سازمان جهانی بهداشتمی‌گوید دانمارک که مصرف واکسن‌های کرونای آسترازنکا را به علت نگرانی درباره بروز عارضه نادر لخته شدن خون متوقف کرده است، در حال بررسی گزینه‌ها برای دادن این واکسن به کشورهای فقیرتر است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دانمارک نخستین کشوری است که استفاده از واکسن کرونای شرکت آسترازنکا را به کلی متوقف کرده است و این در حالی است که مقامات بهداشتی در اروپا همچنان در حال بررسی گزارش‌ها درباره بروز موارد یک عارضه نادر لخته شدن خون در رگ‌های مغز به همراه افت پلاکت‌های خون در دریافت‌کنندگان این واکسن هستند که به خصوص در زنان جوان رخ داده است.

بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر هم استفاده از این واکسن در گروه‌های سنی جوانتر متوقف کرده‌اند.

البته سازمان جهانی بهداشت به همراه انگلیس و آژانس دارویی اروپا (EMA) می‌گویند سودمندی‌های واکسن آسترازنکا بیشتر از خطرات آن است و مصرف آن را توصیه می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت همچنین از کشورها خواسته است که از احتکار واکسن‌هایی که مصرف نمی‌کنند، خودداری کنند.

بخش عمده واکسن‌های کرونا توزیع‌شده در جهان تا به حال به کشورهای ثروتمندتر رسیده است.

هانس کلوگ، رئیس منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «من دیروز با دکتر سورن بروستروم، مدیر کل سازمان بهداشت دانمارک صحبت کردم و متوجه شدم که وزارت خارجه دانمارک آماده دادن واکسن کرونای آسترازنکا به کشورهای فقیرتر است.»

مقامات سازمان جهانی بهداشت از اقدام دانمارک برای متوقف کردن مصرف واکسن آسترازنکا انتقاد نکرده است و می‌گوید هر کشوری می‌تواند بر اساس میزان واکسیناسیون، عفونت و بستری شدن درباره برنامه واکسیناسیونش تصمیم بگیرد.

بروستروم گفته است که کشورش تا به حال جمعیت سالمند کشورش که در معرض خطر دچار شدن به شکل شدید کووید-۱۹ هستند، واکسینه کرده است و گروه‌های جوانتر در معرض خطر کمتر عوارض شدید کرونا هستند.

کد خبر 595324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha