قطارهای مترو روزانه در ۲۹۵ هزار سکو توقف می‌کنند و به دلیل این حجم بالا از توقف و مسافرگیری، ماموران مترو نمی‌توانند جلوی ورود مردان را به واگن‌های ویژه بانوان بگیرند.

کرونا در ایران-مترو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «only women فقط خانم ها»؛ این پیام مسوولان مترو به مسافران شهر زیرزمینی به ویژه مردان است. سال هاست بخش های ابتدایی و انتهایی مترو تهران برای زنان اختصاص یافته ولی هنوز مردانی بی توجه به این پیام و هشدار ماموران سکوها در مترو وارد واگن های ویژه زنان می شوند.

بسیاری از کاربران فضای مجازی که از مسافران مترو و شهر زیرزمینی پایتخت هستند اخیرا با ایجاد و حمایت از کمپینی در« فارس من» با عنوان کمپین ممانعت از حضور آقایان در واگن‌ متروی بانوان خواستار رسیدگی به این موضوع شده اند. به سراغ برخی از مسافران و کاربران حامی این کمپین رفتیم تا نظراتشان را جویا شویم و صدایشان را به مسوولان مربوطه برسانیم.

حضور مردان در واگن زنان در شرایط کرونا بیشتر شد

مریم دختری ۳۰ ساله از مسافران همیشگی مترو است. وی درباره این موضوع گفت: من روزانه برای رسیدن به محل کار از مترو استفاده  می کنم و بارها شاهد حضوری سهوی یا عمدی مردان در واگن زنان بوده ام. شرایط کرونا هم که قوز بالا قوز شده و متاسفانه به دلیل اینکه گاهی واگن زنان خلوت تر است مردان از واگن ویژه زنان استفاده می کنند.

وی افزود: گاهی هم دستفروشان مرد در واگن زنان برای فروش اجناسشان می آیند و از اتفاق محصولات زنانه هم می فروشند  البته این افراد توسط ماموران سکو هشدار داده می شوند و از واگن ها خراج می شوند. به دلیل اجناس و محصولات مختلف بیشتر از سایر مردان در واگن ها شناسایی می شوند و مجبور به خروج از واگن ها خواهند بود.

ماموران سکوها کجایند؟

زهرا از دیگر مسافران مترو  نیزگفت: مسوولان و ماموران مترو  باید در برابر این رفتار نامناسب واکنش نشان دهند و از ورود مردان به واگن های مختص خانم های ممانعت به عمل بیاورند تا آسایش و آرامش نوامیس مردم در واگن های مخصوص زنانه مترو هم با وجود مردان نامحرم سلب نشود.چرا در مملکت اسلامی حریم خانم ها در واگن های مترو رعایت نمی شود؟ این میان اما آنچه گاه شاید بیش از تعدی مردان به واگن های زنانه آزار دهنده به نظر می رسد، بی تفاوت بودن ماموران و مسئولان ایستگاه های مترو در برابر چنین رفتارهایی است.

محبوبه هم درباره این موضوع گفت: هیچ توجیه شرعی، قانونی، انسانی و اخلاقی و.. در خصوص ورود آقایان به هرشکل در واگن های مربوط به بانوان وجودندارد و برای هیچ شخص باشرف، با غیرت، مسلمان و آزاده ای پذیرفتنی نیست.حضور اقایون در واگن های اختصاصی بانوان آرامش خانم ها رو بهم میزند به خصوص در زمان های شلوغی مترو واقعا زنان معذب هستند.

نسترن هم درباره این موضوع گفت: جالب اینجاست یکبار عجله داشتم اتوبوس بی‌آرتی همه آقا بودند، حواسم نبود سوار شدم صدای همه مردان در آمد. مترو جلوی آقایون لباس و لوازم آرایش رو با صدای بلند می فروشند. خواهشا حرمت قائل باشید.

زهره از دیگر مسافران مترو گفت: ساعت ۶:۳۰ ایستگاه چهارراه ولیعصر سکوی قائم واگنی که نصف آقایان هستند، نصف بانوان ولی همه  جا را آقایان گرفته اند. یک واگن هم که برای خانم‌ها است یک در میان آقایان جا گرفته اند. از نگاه هایشان که اصلا نمی‌شود گذشت، حرفی هم که بزنیم. انگار نه انگار. مأمور سکویی هم وجود ندارد. حتی پلیس مترو. چند بار هم گفتیم. می‌گویند ما تذکر دادیم. چه کسی واقعا باید رسیدگی کند؟

کاربر دیگری معتقد است؛ امنیت بانوان باارزش ترین گزینه برای بانوی مسلمان ایرانی هست.حقوق بانوان حفظ امنیت اجتماعی آنهاست و باید به طور قانونی مانع ورود آقایان به واگن بانوان شوند.

۲۹۵ هزار سکو توقف داریم | کار چندانی از دستمان برنمی‌آید

اما مسوولان مترو می گویند کار چندانی از دستشان بر نمی آید.فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در این باره گفت: از شهروندان درخواست داریم هرچه بیشتر در جهت رعایت حقوق شهروندی در مترو اقدامات لازم را انجام دهند و مردان از حضور در واگن  های بانوان بپرهیزند.

وی بیان داشت: اینکه ماموران سکوها بخواهند به صورت کامل از این موضوع جلوگیری کنند امکان پذیر نیست چرا که روزانه بیش از ۱۴۰ قطار در خطوط مختلف در حال تردد است و اگر برای هر ایستگاه هم دو سو در نظر گیریم ۲۶۸ سکو باید رصد شود و از طرفی ۲۲۰۰ اعزام قطار در طول روز داریم و به عبارتی ۲۹۵ هزار سکو توقف خواهیم داشت بنابراین کنترل این موضوع توسط افرد بسیار مشکل است و شهروندان خودشان باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران خاطرنشان کرد: زنان زیادی درباره این موضوع گلایه مند بوده و با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان از مردان درخواست داریم بیشتر از گذشته به این مسأله توجه داشته باشند و به حقوق مسافران احترام گذارند.

زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت:‌ به نظر من راهکار اساسی جهت مقابله با این معضل فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندی است که رسانه‌ها نقش پررنگی در این زمینه می‌توانند ایفا کنند.

وی گفت: ‌زنان و مردان هر یک باید از واگن‌های جداگانه استفاده کنند و به نظرم هر اقدام تنبیهی و قانونی بستر اجرا داشته باشد و برای این معضل باید نظارت‌ها افزایش یابد و در کنارش آموزش شهروندی ارتقاء پیدا کند.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران تأکید کرد: از شهروندان درخواست داریم که اگر راهکاری جهت مقابله با این معضل پیشنهاد دارند از طریق رسانه‌ها به ما اطلاع دهند تا بتوانیم آن را بررسی و اگر قابلیت اجرا داشته باشد آن را لحاظ کنیم.

نژادبهرام گفت: وارد نشدن مردان به واگن زنان، رعایت حقوق شهروندی زنان است و باید هر چه بیشتر این مسأله مورد توجه مردان قرار گیرد و همه در راستای قانون عمل کنیم.

پاسخگویی به مطالبات شهروندان واگذار می‌شود؟

فقط چند ماه به پایان فعالیت شورای پنجم و بسیاری از مدیران شهری کنونی باقی مانده است. شهروندان مطالبات زیادی در حوزه شهری به ویژه توسعه حمل و نقل عمومی دارند که شرایط کرونا این مطالبات را جهت امکان رعایت فاصله اجتماعی مضاعف کرده است. به بسیاری از این موضوعات پرداخته و همچنان هم پیگیر هستیم یکی از این مطالبات دیگر هم جلوگیری از ورود مردان در واگن زنان است که به نظر می رسد رسیدگی به این موضوع نه بودجه خاصی می خواهد و  زمان طولانی، فقط یک ایده و یک راهکار، حالا باید ببینیم آیا مدیران شهری در این فرصت باقی مانده به پایان فعالیت خود، اقدامی جهت پاسخگویی به این مطالبه انجام می دهند یا این موضوع را به مدیران بعدی در شهرداری واگذار خواهند کرد.

کد خبر 594104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 18
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    11 16
    مردانه زنانه نداره! هر واگنی خلوت تر هست باید رفت...