مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

شرایط استاندارد نصب یک دیزل ژنراتور کدام است؟ چه فضایی برای راه اندازی دیزل ژنراتور مناسب است؟ کدام شرایط ایمنی را باید در نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور رعایت کرد؟

ژنراتور

این قبیل سئوالات و موارد مشابه دیگر ممکن است برای بسیاری از شرکت ها، مراکز، و اماکنی که قصد استفاده از یک دیزل ژنراتور دارند، مطرح شود. از جمله راههای دریافت پاسخی مطمئن به این قبیل سئوالات، ایجاد ارتباط با شرکت های متخصص و فعال در این حوزه است. زرآب یکی از برترین گزینه ها در این حوزه است.

شرکت زرآب  با بیش از ۵۰ سال تجربه در زمینه عرضه و نصب و راه اندازی دیزل ژنراتورها در ایران، می تواند مطمئن ترین مشاوره در زمینه این دستگاه ها از مرحله خرید تا نصب را ارائه نماید. 

راه اندازی دیزل ژنراتور

نصب یک دیزل ژنراتور، شرایط نصب و رعایت اصول ایمنی و کارکردی آن، تاثیری مستقیم بر میزان راندمان کاری آن دارد. پس، صرفا نصب یک دیزل ژنراتور و شروع به کار آن، به معنای رعایت استانداردهای مربوطه نیست.

چه بسیار کارخانجات و صنایعی هستند که دیزل ژنراتورهای خود را به صورتی غیرحرفه ای راه اندازی کرده و سال ها با راندمانی پائین در حال بهره برداری ناقص از دیزل ژنراتورهای خود هستند. این عدم آگاهی آنها باعث می شود میزان راندامان کسب شده با هزینه ای که پرداخته اند، تناسبی نداشته باشد.

در این مطلب، ابتدا توضیحاتی در مورد شرایط و محیط مناسب برای نصب و بعد از آن مقدماتی کلی در ارتباط با راه اندازی استاندارد دیزل ژنراتور ارائه می شود. جهت کسب مشاوره های حرفه ای و جزئی تر با شرکت زرآب تماس حاصل فرمائید، کارشناسان این شرکت آماده ارائه مشاوره های کامل در تمام مراحل خرید، نصب و راه اندازی هستند.

دیزل ژنراتور

یک دیزل ژنراتور به طور کلی مجموعه ای از بخش های اصلی و قطعات فرعی را شامل می شود که عدم رعایت نکات لازم در ارتباط با حتی یکی از قطعات آن می تواند موجب تاثیر منفی بر راندمان کاری و یا کاهش عمر مفید آن شود.

معرفی انواع دیزل ژنراتور

  • دیزل ژنراتور مکالته
  • دیزل ژنراتور ولوو
  • دیزل ژنراتور استانفورد
  • دیزل ژنراتور کامینز
  • دیزل ژنراتور پرکینز
  • دیزل ژنراتور دوسان
  • ...

موتور، باتری ها، پایه های شاسی، منبع و پمپ سوخت، منبع و لوله گاز و لرزه گیرها، اگزوز و بخش های دیگری که تقریبا در تمام دیزل ژنراتورها ثابت هستند را باید با رعایت مجموعه ای از استانداردها نصب کرد.

در ادامه به صورت موردی به سه مرحله پیش نصب، نصب و پس از نصب خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید مواردی که در اینجا مورد تشریح قرار می گیرند صرفا بخشی جزئی از موارد لازم برای نصب هستند.

پیش نصب- فضای مناسب

اولین نکته در نصب و راه اندازی یک دیزل ژنراتور، توجه به فضای آن است. نقطه ای که دیزل ژنراتور در آن قرار گرفته باید فضای کافی برای دریافت اکسیژن جهت احتراق داشته باشد.

به این مسئله هم توجه داشته باشید که ما در واقع با یک موتور در این جا سروکار داریم و کارکرد یک موتور، در هر حال و در هر شرایطی ایجاد دما می کند (دماساز است)، پس باید علاوه بر هوای مورد نیاز برای احتراق، هوای مورد نیاز برای جریان هوای داغ و در اصطلاح هوای مورد نیاز برای تنفس دستگاه هم در نظر گرفته شود.

چگونگی راه اندازی دیزل ژنراتور

قبل از راه اندازی دیزل ژنراتور دفترچه ها و اسنادی که به همراه دستگاه تحویل گرفته اید، را با دقت مطالعه کنید. در دفترچه راهنمای هر دیزل ژنراتور، میزان حجم هوای مورد نیاز برای احتراق آن ذکر شده است اما همیشه باید میزان هوای مورد نیاز جهت احتراق، مقداری بالاتر مفروض شود تا فضای تنفسی برای دستگاه هم لحاظ شده باشد.

غیر از هوای مورد نیاز برای احتراق، فضای کافی برای خروج هوای اگزوز هم باید در این زمینه لحاظ شود. این مسئله هم نیاز به کارشناسی دقیق برای تعیین میزان هوای خروجی اگزوز و میزان دمای حاصل از آن دارد تا تمهیدات لازم در این باره اخذ شود.

پیش نصب- مسائل ایمنی

حتما باید در محل نصب یا نزدیک آن، کپسول آتش نشانی و دیگر وسائل و تجهیزات مقابله با آتش وجود داشته باشد. وجود این قبیل تجهیزات می تواند مانع از بروز حوادثی شود که احتمالا پیامدهای منفی به همراه خواهند داشت. پس باید مسئله ایمنی را به شرکت های متخصص در این حوزه سپرد.

نصب-رعایت استانداردهای نصب

غیر از نقطه و مکان نصب، نوع نصب و توجه به نکات، اثر مستقیم بر کارکرد دیزل ژنراتور و البته عمر آن دارد. کار نصب دیزل ژنراتورهای خود را هیچگاه به افراد غیرحرفه ای یا با دانش جزئی و ناقص نسپارید.

نقطه نصب

در هنگام راه اندازی دیزل ژنراتور به محل نصب آن نیز دقت کنید. محلی که ژنراتور قرار است در آنجا مستقر شود باید کاملاً تراز باشد و نصب هم، با توجه به اندازه دیزل ژنراتور، در صورت امکان با مستقر کردن و در واقع بولت کردن آن به کفی که روی آن قرار گرفته انجام شود.

اگر دیزل ژنراتوری بزرگ دارید پس لرزش های آن هم بالاست و در نتیجه باید به گونه ای آن را مستقر کنید که از شدت لرزش های موتور و تاثیر آن بر سایر اجزاهای دستگاه جلوگیری شود.

توجه به اقلیم

با توجه به نقطه ی جغرافیایی که ژنراتور در آنجا قرار است نصب شود تمهیدات لازم نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مثلا اگر در نقطه ای پربارش و در فضای خارج قرار است اقدام به نصب ژنراتور کنید، سرپناه و باران گیر هم باید لحاظ شود. در اقلیم های خشک هم باید دستگاه از تابش مستقیم آفتاب دور نگه داشته شود.

چگونگی راه اندازی دیزل ژنراتور

نصب - اگزوز

در مورد اگزوز نکاتی وجود دارد که عدم رعایت آنها می تواند تاثیری مستقیم بر کارکرد و راندمان دیزل ژنراتور و البته ایمنی آن داشته باشد.

در هنگام راه اندازی دیزل ژنراتور، اگر امکانات سیستم خروجی دود مناسب نباشد، فشار معکوس بالا می رود که این می تواند به معنای مصرف سوخت بالاتر، استهلاک دستگاه، راندمان پائین تر و نتیجۀ این موارد کاهش عمر دستگاه باشد.

  •       اولین نکته رعایت شیب افقی اگزوز به بیرون است تا از برگشت دود به عقب و در واقع سیر معکوس جلوگیری شود.
  •       منبع اگزوز و لوله آن را به سقف محکم کنید تا از فشار به توربوشارژ جلوگیری شود.
  •       سرپوش و کلاهک برای قسمت بیرونی اگزوز لازم است تا از ورود آب باران به داخل جلوگیری شود.

پس از نصب - توجه به تعویض روغن موتور

به طور کلی، روغن و فیلتر باید بعد از ۲۰۰ ساعت کار عوض شوند. البته تعویض روغن و فیلتر باید با توجه به محیطی که دیزل ژنراتور در آن به کار گرفته می شود انجام شود. در محیط های پرگرد و غبار بهتر است که این بازه های زمانی تعویض را کاهش دهید.

پس از نصب - باتری

باتری دیزل ژنراتور می بایست هفته ای یکبار بررسی شود و قبل از شروع به کار دوباره از کامل بودن شارژ آن مطمئن شوید.

بازهم این مسأله را مورد تاکید قرار می دهیم که موارد بالا، صرفا نکاتی جزئی در ارتباط با راه اندازی دیزل ژنراتورهاست. استفاده از خدمات تخصصی شرکت زرآب به شما اطمینان می دهد که با راه اندازی و نصب حرفه ای دیزل ژنراتور مورد نیاز خود، از حداکثر راندمان آن در بهترین شرایط مطلوب بهره مند خواهید شد.

کد خبر 594041

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha