در منوی غذاهای گیلانی‌ها و اصولا شمالی‌ها تنوع غذاهای گیاهی خیلی زیاد است.

غذا
  • شش‌انداز گیلانی

البته این به این معنی نیست که این غذاهای گیاهی شمالی چون بدون گوشت و مرغ هستند خاصیت هم ندارند. در این غذاها از مواد مغذی بسیاری استفاده می‌شود. به عنوان مثال در همین شش‌انداز گردو ماده اصلی است که همه از خواص آن آگاه هستند. البته در این شش‌انداز که هم می‌شود به صورت خورش، با پلو خورد و هم به صورت خوراک با نان، از آب مرغ هم استفاده شده است.

 مواد لازم برای ۴ نفر
۱۵۰ گرم گردوی آسیاب‌شده
۷ ـ ۶ عدد بادمجان
۱ پیمانه آب مرغ
۱ عدد پیاز
۲ ق‌س رب انار
مقداری شکر در صورت تمایل
روغن مقداری
به میزان لازم نمک
۱ ق‌چ گلپر

۱ پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کنید. در قابلمه‌ای مناسب مقداری کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. پیاز را در روغن خوب سرخ کنید تا طلایی‌رنگ شود.
۲ گردوی آسیاب‌شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. وقتی گردوها رنگشان تغییر کرد، نوبت افزودن آب مرغ است. یک پیمانه هم آب اضافه کنید. حرارت را کم کنید  و در قابلمه را بگذارید.
۳ بادمجان‌ها را پوست بگیرید و کمی نمک بزنید. به مدت یک ربع صبر کنید، بعد آنها را به شکل مکعب‌های کوچک برش بزنید. در تابه‌ای روغن بریزید و روی حرارت بگذارید.
۴ بادمجان‌های مکعبی را در روغن داغ سرخ کنید. دقت کنید بادمجان‌ها نباید خیلی سرخ و تیره‌رنگ شوند. بعد از این‌که بادمجان‌ها را تفت دادید آنها را از روغن بیرون بیاورید و کناری بگذارید.
۵ وقتی گردو به روغن افتاد، رب انار را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا حل شود. حالا می‌توانید بادمجان‌ها را اضافه کنید و حدود ۱۰ دقیقه تا یک ربع صبر کنید تا بادمجان‌ها بپزند. در آخر کار نمک و گلپر و در صورت تمایل شکر را هم اضافه کنید و بعد از جا افتادن خورش آن را در ظرف مورد نظر بکشید و با کته سرو کنید.

  • سالاد سیب و گردو  با سبزیجات اضافه

  رژیمی‌ها معمولا در انتخاب سالادی که هم شکمشان را سیر کند و هم خوشمزه و متنوع باشد و چاق هم نکند، در مضیقه هستند. این پیشنهاد ویژه هدیه مخصوص ما به شماست.

  •  مواد لازم سالاد برای ۴ نفر

۴ پیمانه مخلوط سبزیجات سالاد (شامل کاهو، برگ کرفس، اسفناج و هر سبزی دلخواه دیگر)
۲ پیمانه سینه مرغ پخته ریش‌ریش شده
 ۳  /۱ پیمانه بلوچیز رنده شده
۴  / ۱ پیمانه مغز گردوی خردشده
۲ عدد سیب خوراکی
مواد لازم برای سس سالاد
۲ ق‌س آب سیب
۱ ق‌س سرکه سیب
۱ ق‌س سرکه بالزامیک
۱ ق‌چ سس خردل
۴  /۱ ق‌چ پودر سیر
۳  /۱ پیمانه روغن زیتون

۱ سیب‌ها را پوست بگیرید و خرد کنید. کاسه بزرگی آماده کنید و مخلوط سبزی‌ها را در کاسه بریزید. بلوچیز، مغز گردو و سینه مرغ و سیب را روی سبزی‌ها بریزید.
۲ تمام مواد سس سالاد را با هم مخلوط کنید و روی سالاد بریزید و خوب هم بزنید.

کد خبر 595417

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 16
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بازنشسته GB ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    10 1
    گردوی کیلویی ۳۰۰ هزار تومان که نمیشه خرید دیگه فقط نیگاه میکنیم پشت ویترین
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    14 3
    بخداقسم یک ماه گوشت نخوردم بسلامتی بی تدبیری مسولان ازکجا بیاریم بخوریم
  • زهرا شانه چیان IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    24 1
    با سلام و احترام اینجاب کارشناس آشپزی گیلانی که در سازمان فنی حرفه همراه استاد سکینه شانه چیان کارشناس رسمی مجله آشپزی خانواده سبز ۳۶۵ نوع غذا و دسر گیلانی را استاندارد سازی کردیم با احترام قابل ذکر است که یادآور شوم ۶ انداز یعنی بجای مرغ و گوشت از ۶ صیفی جات که در باغ هر گیلانی موجود بود و گردو یی که همیشه در پستوی خانه ها به وفور پیدا می شد درست می شد که علاوه بر منفعت هزینه کمی هم برای درست کردن داشت و با رعایت سرد مزاجی و گرم مزاجی درست می شد که شامل هویج و بادمجان و گوجه فرنگی و پیاز و سیر وجالب بدونید ماده اصلی آن پوست هندوانه بود درست می شد درست می شد و به همراه گردو و رب انار و غیره که همه ۶ نوع صیفی جات رنده کردهیا به صورت نگینی ریز خرد کرده و تک تک سرخ می کردن و بعد مانند فسنجان درستش می کردن و واقعا خوش مزه و مقوی بود
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    5 18
    خیلی مردم پول دارن گردو بخرن؟
  • لیلا IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    28 2
    بگو میخایم بگیم اگه گوشت گرونه نخورید نه که حالا گردو خیلی ارزونه...
  • زهرا .م.م IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    26 0
    گرد و که از گوشت هم گرونتره