یک لحظه تصور کنید داستان برعکس بود و یکی از کشورهای متجاوز به ایران پیش از مسابقه فوتبال رودررو چنین پستی منتشر می‌کرد؛ فقط خود خدا می‌داند چه بلوایی به پا می‌کردیم.

پرسپولیس

همشهری‌آنلاین - رسول بهروش

هنوز جای زخم محرومیت ۶‌ماهه عیسی آل‌کثیر بر پیکر پرسپولیس درد می‌کرد که مسئولان این باشگاه یک دسته‌گل جدید به آب دادند؛ به‌مراتب زشت‌تر از کار عیسی.

اگر شادی گل آل‌کثیر خالی از اراده برای آزار دیگران بود، صفحه رسمی پرسپولیس در اینستاگرام از روی علم و عمد، با مطالعه و تحقیق زمان حمله نادرشاه افشار به هندوستان را استخراج کرد تا سفر سرخپوشان به گوا برای شرکت در لیگ قهرمانان آسیا را با آن ستیزه‌جویی تاریخی مقایسه کند! یعنی همین‌قدر از قافله عقبیم، همین‌قدر نگاه‌مان به دنیا غلط و سرشار از توهم است.

آن پست کذایی حالا مایه استرس و عذاب هواداران شده، چرا که فدراسیون فوتبال هندوستان رسما به AFC شکایت برده است. سرشکستگی واقعی برای ما اما پیش از این رخ داد؛ زمانی که صدها کاربر هندی در توییتر خطاب به پیج ایرانی نوشتند: «احتمالا فلسفه ورزش را متوجه نشده‌اید. هدف از فوتبال، نزدیک‌تر شدن آدم‌ها به هم است.» بله رفقا؛ خیلی چیزهای دیگر هم هست که ما نمی‌دانیم.

یک لحظه تصور کنید داستان برعکس بود و یکی از کشورهای متجاوز به ایران پیش از مسابقه فوتبال رودررو چنین پستی منتشر می‌کرد؛ فقط خود خدا می‌داند چه بلوایی به پا می‌کردیم.

کفن می‌پوشیدیم و فضای مجازی را هشتگ‌باران می‌کردیم. همیشه خدا کارمان همین است. با بدترین لحن در مورد دیگران حرف می‌زنیم و قضاوت می‌کنیم، اما یک سر سوزن عکس‌العمل مشابه را برنمی‌تابیم.

هر بار با یک تیم عربی بازی داریم، تیترهایی می‌زنیم که حتی مرورشان هم چندش‌آور است؛ پر از کینه و نفرت.

برای برتری‌های ۴ گله و ۵‌گله تیم‌های ایرانی مقابل رقبا مثل نقل و نبات از تعابیری مثل تحقیر و له کردن استفاده می‌کنیم؛ چیزهایی که صراحتا با روح ورزش مغایر است.

پیش آمده که حتی پرسپولیس و استقلال هم برابر رقبای عربی ۵ گل و ۶ گل خورده باشند، اما خب این اتفاق است و طرف برنده حق ندارد از گل نازک‌تر به ما بگوید.

مهدی طارمی به تیم عربی گل می‌زند و شادی بریدن سر را به اجرا در می‌آورد، گزارشگر عربی اما در مواجهه با گل قیچی برگردان همین بازیکن سنگ تمام می‌گذارد: «آفرین ایرانی، جانم طارمی»...

موضوع فقط ادمین پیج پرسپولیس نیست؛ چه اینکه همه ما مستعد افتادن در چنین دام‌هایی هستیم.

اگر سن و سال‌تان بیشتر باشد، حتما یادتان هست که زمانی تفریح دسته‌جمعی تماشاگران در مواجهه با تیم‌های عربی این بود که دم و دقیقه ۶۰ هزار نفری فریاد بزنند: «بقره، بقره...» و البته که سکوهای آن زمان هزار برابر پاک‌تر و انسانی‌تر از فضای مجازی امروز بود.

فرهنگ و ناخودآگاه ما در چنین شرایطی شکل گرفته است؛ جایی که در فضای عمومی علیه نژادپرستی نطق‌های آتشین ایراد می‌کنیم، اما در محافل خصوصی برای هم جوک‌های قومیتی می‌گوییم و قاه قاه می‌خندیم.

از ما انتظار دوستی و احترام به نوع بشر نداشته باشید. ما همانهایی هستیم که سرمربی مشهور فوتبال‌مان بازیکن سیاه‌پوست تیم حریف را «آدمخوار» نامید و یک هزار تومانی هم جریمه نشد.

همین آدم هنوز هر کجا می‌نشیند از باب شیرین‌بازی چهره خدادادی فلان شاگرد قدیمی‌اش را به سخره می‌گیرد و ککش هم نمی‌گزد از اینکه طرف دیگر بچه نیست و امروز فرزند نوجوان دارد.

ما در تلویزیون اینها را دیدیم، روی سکو آن شعارها را دادیم و در روزنامه آن تیترها را خواندیم؛ چرا انتظار دارید ناگهان در اینستاگرام تبدیل به فیلسوف روشنفکری شویم که به همه مخلوقات پروردگار، به همه انواع بشر نگاه برابر و محبت‌آمیز دارد؟

خیلی خیلی تمرین لازم است. هر کسی هم باید از خودش شروع کند.

کد خبر 595461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 50
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 2
    مسولان پرسپولیس را هنوز نشناخته اید
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    2 2
    واقعا اگر ایرانیان همین ادب اسلامی و احترام به قومیتها را یاد بگیرند و دست از تحقیر خود و دیگران بردارند نگاه جهانیان به ایران دگرگون خواهد شد. البته اکثریت ایرانیان از این بد اخلاقیها مبرا هستند ولی آنچه دیده می شود متاسفانه همین تندرویها است
  • مهدی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    4 1
    احسنت به این متن و نویسنده آن. واقعاً عالی بود.... البته این متن مختص به فوتبال نیست و وضعیت فرهنگ مردم کشور ما هم به همین روال داره جلو میره....
  • پیام IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    5 2
    متاسفانه ما آدمای بظاهر با فرهنگی هستیم اما حقیقت اینه که حلقه گمشده تو جامعه ما ک تبدیل ب بزرگترین معضل امروز ما شده همین نبود فرهنگ در تعامل با بقیه هستش. نوع نگرش ما نسبت ب مسائل و موضوعات بشدت سطحی و پیش پا افتادس و خودم باورم اینه؛ نه همه اما اکثرمون هنوز ب اون اصطلاحا کوک فکری و دانش بیان نرسیدیم.
  • Azim lotfi IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    3 4
    احسنت خیلی زیبا
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    3 2
    درود بر شما .احسنت .عالی توصیف کردی وبه موضوع پرداختی .بنده پرسپولیس هستم ولی خجلت کشیدم گه باشگاه بزرگ تر نداره که اجازه میدن به دیگران توهین بشه .چرا بعد هر باخت ویا مساوی مربیان به داوران توهین می کنن
  • جبار AE ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    3 2
    بابا دست ازسرپرسپلیس بردارید زشت بخدا ازداخل ایران دارن به این تیم ضربه میزنند پرسپلیس مظلوم بخدا ولی باقدرت هم هست خجالت بکشید
  • منصور IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    5 5
    very good آفرین به شما با این نکته سنجی ..آفرین ‌..آفرین.. افرین
  • مسعود GB ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    4 0
    یادم است تیم بایرن مونیخ المان آمد ایران . در فرودگاه مردم استقبال کننده برای شوخی سلام هیتلری به این تیم دادند. تیم می خواست برگردد . به آنها توضیح دادند که قضیه چی است و‌این یک جوک‌ ‌است در ایران و خلاصه بخیر گذشت. این کار در المان ۳ سال زندان دارد . عدم اطلاع می تواند منجر به پیدایش مشکلات می شود .
  • محمدکیا AE ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    2 0
    درود برشرفت که حرف حق رو میزنی این واقعیت که همیشه دیده نشده
  • ۲۳ IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    12 3
    اقای مثلا نویسنده در مورد کار طارمی باید بگم طارمی جواب بازی رفت را داد ...........
  • هستی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 1
    احسنت برشما واقعا عالی و بجا گفتید کاش فرهنگ ما از این نگاه نژاد پرستانه و برترانه که نشان از عفب ماندگی فکری و نه روشنفکری خالی شود و یک فرهنگ انسانی اسلامی باشد که شعارش دوستی و احترام به تمام قومیتها و ملتها باشد
  • عسل ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    2 0
    دمت گرم بااین متنی ک نوشتی؛صادق ترین متنی بود ک تاحالا خوندم
  • اسد IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    2 0
    ایا باشگاههای ایران اینقدر بی در وپیکرند که هر ادم بی سوادی هر چه دلش خواست در سایت باشگاه انتشار دهد مگر باشگاه رئیس ندارد مگر مدیر ندارد آقای سمیعی واقاشکوری چکارند آقای مدیر فقط در فضای مجازی میداند آقایان به خودتان بیاید تمام مردم می دانند که چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب باشگاه بزرگ پرسپولیس مردمی ترین وبا سواد ترین باشگاه ایران بوده و خواهد ماند این آقا که این متن را در سایت باشگاه گذاشته دشمن قسم خورده پرس پولیس است خواهشمندیم از باشگاه اخراج و تمام جریمه این ناشیگری را باید خودش بده ما هواداران باشگاه قسم می خوریم چناچه جریمه ای از طرف ای اف سی به خاطر این حرف های بی حساب به پرس پلویی وارد بشود اون آقا دیگر زندگی راحتی نخواهد داشت واقعی سمیعی خوشگوار مقصران بعدی هستند
  • بهنام RO ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    دست مریزاد .این متن بسیار هوشمندانه نوشته شده. متاسفانه جامعه تهی ازاخلاق اما خودشیفته ایران به مسیربدی افتاده است که نویسنده محترم آن را تحلیل کرده و با قلمی شیوا گوشزد کرده است. خود گو...پنداری بیماری شایع بسیاری ازایرانیان عصرحاضراست‌.
  • AE ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    2 0
    چی میگی حاجی یه آدمی این کارو انجام داد که به باشگاه ضربه بزنه با این مطالب تون سعی نکنین حاشیه برا تیم درست کنین کسی نیست از خودتون شکایت کنه که تو صفحه اول گوگل هرچی دلتون خواست مینویسین
  • بردیا IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 1
    سلام... واقعا متن زیبایی نوشتیددقیقا ما ایرانی ها این شکلی هستیم... ممنون از شما بابت دیدگاه زیباتون درمورد این مسئله
  • کاسه داغترازآش IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    دوباره فیلمتان برای نابودی پرسپولیس اغازشده،، بسه.. بس. ایرانی هستیدناسلامتی
  • حبیب IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 1
    دلیلش اینه که هیچکس جای خودش نیست.
  • احسنت IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    درود
  • علیرضا شکوری IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    الان نویسنده سایت همشهری چی پیش خودش فکر می کنه ؟ فکر می کنه من این قضیه رو کشش بدم تا باشگاه پرسپولیس محروم بشه؟ یا اون طرعی هستی یا خودزنی داری می کنی من نمی دونم شما رسانه ها چرا بی خیال قضیه نمی شید و همه می خوان زودتر تموم بشه چرا هی هر روز از این قضیه مطلب می نویسید؟ هدف تون چیه؟
  • مهدی IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 1
    عالی بود
  • معترض US ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    همشهری جان ،خیلی شلوغش کردی ،کار رسانه ایی پرسپولیس اصلا درست نبود و سراسر غلط و اشتباه بود ولی تبم فوتبال چه گناهی داره که داری همینطور حمله میکنی اشتباه را مدیران یابق پرسپولیس کردند که برای جواروگویی به بازیکنای تیم با هر کسی قرادادکارگزاری امضا کروند و آنها هم از وضعیت پرسپولیس سوءاستفاده را بردند و پرسپولیس را تو هچل انداختن ،انشاالله خداوند به همه ما کمک کند و این خطر محروم شدن پرسپولیس هم به خیر بگذره
  • خانه دار IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 1
    آنهایی که این کارها را میکنند رخنه کرده اند در ورزش پاک ماازادب ومعرفت بدور هستند دشمن ایران در لباس دوست هدفی جز خراب کردن ایران در مجمع بینمللی ندارند دعا میکنم خدا یکم عقل بهشان بدهد
  • IE ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    عالی بود
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    عالی
  • سعید امانی IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    شماها هستید که این نوع گزارش ها اتش میاندازید دردامن دشمن
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 1
    بباید وزارت امورخارجه ورودکنه و پرسپولیس رو به شدت جریمه کنه
  • جواد IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    احسنت عالی
  • اکبر FR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    احسنت به نقدتان که جسارت کردی واقعیتی را منعکس کردی چرا خوب حرف زدن را بلد نیستیم چرا تعامل خوب بلد نیستیم و چرا۰۰۰۰۰
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    احسنت به این مطلب که نوشتید همین‌گونه هست که بیان فرمودید. ما هنوز فرسنگها با مفاهیم هم زیستی سالم و احترام به حقوق اقوام و ادیان و سایر ملل فاصله داریم.
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    ایرانی هستیم دیگه
  • رضا IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    پرسپولیسی ام متنت عالی بود امیدوارم همه ما سرعقل بیاییم
  • احسان معتمدی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    کاملا درست گفته آید واقعا شرم آور است ما اخلاق را کاملا دور ریخته ایم و فقط به هوسهای خودمان فکر میکنیم
  • دورد IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    درود و دوصد بدرود بر شما واقعاً کیف کردم هزاران آفرین برنویسنده این مطلب خیلی وقت بود از خبرنگاران و روزنامه ها چنین مطالب درستی که رک و پوست کنده حرف بزنه رو نخونده بود
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    آفرین بر این قلم و این شعور و افتخار می کنم به نویسندگی این نویسنده ی خوش ذوق و با شعور بعنوان یک هم وطن... دست مریزاد
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    متاسفانه روی فرهنگ سازی مردم هیچ کاری نشده، اگر به جای تبلیغ پفک نمکی مقداری کار فرهنگی میشدخیلی از این مسائل حل میشد
  • ابراهیم IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    درود که گل گفتی
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    کاملا نویسنده حق دارد
  • بهزاد دورودی IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    احسنت .من پرسپولیسیم اما خیلی ناراحت شدم
  • محمود IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    واقعا همینطوره ما نباید تاریخ جنگمونم با فوتبال یکی کنیم
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    آفرین گاهی اوقات خوبه اینجور سوزن هايي به خودمون بزنیم در کنار جوالدوز هايي که به دیگران میزنیم
  • bakhtyari,babadi,gahshah IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    خودکرده راتدبیرنیستچرابایدحرغی رانسنجیده زد,دیگه چقدبایدمحرومیت بکشن تابفهمن,بایددودوره باشگاه روازهرحضورورزشی محروم کنن,تابفهمن یه من ماست چقدکره داره
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    افتخارات ما را جهانیان باید بدانند..همین هند پول نفت ما را نمی دهد زورش می رسید کشورمان را هم می گرفت...کار نادر سراسر غیرت بود
  • هانی خوزستانی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 2
    گل گفتی افرین به نویسند ی این خبر
  • پرسپولیسی IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 1
    واقعا از کارهای بچه گانه ای که باعث تخریب تیم و باشگاه میشه حمایت نمیکنم.ضربه ی این کارها به طرفداران تیم میخورد چون مسولیین وبازیکنان تیم هیچگونه ضرری متحمل نمیشن پس براشون مهم نیست.متاسفم که پرسپولیسی هستم.
  • جمشید IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 1
    دیگه نمیخاد شما آتیش بیار معرکه بشی و آب بریزی تو آسیاب دشمن تا امثال شما هستید دشمن به چه کار آید !!!!
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 1
    پیش میاد، یه وقت یکی یه کاری میکنه دودش تو چشم همه میره ولی همین شماها شلوغش میکنید، یه نفر از قبل این چیزا رو تو ورزش ما تعلیم داده به ادمین های مجازی؟ فقط طلب داریم.
  • عباس کریمی IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 1
    گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من ; آنچه به جایی نرسد فریاد است . اینا مایه آبروریزی ایران و ایرانی هستن .
  • رضا IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    1 0
    آفرین مرحبا هزار آفرین. چقدر جای خالی چنین نوشته هایی این روزها احساس می شود.
  • ایرانی IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    3 0
    صحیح است
  • ربیعی IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    2 1
    شما چرا بابت این قضیه بلوا وآتش بپا می کنید .بحساب خودشان یک نوع کرکری بود وتمام شد .یادتان هست درفینال سال گذشته ده هزار پیامک تبریک وشادباش پیروزی به باشگاه کره جنوبی ارسال شد .نکند خدا نکرده شما هم آتش بیار معرکه شده اید .
  • علی IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 3
    برای شما که چنین چیزی رو گذاشتی باید متاسف بود که گل بخودی میزنی معلومه استقلالی هستین همتون همون طور که باعث محرومیت عیسی شدین این بار هم پتانسیلش رو دارین اون کار عیسی رو یکی بازیکنان شارجه انجام داد اما هیچ محرومیتی نداشت
  • وفا IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 4
    آفرین ما ایرانیها خودمو نو عقل کل میدونین به خاطر همین هم ازتمندون بشری عقبیم
  • ناشناس AE ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    2 0
    با سلام، متاسفانه به مساله بسیار درستی اشاره فرمودید.
  • AE ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    1 0
    دقیقا شعور مهمتر از شور هست که داشتنش برای همه مخصوصا افراد مطرح بسیار نیاز هست.
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    4 0
    این فرد حتما عمدی این کار رو کرده یعنی میدانسته که این کارش چه تبعاتی داره چرا با این آدمها که برای ملت و مملکت دشمن تراشی میکنند برخورد نمیشود ؟
  • علی IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    3 0
    در اینکه نباید چنین پستی می زاشتیم کاملا درست ولی حتما اگر کشوری چنین پستی برامون می زاشت بلوا می کردیم از اون درستر . ما که بی تعصب نیستیم ....