مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آزمایشات جدید فونیکس، وجود آب بر روی این سیاره را تایید کرد. همچنین ماموریت فونیکس به مدت 5 هفته تمدید شد.

مریخ نشین فونیکس سرانجام چهارشنبه گذشته (9مرداد) موفق شد نمونه خوب و تازه‌ای از خاک مریخ را به سلامت به آنالیزر حرارتی خود برساند.

به گزارش آسمان پارس، این ابزار طراحی شده تا نمونه‌های خاک مریخ را در اجاق‌های کوچک خود بسوزاند و با فرایندی شبیه به استشمام ، عناصر کلیدی موجود در آن را شناسایی کند .

ویلیام بوینتون از دانشگاه آریزونا و از سرپرستان این پروژه می‌گوید : "دانشمندان پیش از این شواهدی از وجود آب یخ بر روی مریخ را مشاهده کرده بودند، از طریق رصد های مدارگرد Mars Odyssey و همچنین مشاهدات فونیکس ، اما این اولین بار است که ما آب مریخ را لمس کردیم و طعم آن را چشیدیم!".

این نمونه جدید خاک از گودالی به عمق حدودا 2 اینچ تهیه شده است . هنگامی که بازوی رباتیک فونیکس برای اولین بار به این عمق رسید ، با یک لایه سخت از خاک یخ زده برخورد کرد . فونیکس برای اینکه بتواند نمونه را قبل از اینکه در معرض هوا قرار بگیرد به TEGA برساند، با مشکلات زیادی روبرو شد و راه‌های مختلفی را امتحان کرد، اما در نهایت موفق شد این نمونه از خاک مریخ را به سلامت به آنالیزر حرارتی خود تحویل دهد . آزمایش این نمونه وجود آب در مریخ را به طور قطعی تایید کرده است.

همچنین در کنفراس خبری فونیکس، ناسا اعلام کرد که ماموریت این مریخ نشین را تا 30 سپتامبر تمدید کرده است. مدت زمان پیش بینی شده برای ماموریت فونیکس 3 ماه بود که در همین ماه میلادی(آگوست) پایان می‌یابد، اما ناسا 5 هفته، به 90 روز ماموریت مریخ نشین اضافه کرده است.

به نظر می‌رسد ناسا با توجه به وضعیت خوب فونیکس و دریافت مناسب انرژی خورشیدی ، در نظر دارد از موقعیت منحصر به فرد این مریخ نشین در شمالگان مریخ، نهایت استفاده را ببرد.

در طول این 5 هفته اضافه، تیم تحقیقاتی فونیکس به بررسی این پرسش خواهند پرداخت که در صورت وجود مواد شیمیایی کربن دار و دیگر مواد عالی، آیا یخ مریخ به اندازه‌ای آب خواهد شد که فعالیت های بیولوژیکی در آن شکل بگیرد یا نه.

کد خبر 59527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز