در جلسه ستاد ملی کرونا تصمیم بر این شد که سفرهای استانی از روز چهارشنبه تا دوشنبه آینده ممنوع شود.

سفر ـ جریمه

به گزارش همشهری‌آنلاین  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه همه تلاش ها در 16 ماه گذشته بر این بوده است که مردم لوازم و تجهیزات کافی برای مقابله با این بیماری در اختیار داشته باشند و دستور العمل های بهداشتی را مراعات کنند تا با موج جدید بیماری مواجه نشویم، اظهار داشت: متاسفانه  موتاسیون و جهش های متعدد این ویروس و ورود ویروس انگلیسی به کشور دلیل مواجه شدن با موج چهارم بیماری بود که مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد.

 روحانی با بیان اینکه براساس گزارش ها مراعات عمومی دستورالعمل های بهداشتی حدود 67 درصد است که رقم قابل قبولی نیست، افزود: اگر رعایت پروتکل ها در جامعه به 90 درصد نرسد خطر مواجه شدن با موج جدید بیماری و مشکلات ناشی از آن بیشتر خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، با بیان اینکه تاکنون 5 میلیون دوز واکسن در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته و حدود 3 میلیون دوز واکسن تزریق شده است، گفت: یکی از افتخارات این دولت این است که واکسیناسیون طبق برنامه تدوین شده در سند ملی واکسیناسیون و براساس اولویت های تعیین شده به صورت رایگان  انجام می شود.

روحانی با تاکید بر اینکه برای واردات واکسن مورد اطمینان و تولید واکسن در داخل همه تلاش خود را انجام می دهیم، گفت: بخش خصوصی برغم اخذ مجوز های لازم  برای واردات واکسن، تاکنون موفق نبوده است و این نشان می دهد که برخلاف تصورها، واکسن در جهان فراوان نیست و تهیه آن با مشکلات و موانعی مواجه است.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت جلوگیری از شیوع ویروس هندی کرونا در کشور، اظهار داشت: امروز با موتاسیون جدیدی از ویروس کرونا و نوع هندی آن مواجه هستیم که در برخی از مناطق جنوبی کشور مردم را با مشکل مواجه کرده است و ضرورت دارد تا تلاش کنیم که این ویروس به مناطق مرکزی و شمالی کشور انتقال پیدا نکند.

 روحانی با اشاره به مصوبه جلسه در خصوص تعطیلات نیمه خرداد، اظهار داشت: از مردم خواهش می‌کنیم از سفرهای بین استانی خودداری کنند و باز هم تحمل کنند  به خوبی از این شرایط عبور کنیم تا به پایان ماه و ایام انتخابات برسیم در عین حال در جلسه تصمیم گرفته شد تا از روز چهارشنبه هفته جاری سفرهای بین استانی تا روز دوشنبه هفته آینده ممنوع شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پیش از این نگران ایام تبلیغات نامزدهای انتخابات بودیم  که امروز پس از مشخص شدن لیست نامزدها، موارد نگرانی کمتر شده و قاعدتاً شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.  اما در عین حال همه باید دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنیم و صدا و سیما نیز تلاش کند تا تبلیغات و آشنایی با نامزدها عمدتاً از طریق  شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی باشد.

روحانی گفت: امیدواریم از اواخر خردادماه واکسن داخلی هم وارد بازار شود و در این صورت در تیرماه شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: واکسیناسیون با نظم و برنامه‌ریزی خاصی از افراد بالای 80 سال شروع شده و تزریق واکسن به افراد 70 سال به بالا نیز رو به اتمام است و چنانچه افراد 60 سال به بالا واکسن دریافت کنند، می‌توانیم از لحاظ کاهش آمار مرگ و میر و آرامش خاطر مردم، اطمینان بیشتری داشته باشیم و امیدوارم واکسیناسیون عمومی تا آخر تابستان انجام شود.

 روحانی با اشاره به امکان واکسیناسیون بیش از 500 هزار نفر در روز، اظهار داشت: اگر واکسن به اندازه کافی در داخل تولید شود و همزمان واکسن مورد نیاز را خریداری کنیم، می‌توانیم از مرداد ماه واکسیناسیون عمومی را شروع کرده و تا آذرماه این کار به اتمام برسد.

رئیس جمهور اضافه کرد: حدود 878 پایگاه برای واکسیناسیون تجمیعی اختصاص یافته است و در 24 ساعت بیش از 200 هزار نفر، واکسن دریافت می‌کنند و امکان افزایش آن تا 500 هزار نفر نیز وجود دارد.

روحانی خاطر نشان کرد: قول می‌دهم در هر کجا که امکان خرید واکسن وجود داشته باشد برغم همه مشکلاتی که از لحاظ مالی داریم، آن را تهیه کنیم و افتخار ما این است که جزو کشورهای سازنده واکسن هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، گفت: در 16 ماه گذشته با شیوع کرونا صدمه زیادی به کسب و کارها وارد شد و عده زیادی بیکار شدند و درآمدهای مردم کاهش یافت، ضمن اینکه در بخش آموزش هم فرزندان ما با مشکلات زیادی مواجه شدند و تقریباً 2 سال آموزش حضوری تعطیل بوده است و باید همه توان خود را بکار بگیریم، تا در ابتدای مهرماه به گونه‌ای باشد که مدارس، مخصوصاً پایه اول، دوم و سوم ابتدایی به صورت حضوری باشد.

روحانی اضافه کرد: اگرچه دانشجویان تا حدود زیادی می‌توانند از طریق فضای مجازی آموزش‌های لازم را راحت‌تر دریافت کنند، اما در برخی از رشته‌ها که نیازمند کار عملی است، باید اولویت قایل شویم تا در سال آینده این رشته‌ها حتی‌الامکان به صورت حضوری برگزار شود.

رئیس جمهور یادآور شد:  با شیوع کرونا  از لحاظ دینی و معنوی نیز با محدودیت حضور در مساجد و مراکز مذهبی صدمات زیادی وارد شده است، لذا همه باید تلاش کنیم تا در 6 ماهه دوم سال 1400 در همه بخش‌های فرهنگی، معنوی، کسب و کارها و آموزش شاهد تحول خوبی باشیم و برنامه‌ریزی دولت بر این مبنا قرار دارد.

 روحانی تصریح کرد: دولت در هفته‌های آخر تلاش و خدمت خود می‌خواهد کرونا را مهار کرده و انتخابات خوب و سالمی برگزار کند و در حد ممکن به معیشت مردم کمک کند و طرح‌های نیمه تمام را به اتمام برساند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت در زمینه تحریم هم قدم‌های اصلی و مهمی برداشته است و گام‌های پایانی هم در دسترس است.

کد خبر 594791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    6 1
    خوب مردم از سه شنبه میرن