مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

تمامی نقاط حادثه خیز در استان لرستان با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران شهرها شناسایی شد.

بحران

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: برنامه جامع مقابله با حوادث طبیعی برای دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران شهرها تدوین شد. از جمله بحث لایروبی رودخانه‌ها، ایمن‌سازی مسیر کانال‌ها و آب‌روها، جلوگیری از سنگ‌رفت آنها در مناطقی که مشکل دارند و همچنین روستاهایی که در معرض رانش زمین قرار داشتند نیز شناسایی شدند.

مهندس مهدی پازوکی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشکده سوانح طبیعی کشور منعقد شده تا مطالعات خود را برای ما انجام دهد و کارهای رفع مشکل رانش زمین در روستاهای شناسایی شده نیز به بنیاد مسکن واگذار شد تا بعد از مطالعه پژوهشکده سوانح طبیعی، بنیاد مسکن بتواند کار خود را عملیاتی کند.

وی ادامه داد: بحث پیگیری اعتبارات به استانداری و معاون عمرانی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم از محل بند م ماده ۲۸ قانون الحاق انجام گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان خاطرنشان کرد: برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های ناتمام سیل ۹۸ پایان سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به ما داده که به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. تا اگر بارندگی در سطح سیلاب‌های گذشته داشتیم، آسیبی به وضعیت موجود استان وارد نشود.

مهندس پازوکی گفت: همه دستگاه‌ها هم آمادگی دارند تا هر زمان که اعلام آماده باش بدهیم با توجه به تجارب گذشته در بخش‌های مختلف برای پیشگیری و مقابله با حوادث احتمالی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی درباره تجهیزات این سازمان بیان کرد: در جلسه یکشنبه گذشته مدیران کل بحران استانداری‌های کشور با آقای جهانگیری، معاون اول رییس جمهور دستور دادند تا تجهیزات جدیدی برای همه استان‌ها به صورت متمرکز توسط سازمان مدیریت بحران کشور خریداری شود و در اختیار آنها قرار گیرد. همچنین قرار شد دستگاه‌های اجرایی که کار عملیاتی انجام می‌دهند، از طریق اعتبارات خود و وزارتخانه‌ها نسبت به تامین و پیش‌بینی و تجهیز موارد خاص اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان اظهار امیدواری کرد تجهیزات مدیریت بحران کشور با توجه به قانون جدید سازمان مدیریت بحران که مجلس تیر ماه ۹۸ تصویب و آیین‌نامه‌های که در سال ۹۹ تصویب کرد، ابلاغ شده ودستور معاون اول رییس جمهور امسال به صورت متمرکز خریداری شوند.

وی افزود: البته ما چون دستگاه هماهنگ کننده هستیم تجهیزات را در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان که کار مقابله و پیشگیری با مخاطرات طبیعی را انجام می‌دهند، قرار خواهیم داد.

پازوکی با اشاره به حادثه‌خیز بودن استان لرستان گفت: در استان به دلیل بحران‌های مختلف مثل سیل، زلزله و رانش زمین همه نقاط استان با توجه به موقعیتی که دارند، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. مثلا بروجرد و دورود شهرهای زلزله‌خیز، کوهدشت، چگنی، معمولان، پلدختر، رومشگان سیل‌خیز هستند و خرم‌آباد بحث رانش زمین و الیگودرز کولاک و بارش برف و گردنه‌های صعب‌العبور را داریم که با توجه به بحث‌های مختلفی که دارند نقاط حادثه‌خیز آنها شناسایی و ابلاغ شده و مطالعه روی این نواحی انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان اذعان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل زمین شناسی استان منعقد شده تا بحث‌های مطالعاتی روی پهنه گسل شهرهای بروجرد و دورود انجام شود تا برای کسانی که می‌خواهند ساخت و ساز و یا پروژه‌های عمرانی داشته باشند، برای جلوگیری از بروز هر گونه حادثه‌ای هنگام زلزله، نقشه‌ای داشته‌ باشیم تا طبق آن نقشه کارهای عملیاتی خود را روی گسل‌ها انجام ندهند.

پازوکی به سیلاب ۹۸ پلدختر اشاره کرد و افزود: در پلدختر هم بحث ریزگردها و هم سیلاب وجود دارد که با توجه به اعتباراتی که در سیل ۹۸ ابلاغ شد، دیواره‌های ساحلی شهر درست شده و اگر بارندگی در حد سیلاب ۹۸ داشته باشیم دغدغه‌ای در بحث سیلاب در این شهر نداریم.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به اعلام هواشناسی تا پایان فروردین ماه بارندگی سیل‌آسا نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: برنامه‌های سال ۹۹ با توجه به جذب همه اعتبارات اعلام شده در بحث مطالعات رودخانه‌ها و لایروبی آنها و تکمیل پروژه‌ها، به طور متوسط ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم که امیدواریم در سال جدید به پیشرفت‌های بیشتری هم برسیم.

کد خبر 593786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha