فهرست جهانی قدرتمندترین گذرنامه‌های دنیا در سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ منتشر شد که بر اساس آن، گذرنامه ژاپن با امکان سفر بدون روادید به ۱۹۳ کشور در صدر قرار دارد.

رده‌بندي گذرنامه‌هاي دنيا

به گزارش همشهری آنلاین، رتبه‌بندی گذرنامه هنلی بر اساس آمار و ارقام انجمن بین‌المللی ترابری هوایی - یاتا و تعداد کشورهایی که دارندگان گذرنامه هر کشور می‌توانند بدون روادید به آنها سفر کنند، در هر نوبت فهرست قدرتمندترین گذرنامه‌های دنیا را منتشر می‌کند. در سه ماه دوم سال جاری میلادی گذرنامه ژاپن با قدرت سفر کردن بدون روادید به ۱۹۳ کشور بسان سه ماه اول ۲۰۲۱ در صدر جدول رده‌بندی گذرنامه‌ها قرار دارد. پس از آن سنگاپور با ۱۹۲ کشور ایستاده و آلمان و کره‌جنوبی با ۱۹۱ کشور رده سوم مشترک را در اختیار دارند.

در انتهای فهرست قدرتمندترین گذرنامه‌های دنیا افغانستان در رده ۱۱۰ ایستاده و عراق و سوریه به ترتیب هر کدام یک رتبه بالاتر از آن قرار دارند. پاکستان، یمن، سومالی، فلسطین، نپال، کره شمالی و لیبی و کوزوو (مشترک) هم رتبه‌های ۱۰۷ تا ۱۰۱ را به خود اختصاص داده‌اند. رتبه ۱۰۰ مشترک هم در اختیار سه کشور بنگلادش، لبنان و سودان است.

اولین رتبه بالاتر از ۱۰۰ یعنی ۹۹ را دو کشور از آن خود کرده‌اند؛ ایران و سریلانکا. شهروندان این دو کشور آسیایی با گذرنامه‌های خود می‌توانند به ۴۲ کشور دنیا بدون روادید سفر کنند. کنگو و اریتره، سودان جنوبی، اتیوپی، نیجریه، میانمار و جیبوتی در این فهرست بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند و با گذرنامه این کشورها می‌توان بدون روادید وارد مرزهای ۴۳ تا ۴۸ کشور شد.

جایگاه ایران در فهرست قدرتمندترین گذرنامه‌های دنیا |‌ ژاپن در زمانه کرونا همچنان صدرنشین است

رتبه‌های چهار تا شش این رده‌بندی دربست در اختیار ۱۱ کشور اروپایی است اما در رتبه هفت مشترک نام دو کشور نیوزیلند و ایالات متحده آمریکا هم کنار اروپایی‌ها به چشم می‌خورد. با گذرنامه آمریکا می‌توان بدون روادید به ۱۸۷ کشور رفت. در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه بهترین رتبه را امارات متحده عربی دارد که در رده ۱۵ مشترک با رومانی ایستاده و با گذرنامه آن می‌توان به ۱۷۴ کشور (بدون روادید) سفر کرد.

نسخه اصلی رده‌بندی گذرنامه هنلی - سه ماه دوم ۲۰۲۱ را می‌توانید اینجا ببینید و دریافت کنید.

کد خبر 595127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha