شهردار تهران گفت: مترو تهران با ۲۶۴ کیلومتر طول و ۱۴۱ ایستگاه در حال کار است و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا یایان سال ۱۴۰۰ باید ۲ هزار واگن برای مترو تهران تأمین شود.

رونمایی از قطار ملی

همشهری‌آنلاین - محمد سرابی: شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: در ۱۰ سال آینده، ۱۰ کلانشهر کشور نیاز به ۵ هزار واگن مترو دارند تا بهره‌وری زیرساخت مترو را به حداکثر تاثیر برسد که یکی از پروژه‌های مدرن و اساسی توسعه حمل و نقل عمومی به شمار می‌آید.

پیروز حناچی در این مراسم که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بیان کرد: اکنون مترو تهران با ۲۶۴ کیلومتر طول و ۱۴۱ ایستگاه تکمیل شده در حال کار است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا یایان سال ۱۴۰۰ باید ۲ هزار واگن برای مترو تهران تامین شود.

او با اشاره به رونمایی از قطار ملی گفت: شرکت مترو تهران ساخت قطار ملی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی شروع و با تلاش مهندسان اجرایی کرد. اهدافی که در این زمینه در نظر گرفته شده بود ارتقای بومی‌سازی از ۳۰ به ۸۰ درصد بود تا دانش طراحی و ساخت تجهیزات باعث رفع انحصار و وابستگی شود.

شهرداری تهران تاکید کرد: در این پروژه ۱۸ ماهه که یکی از سریع‌ترین پروژه‌های اجراشده بود با ۱۸ شرکت دانش‌بنیان و همین‌طور شرکت‌های واگن‌سازی تهران، مپنا و تیوان ترمز همکاری می‌کردیم و نتیجه آن تولید تمام زیرسیستم‌ها و قطار ملی با اخذ تأیید بین‌المللی و همین‌طور کسب توانمندی اجرایی پروژه‌های مترویی از زیرساخت ثابت و ناوگان بود.

شهردار تاکید کرد: خیلی از شرکت‌ها با اجرای پروژه‌های شرکت مترو تهران واگن‌ساز شدند. اکنون کسب دانش برای قطارهای برقی، مترو و تراموا انجام شده است و می‌توانیم در منطقه هم تولیدکننده مهمی باشیم.

حناچی تاکید کرد: ایجاد ۵ هزار شغل در مرحه تولید انبوه و ۱۰ هزار شغل پایدار به همراه ۲۰ درصد کاهش قیمت ناوگان و نهایدنه شدن توانمندی‌ها از دستاوردهای ما بود که می‌تواند در قالب یک شرکت عمومی دانش بنیان با اختصاص منابع لازم دربیاید.

شهردار تهران با تاکید بر تغییر تامین واگن از فاینانس خارجی به وام ریالی در داخل کشور گفت: کسب دانش طراحی باعث شده که تغییرات بعدی نیاز به اجازه گرفتن از هیچ لایسنس خارجی ندارد.

رئیس جمهوری، حسن روحانی، در این مراسم با تاکید بر ضرورت تامین واگن‌های بیشتر برای مترو در شرایط کرونا از توان تولید واگن سوال کرد که شهردار در پاسخ به آن گفت: در سال‌های اخیر واگن سازی با ۲۵ درصد ظرفیت کار می‌کرد چون واگن سی کی دی واردنشده و قرارداد جدید بسته نشده بود اما اگر قراردادها بسته و حمایت مالی تامین شود ما می‌توانیم ۱۰۵ واگن را در یک سال تولید کنیم. 

ایجاد فضای دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم اظهار کرد: در فضای دانش‌بنیان هیچ چیز خلق‌الساعه نیست بلکه یک زیست‌بوم کامل برای رشد و به کارگیری استعدادهای جوان فعال است. در این زیست‌بوم حتی شرکت‌هایی داریم که خودشان هزینه تحقیق و توسعه را تامین می‌کنند. خیلی فرق است بین پولی که یک شرکت هزینه می‌کند با پولی که ما در حوزه پژوهش به صورت وام به آن‌ها می‌دهیم.

سورنا ستاری با اشاره به دستاوردهای علمی افزود: از شهریور امسال از واکسن آنفولانزای فصلی داخلی استفاده می‌کنیم که به زودی به بازارعرضه می‌شود. همان تیمی که این واکسن را ساختند سه واکسن دیگر هم در دست تحقیق دارند و در این زمینه از وزیر بهداشت و دیگر مسئولان تشکر می‌کنم.

او با اشاره به ساخت قطار ملی تاکید کرد: قبلا داخلی سازی قطار مترو ۲۶ درصد بود اما در جریان یک پروژه ۱۸ ماهه توانستیم به نقطه‌ای برسیم که امروز یک قطار با ۷ واگن ساخته شده است. در این پروژه بزرگ ۱۸ شرکت دانش بنیان و ۳ مجموعه جهاد دانشگاهی، شرکت مپنا و واگن سازی درگیر آن بودند.

ستاری اظهار کرد: داخلی سازی ۷۰ درصد و طراحی ۸۵ درصد بوده است و الان دانش فنی طراحی مترو را در اختیار داریم. شهرداری تهران برای ۱۰۵ واگن قرارداد بسته است که شامل حدود ۱۵ رام قطار می شود

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: موضوع دیگر خط تولید موتور ۳ سیلندر خودرو است که راه می‌افتد. این اولین قرارداد برجام و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در خودرو سازی که می‌تواند ۱۵ هزار خودرو در سال تولید کند و در هر شیفت کاری ۱۰ نوع موتور ۳ سیلند و ۴ سیلند تولید کند. این طرح در فاز اول ۱۵۰ هزار موتور در سال می‌تواند تولید کند. الان برای شرکت بهمن تولید می‌شود و سایپا هم درخواست خرید داد.

او تاکید کرد: مرحله اجرایی طرح زمانی شروع شد که ترامپ تحریم‌ها را امضا کرد و برخی از تجهیزان مورد نیاز درون کشتی‌ها در حال حمل بودند.

ستاری بیان کرد: در دانشگاه تهران مرکز تست موتور راه‌اندازی شده است که می‌تواند تمام موتورها از دیزلی تا الکتریکی را آزمایش کند مخصوصا باتوجه به اینکه آینده حمل و نقل به سمت موتورهای برقی می‌رود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: دیگر دستاورد ما ناحیه نوآوری شریف است. ۵۰۰ شرکت در اطراف دانشگاه حضور دارند و بیش از ۲ هزار میلیارد فروش این شرکت‌ها است که در آینده درآمدی برای دانشگاه خواهد بود. در این زمینه از شهردار تهران دکتر حناچی به خاطر همکاری که داشتند تشکر می‌کنیم.

او با اشاره به رونمایی از طرح تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی در استان البرز از تولید اولین واکسن آبزیان خبرداد.

در این مراسم طرح موتور سه سیلندر خودروها و دو پروژه تولید واکسن نیز افتتاح شد.

کد خبر 593774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha