یکی از خلبانان کارکشته نیروی هوایی ارتش در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید.

خلبان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، نیروی هوایی ارتش یکی از نیروهایی بود که همافران آن با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نخستین گروه بیعت کننده با امام خمینی (ره) به نزد بنیانگذار انقلاب اسلامی رفتند و به صف انقلابیون پیوستند.

نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نیز نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است. نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم عراق به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.

روایت زندگی خلبان معروف ارتش   | از تگزاس تا فاو

نیروی هوایی در دفاع مقدس برای تامین تجهیزات خود در تنگنای بسیار شدیدی قرار گرفته بود و باید قطعات مورد نیاز خود را از بازار سیاه تهیه می‌کرد. البته تهیه قطعات از بازار سیاه نیز به همین راحتی نبود و باید با تلاش‌های فراوان و قیمت‌های بالا این کار انجام می‌شد. دلیل این کمبود قطعات هم عدم پشتیبانی کشورهای تامین کننده تجهیزات نظامی ایران مانند آمریکا بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط خود را با ایران قطع کرده بودند و هیچ گونه تسلیحاتی را به کشورمان نمی‌فروختند.

روایت زندگی خلبان معروف ارتش   | از تگزاس تا فاو

دفاع مقدس؛ محدودیتی که خلبانان ایران را به ستارگان آسمان تبدیل کرد

نیروی هوایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس با کمبود تجهیزات و قطعات گلوگاهی روبرو بود و در یک طرف این نبرد تحمیلی، ارتش مدرن بعث با پشتیبانی اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا هر روز تجهیزات جدید را به سازمان رزم خود اضافه می‌کرد. البته ارتش بعث عراق در سایر حوزه‌های رزمی همانند پدافندی، زرهی، توپخانه سبک و سنگین و بسیاری از تجهیزات و تسلیحات نیز تجهیزات به روز و پیشرفته را در اختیار داشت.

البته نیروهای مسلح ایران قطعات مورد نیاز خود را به صورت مخفیانه و در سکوت خبری از برخی کشورها تامین می‌کردند که متاسفانه با افشای اطلاعات آن‌ها یا لو رفتن محموله‌ها آمریکا با ارعاب این کشورها را از معامله با ایران منع کرد.

روایت زندگی خلبان معروف ارتش   | از تگزاس تا فاو

خلبانان نیروی هوایی ارتش که مهم‌ترین نقش را در دفاع مقدس برعهده داشتند، توانستند در کنار زحمات نیروهای فنی با مهارت بالا پیروزی‌هایی چشمگیری را به دست بیاورند.

اما خلبانان نیروی هوایی ارتش در کنار دفاع از تمامیت ارضی کشورمان و  انجام عملیات‌های موفق، شهدای بسیاری را هم تقدیم انقلاب و کشورمان کردند. عملیات والفجر ۸ نیز از مهم‌ترین عملیات‌های پیروزمندانه ایران اسلامی در جنگ تحمیلی است که بدون پشتیبانی خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیروزی در آن غیر ممکن بود. امیر سرلشکر خلبان شهید منصور محمدی آزاد یکی از همین خلبانان است که در این عملیات به شهادت رسید.

روایت زندگی خلبان معروف ارتش   | از تگزاس تا فاو

خلبان ارتشی که در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید
امیر سرلشکر خلبان شهید منصور محمدی آزاد یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش است که هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۱ در محله بهارستان و در یک خانواده مذهبی و متدین چشم به جهان گشود.

دوران ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش گذراند و پس از پایان دوران متوسطه با اخذ دیپلم در سن ۱۹ سالگی در آزمون ورودی دانشکده افسری نیروی هوایی ارتش شرکت و در آن پذیرفته شد. منصور پس از ورود به نیروی هوایی ارتش دوره مقدماتی پرواز را در دانشکده خلبانی گذراند و برای طی دوره تکمیلی به ایالت تگزاس در آمریکا اعزام شد.  

روایت زندگی خلبان معروف ارتش   | از تگزاس تا فاو

او در طول تحصیل در ایالت تگزاس آمریکا علاوه بر تیزهوشی و علاقه به درس‌های خلبانی از انجام فرائض دینی نیز غافل نمی‌شد و در آن جا نیز یک فرد متدین و با ایمان بود. تحصیلاتش که به پایان رسید و پس از بازگشت به ایران خلبان جنگنده اف ۵ شد. منصور دوره‌های خلبانی با جنگنده یا خلبان شکاری را نیز در ایران طی کرد تا نامش به عنوان خلبان یک جنگنده در تاریخ ارتش ثبت شود.

منصور با پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش‌های بسیار به درجه استاد خلبانی رسید و در گردان آموزش مشغول به کار شد. او به عنوان یکی از اساتید با تجربه در پرواز  ۲۷۷ ساعت پرواز را در کارنامه خود ثبت کرده بود. او شاگردان بسیاری را آموزش و راهی پرواز با جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش کرد تا هر کدام با تلاش و پشتکار بالای خود از کیان ایران اسلامی حراست کنند.

روایت زندگی خلبان معروف ارتش   | از تگزاس تا فاو

او همانند سایر همرزمانش با یک دختر اصیل ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند است. او با روحیه سلحشوری و تعهد فراوان همواره آماده رزم با دشمنان بعثی بود و تا روز شهادت بیش از ۲۸ مأموریت برون مرزی انجام داد.

روایت زندگی خلبان معروف ارتش   | از تگزاس تا فاو

شهید محمدی آزاد چه مشاغلی برعهده داشت؟
امیر شهید منصور محمدی‌آزاد تا پیش از شهادت خود مسئولیت‌هایی همچون  افسر خلبان شکاری گردان ۲۱ شکاری و تاکتیکی پایگاه دوم شکاری، رئیس دایره و یکنواختی عملیات پایگاه دوم شکاری، رئیس شعبه طرح عملیاتی پایگاه چهارم شکاری را برعهده داشت. 

روایت زندگی خلبان معروف ارتش   | از تگزاس تا فاو

پرواز یک پرستوی دیگر به سوی آسمان پر ستاره
امیر سرلشکر خلبان شهید منصور محمدی‌آزاد یکی دیگر از تیزپروازان نیروی هوایی ارتش بود که چهارم اسفندماه سال ۱۳۶۴ در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو در یک عملیات برون مرزی با شجاعت کم نظیر اهداف نظامی در عمق خاک عراق را بمباران و خسارت زیادی به دشمن وارد کرد. اما هنگامی که در حال بازگشت به پایگاه خود بود توسط ضد هوایی دشمن مورد اصابت قرار گرفت و پس از خروج اضطراری به شدت مجروح شده و به اسارت بعثی ها درآمد.

این اسارت زیاد طول نکشید و پس از چند ساعت شهد شیرین شهادت را نوشید. به پاس رشادت های این شهید بزرگوار به خانواده او نشان درجه ۲ فتح اهدا شد.

پیکر این شهید بزرگوار پس از گـذشت ۱۷ سال، در مرداد ماه ۱۳۸۱ به همراه ۵۷۰ شهید دفاع مقدس به وطن بازگشت و در قـطعه شهدای نیروی هـوایی بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

کد خبر 593989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 39
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • غيرتي IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    22 36
    شادي ارواح طيبه اما(ره) وشهداء صلوات اللهم صل علي محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • ع ا لف IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    23 1
    به روح پاک اینطور شیر مردان شجاع بسیار درود می فرستیم انشالله با اقا امیر المومنین علی (ع) محشور باشند
  • رحمان IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    29 4
    خداوند با شهیدان کربلا محشورشان کند انشالله
  • حسین IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    20 1
    روحش شاد.خداوند همه ما رو قرین رخمت خودش قرار بده
  • سعید IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    40 0
    روحش شاد
  • عالی بو دخدارحمتشان کند IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 0
    خوب عالی
  • محمد IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    17 0
    درود بر ارتشیان وطن پرست
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    8 0
    روحش شاد
  • محمد کریم زارع IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    درود به شرفش خیلی مرد بودن مردان بی ادعا و بی توقع و پاک
  • بینا IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    شهیدان زنده اند درود بر ارتش ایران اسلامی من بلوچم افتخارم ایران است واماده دستور رهبریم تانابودی کامل اسراعیل
  • محمدرضا IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    درودبرروان پاک تمامی شهدای ایران اسلامی.
  • وحید IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    درود به تمام سربازان مدافع امنیت کشور
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    درود بر شهدای قهرمان
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    خلبانان ایران زمین از این انسانهای فرشته نما بی شمار دارد که با بال های فلزی تبدیلی به فرشته های آسمانی شدند همواره روح تمامشان شاد یادش گرامی
  • رضا IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    شیرمردایرانی افتخار هرایرانی نامت براعتلای وطن همواره پرطنین.روحت شاد.
  • محمد دهکردی IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    شهدا تا ابد مارا مدیون خود کردند!وماباید قدر دان آنها باشم