دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

۲ عنوان کتاب «زنی، مردی و دنیایی نامردی» و «یکی بود… یکی نبود» جدیدترین آثار سیدمهدی شجاعی در انتشارات نیستان منتشر شد.

سید مهدی شجاعی

به گزارش همشهری آنلاین کتاب «زنی، مردی و دنیایی نامردی» تازه‌ترین طبع‌آزمایی سید مهدی شجاعی برای مخاطبان کودک است که در آن داستان سفر اسرای خاندان پیامبر و امام حسین (ع) پس از واقعه عاشورا به سمت شهر کوفه و حضور در مجلس ابن زیاد روایت می‌شود.

سیدمهدی شجاعی: وزارت خاتمی دوران اعتلای فرهنگ بود | آدم مالباخته را می‌شود از زمین بلند کرد اما آدم آمال‌باخته را نه

سید مهدی شجاعی که در سابقه کاری خود نوشتن برای مخاطبان کودک به ویژه بازنویسی و روایت‌های شورانگیز از زندگی ائمه اطهار (ع) و فرازها و اتفاقات خاص از زندگی ایشان را دارد، در این اثر نیز سعی کرده فرازی از ماجرای اسارت خاندان عترت را پس از واقعه عاشورا به شکلی مستند تاریخی و در عین حال جذاب و کامل روایت کند.

شجاعی برای انجام این مهم در کتاب «زنی، مردی و دنیایی نامردی» خود را از بند مختصرنویسی رهانده است و در عین حال تمام روایت خود را با زبانی ساده و به دور از بافت زبانی و روایی تاریخی که خاص این داستان‌هاست بازگو کرده است.

او در داستان خود از مرثیه‌سرایی فاصله گرفته و سعی کرده برخی از مهم‌ترین مفاهیم فکری و اعتقادی موجود در داستان اسرای خاندان پیامبر پس از واقعه عاشورا و نوع برخورد آنها با مردم کوفه و نیز خطابه آنها در کاخ کوفه و نحوه مواجه شدنشان با ابن زیاد و عوامل او را به ساده‌ترین و در عین حال تاثیرگذارترین شکل ممکن بازگویی کند. این اتفاق از این روایت کتابی را پدید آورده که گرچه در نگاه اول داستانی تکراری و شنیده شده دارد، اما در واقع متنی تاثیرگذار و مستحکم را برای مخاطبان هدف خود پدید آورده که آنها را به فکر و تامل در این واقعه تاریخی وادار می‌کند.

کتاب همچنین وامدار تصویرسازی‌های فرهاد جمشیدی است که در آن با بهره‌گیری از تکنیک تصویرسازی مستند تاریخی تصویرهایی باورپذیر و رئال از مواجهه خاندان پیامبر با ابن زیاد و عواملش و نیز نوع برخورد با این خاندان پس از واقعه عاشورا بازگویی شده است.

جمشیدی در تصویرهای خلق شده در این کتاب تسلط و توان خود در خلق تصویرهای مینیاتوری را در خدمت روایت فرامتنی از داستانی بسیار شنیده شده در آورده است و در نهایت تصاویری خلق کرده که از منظر رنگ‌آمیزی، خیال پردازی و سایر عناصر موجود در تصویرگری پابه پای متن پیش آمده و گاه از منظر تاثیرگذاری از آن پیشی نیز می‌گیرند و مخاطب را در جهانی فراسوی متن به سوی مفاهیم مورد نظر مخاطب رهسپار می‌کنند.

این کتاب در چهل صفحه و قطع رحلی بیاضی توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر و به بازار کتاب کودک و نوجوان عرضه شده است.

«یکی بود… یکی نبود»

شجاعی در تازه‌ترین اثر خود در این زمینه کتاب «یکی بود…یکی نبود» را با هدف بازخوانی فرازهایی از تاریخ صدر اسلام و زندگی «شریک ابن عبدالله نخعی» تالیف کرده است. سرنوشت عبرت‌آموز شریک داستانی است که در زمان خلافت مهدی از خلفای عباسی شکل می‌گیرد. شریک  زاهدی است گوشه نشین و مورد اعتنا و اقبال مردم که در نهایت با وسوسه خلیفه و دریافت مال و لقمه حرام از سوی خلیفه مبدل به یکی از عمال او شده و دینش را به دنیا می‌فروشد.

دو اثر جدید از سید مهدی شجاعی منتشر شد

شجاعی این داستان را در قالب روایتی ساده و با تصویرسازی‌های متنی قابل فهم و آشکار برای مخاطب خود بازگو کرده است. او در این متن سعی کرده در قبال بازخوانی داستان زندگی شریک درباره آنچه که او را در نهایت از راه حق خارج می‌کند با مخاطب خود صحبت کند، از مبانی اسلام درباره مال حرام و کسب روزی حلال سخن به میان می‌آورد و در نهایت تاثیر حضور لقمه حرام در زندگی را بازگو کند.

شجاعی در این داستان سعی کرده محاکات ذهنی شریک را از دل قصه خارج و به جملاتی تاثیرگذار برای مخاطب خاص خود مبدل کند تا از این طریق او به اندیشیدن درباره برخی مبانی فکری خود بیشتر متمایل شود.

این کتاب همچنین با تصویرگری‌های صدیقه احمدی همراه شده است. وی در این کتاب با در پیش گرفتن تکنیک‌های تصویرسازی مستند و با نوآوری در این زمینه دست به خلق تصویرهایی با تکنیک هنر کاغذ پرداخته است. این تکنیک به دلیل ایجاد امکان خلق پرسپکتیو برای هنرمند به او این امکان را می‌دهد تا باورپذیری و مستندسازی تصویری خود را که منجر به تاثیرگذاری در باور مخاطب داستان می‌شود به شکل قابل توجهی افزایش دهد. این تکنیک با وجود زمان بر بودن و سختی در اجرا یکی از دلنشین‌ترین جلوه‌های هنر تصویرگری را برای مخاطبان کتاب کودک و نوجوان به ارمغان می‌آورد.

کد خبر 594611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha