱۷۰ دلار رسیده یعنی از نصف هم کمتر شده است بیشترین حقوق بگیران کارگران عزیز هستند وقتی سفره آن‌ها جمع می‌شود یعنی سفره جامعه جمع می‌شود. من عدد و رقم دارم و می‌توانم به مخاطبین بگویم که با تثبیت قیمت‌ها درآمدهای خانوار را اعم از یارانه و حقوق می‌توان چند برابر کرد. 

 همه مجالس در مقابل دولت‌ها ایستادند و امتیازات را بین هم تقسیم کردند

در صورت پیروزی در انتخابات چه برنامه‌ای برای کابینه خود دارید؟ 

من این توفیق را داشتم که به ۸۰ سالگی رسیدم و بیش از ۶۰ سال است که با دولت کار می‌کنم. بیش از ۲۰ سال در ستاد دولت بودم و با کارشناسان ۷ تا ۸ وزارتخانه کار کرده‌ام.

من سطوح کارشناسی را به خوبی می‌شناسم و مدیران و کارشناسان کشور نیز به خوبی من را می‌شناسند. ۲۰ سال تمام کار کردم تا نظام مهندسی را بوجود بیاورم که امروز بیش از ۶۰۰ هزار عضو دارد و همه درآمد مناسب دارند. سه شرط برای بزرگی که می‌خواهد مسئولیت وزارت را بپذیرد می‌گویم؛ اول اینکه ایران را به عنوان یک قدرت سرزمینی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بشناسد.

دوم اینکه اجتهاد کرده باشد که همه دشمنان داخلی و خارجی ملت ایران مایوس شده و صحنه را ترک کرده‌اند بهترین آن تاسیسات نظامی گری آمریکا در چهل سال گذشته است.

سوم حقوق عمومی مردم است که باید بر حقوق خاصه ترجیح داده شود یعنی قرار نیست دولت‌ها دائما امتیازات را از مردم بگیرند و برای خودشان هزینه کنند.

بر این اساس من کارشناسان مجربی را در سطوح مختلفی می‌شناسم و کسانی که این سه اصل را قبول داشته باشند به مجلس معرفی می‌شوند. آوردن اسم اشخاص انحصار درست می‌کند و من می‌خواهم بین من و مجلس ارتباطی منطقی برقرار باشد و نمی‌خواهم یک طرفه تصمیم بگیرم. همه مجالس در مقابل دولت‌ها ایستادند و امتیازات را بین هم تقسیم کردند من امتیازی ندارم که به کسی بدهم و امتیاز را به مردم بر می‌گردانم. اگر این توفیق پیدا شد که من کابینه تشکیل بدهم حقوق عمومی را بر حقوق دولت و مجلس و قوه قضا ترجیح می‌دهم و مهمتر از همه رانت خواری را به صورت علمی و فنی ریشه کن خواهم کرد. 

من مابه التفاوت دلار را به مردم بر می گردانم

در گام دوم انقلاب هستیم بیشترین اولویت دولتی که بر سر کار می آید چه باید باشد. اولین قدم خود شما در صورت پیروزی چه خواهد بود؟

اولین قدم این است که رانت خواری واضح و مستقیم را از بین ببرم. من مابه التفاوت دلار را به مردم بر می گردانم و این امتیاز را از رانت خواران سیاسی و اقتصادی می گیرم و به مردم بر می گردانم. اولین کار من وسعت بخشیدن به سفره مردم خواهد بود. ۲۰ میلیون نفر در ایران نه حقوق بگیر هستند و نه درآمدی دارند و نه بیمه هستند. وقتی نان گران می شود آنها چه می کنند؟ شان ملت ایران نیست که نسبت به نان سفره نگرانی داشته باشند. 

کد خبر 595505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha