جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

محمدباقر قالیباف در توییتی اعلام کرد ایران اولین محصول اورانیوم ۶۰ درصدی را تولید کرده است

سانتریفیوژ

به گزارش همشهری آنلاین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: «با افتخار اعلام می‌کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته و در شب زیارتی سید الشهدا(ع)، دانشمندان جوان و خداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند. این موفقیت را به مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می‌گویم؛ اراده ملت ایران معجزه‌آفرین است و هر توطئه‌ای را خنثی خواهد کرد.»

 ایران به اورانیوم ۶۰ درصدی رسید

در پی اقدام خرابکارانه روزهای اخیر در نطنز که گفته می شود با شیطنت رژیم صهیونیستی انجام شد؛ ایران روند غنی سازی 60 درصدی را در نطنز با دستور رئیس جمهور آغاز کرد. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره این اقدام گفته بود:  به دستور رئیس جمهور سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

با این حال فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و نماینده فعلی مجلس در پیامی در فضای مجازی پیشنهاد داده بود ایران به سمت غنی سازی 90 درصدی برود. اون نوشت: از ده سال قبل توانمندی تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برای پیشران اقیانوس‌پیماها و زیردریایی‌ها وجود داشت. پیشنهاد من این است همچون کشورهای صنعتی، به سمت تولید سوخت با ‎غنای بالای ۹۰ درصد برای آشکارسازهای تابش هسته‌ای و راکتورهای مینیاتوری تحقیقاتی برویم.

حرکت ایران به سمت غنی سازی 60 درصدی با نگرانی ها و واکنش اتحادیه اروپا و طرف های برجام همراه شده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی اواخر هفته جاری آغاز غنی سازی 60 درصدی در نطنز را تایید کرده بود.

کد خبر 595384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha