کیهان نوشت: آمریکا که به «قاتل زنجیره‌ای توافقات بین‌المللی» مشهور است با حربه «جنگ کلمات» در پی آن است تا با وعده‌های نسیه، طرف مقابل را به سوی اقدامات نقد کشانده و در ادامه و پس از اجرای اقدامات طرف مقابل، وعده‌ها را به فراموشی بسپارد.

روزنامه کیهان

به گزارش همشهری آنلاین، کیهان نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا عصر سه‌شنبه در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد. دور دوم گفت‌وگوها میان اعضای کمیسیون مشترک برجام روز جمعه (۹ آوریل، ۲۰ فروردین) در وین برگزار می‌شود.

مقامات دولت بایدن در اظهاراتی گستاخانه صراحتا اعلام کردند که در پی دائمی کردن محدودیت‌های برجامی ایران و ضمیمه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان به توافق هسته‌ای هستند.

این دقیقا تکرار زیاده‌خواهی‌های مقامات دولت ترامپ درباره توافق هسته‌ای است. ترامپ و مقامات دولت وی مدعی بودند که برجام ناقص است و با کلید زدن برجام موشکی و منطقه‌ای و دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران، توافق کامل می‌شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، موضوع برطرف کردن تحریم‌ها را یکی از محورهای اصلی مذاکرات وین دانست و گفت می‌پذیریم که تحریم‌های ناسازگار با برجام برداشته شوند.

پرایس افزود: دو گروه در وین در حال کار هستند، یکی از آنها به چگونگی بازگشت ایران به تعهدات خود می‌پردازد و گروه دیگر بر روی گام‌هایی که آمریکا باید برای کاهش تحریم‌ها بردارد تا به انطباق با تعهدات خود تحت برجام بازگردد.

وی مدعی شد: سایر نگرانی‌های ما نسبت به ایران بر کسی پوشیده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: آنچه در وین جریان دارد، رسیدن به این نقطه است که چه کاری ایران برای انطباق با تعهداتش باید انجام دهد و چه گام‌هایی را آمریکا باید برای بازگشت به اجرای تعهداتش بردارد. ما به رسمیت می‌شناسیم که تحریم‌های ناسازگار با برجام باید برداشته شوند و کارگروه مربوطه هم در این زمینه کار می‌کند.

پرایس با بیان اینکه پیش‌بینی مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا را در وین نداریم هرچند که برای انجام آن کار حاضر هستیم، گفت: ما می‌دانیم که با چشمانی روشن با دیپلماسی اصولی درگیر شویم حتی اگر با کشوری همچون ایران تفاوتی عمیق داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تعهدات این کشور در توافق هسته‌ای را به برداشته شدن «تحریم‌های ناسازگار با برجام» محدود کرده و کاملا مبهم در این باره سخن گفته است. این در حالی است که خواسته ایران کاملا آشکار و منطقی است و آن چیزی نیست جز لغو کامل تمامی تحریم‌های ضدایرانی.

آمریکا باید ابتدا تمامی تحریم‌های ضدایرانی را لغو کرده و سپس این اقدام توسط ایران راستی آزمایی شده و در صورت تایید، آنگاه ایران به تعهدات کامل ذیل برجام بازخواهد گشت. این مسئله کاملا آشکار و واضح است و نیاز به مذاکره ندارد. بنابراین بهترین پاسخ ایران به زیاده‌خواهی و فریبکاری آمریکا، ترک کردن نشست وین است.

وبگاه لبنانی النشره در روزهای گذشته در گزارشی با مقایسه اوضاع ایران در زمان امضای توافق هسته‌ای در زمان رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و بررسی چالش‌های کنونی واشنگتن، نوشت که اکنون این اروپا و آمریکا هستند که به توافق با ایران نیاز دارند نه تهران. تجربه ثابت کرده است که آمریکا که به «قاتل زنجیره‌ای توافقات بین‌المللی» مشهور است با حربه «جنگ کلمات» در پی آن است تا با وعده‌های نسیه، طرف مقابل را به سوی اقدامات نقد کشانده و در ادامه و پس از اجرای اقدامات طرف مقابل، وعده‌ها را به فراموشی بسپارد.

در حال حاضر گزارش‌ها از طرح فریب آمریکا برای ادامه تحریم‌ها حکایت می‌کند. دولت های- دموکرات و جمهوری‌خواه- آمریکا حداقل در ۶ سال اخیر- از امضای برجام تاکنون- به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و تا بحال هیچ تغییری در این سیاست سلطه گرانه ایجاد نشده است.

کد خبر 593737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha